پایشگر-سفر ابدی صادق تبریزی بهانهای شده برای جاعلان آثار هنری تا اقدام به جعل و کپی آثار این هنرمند فقید کنند.
به گزارش پایشگر،در پی مشاهده مواردی از جعل آثار زنده یاد تبریزی، نماینده خانواده تبریزی از پیگیری قضایی این مساله خبر داد. مهرداد فلاح، نقاش و خواهرزاده صادق تبریزی ضمن محکوم کردن اقدام به جعل آثار این هنرمند توسط عدهای سودجو گفت:” پیرو اختیاراتی که دایی این جانب پیش از درگذشت و همچنین خانواده ایشان به من دادهاند، اعلام میکنم که پس از درگذشت استاد تبریزی و بالا رفتن قیمت آثار ایشان، عدهای سودجو اقدام به ساخت آثاری جعلی با امضای این هنرمند کردهاند. پرونده یکی از آنها در دادگاه از طریق شکایت من به عنوان نماینده خاندان تبریزی در حال پیگیری است. گوشزد میکنم اگر جاعلان بخواهند به جعل آثار این هنرمند ادامه ورزند، در سطح ایران و در سطح بین المللی از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد قانونی خواهد شد.”
فلاح درباره اثرات برخورد با پدیده جعل و جاعلان آثار هنری افزود:”برخورد با جاعلان آثار هنری دو نتیجه مهم در پی دارد؛ از یک سو از پایمال شدن حق و حقوق مادی و معنوی هنرمند و خانواده او جلوگیری میکند و از سوی دیگر زمینهای میشود برای حمایت از هنر و پاسداری از حقوق خریداران و مجموعه داران آثار هنری.”
این نقاش همچنین تصریح کرد:” در رابطه با دریافت سرتیفیکیت و کارشناسی آثار این هنرمند و اطمینان از اصالت اثر خریداری شده، هیچ گونه مبلغی از خریداران محترم دریافت نمیشود.”
صادق تبریزی، پایهگذار نقاشیخط در ایران و از هنرمندان مکتب «سقاخانه» سال گذشته در سن ۷۹ سالگی در لندن درگذشت. او فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد معماری داخلی از دانشکده هنرهای تزئینی است. صادق تبریزی از پیشروان مکتب سقاخانه در هنرهای تجسمی ایرانی و از هنرمندان مهم جریان «سقاخانه» شناخته میشود. او از سالهای ۱۳٣٧ آثار خود را در نمایشگاههای مختلف به نمایش گذاشته است. آمریکا، سوئد، فرانسه، چکو اسلواکی، ایتالیا، استرالیا، دوبیو… کشورهایی هستند که آثار او را نمایش دادهاند. بسیاری از گالریدارها و کلکسیونرها تلاش دارند که آثار هنری صادق تبریزی را خرید و فروش کنند. صادق تبریزی یکی از کمال یافتهترین هنرمندان ایران در مقیاس هنر بینالمللی است. روزنامه لوموند (۱۹ آوریل ۱۹۷۲) آثار تبریزی را این طور توصیف میکند:”نقطهها، سرکشیها، خطوط کوتاه و بلند همراه با حرکت دست هنرمند درهم میآمیزند، از هم جدا میشوند، گرد خود میچرخند، میلرزند، شانه به شانه هم میسایند و دور میشوند تا در این میان هزاران چشمانداز لرزان را به ما القا کنند. این نقاشی غنایی، که پیوسته از هرنوع قالب بندی سازنده و منضبط آزاد و آزادتر میشود و در کارهای متأخر، فرمهای نوشتاری در آنها موجزتر از پیش شده است، از نیروی فریبنده قدرتمندی برخوردار است.”
نصراللهافجهای در گفتوگویی اعلام کرده بود صادق تبریزی نخستین کسی است که هنر نقاشیخط را به شکل امروزی و معاصرش ابداع کرد و برای جامعه به نمایش گذاشت و در بروز و ظهور آن نقش مهمی ایفا کرد.