×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
false
true

پایشگر- سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، از سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری کشورش در ترکیه به منظور حمایت از اقتصاد این کشور خبر داد.

لولوه الخاطر در توئیتی نوشت: این سرمایه گذاری به صورت بسته ای از پروژه های اقتصادی، سرمایه گذاری و سپرده خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه قطر از ترکیه به عنوان متحد راهبردی کشورش یاد کرد و اضافه کرد: ثبات و شکوفایی متحد ما برای کل منطقه حیاتی است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سفری که اقدام عملی این کشور برای حمایت از ترکیه ارزیابی شد، امروز به آنکارا رفت و با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

این سفر همزمان با تشدید تنش های واشنگتن و آنکارا و کاهش ارزش لیر ترکیه براثر تحریم های یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا انجام شد.

قطر به عنوان کشور متحد راهبردی ترکیه در شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود و روابط دو کشور به ویژه بعد از قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۱۵ خرداد سال گذشته در همه زمینه ها گسترش بیشتری یافته است.

حجم مبادلات تجاری دو کشور از یک میلیارد دلار گذشته و گفته می شود، قطر حدود ۲۰ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده است.

روابط دو کشور در زمینه نظامی هم توسعه یافته است. ترکیه یک پایگاه نظامی در داخل خاک قطر با حضور بیش از ۵ هزار نظامی دارد و علاوه بر اینکه قرارداد فروش تجهیزات نظامی به این کشور را امضا کرده، قرار است دو پایگاه دریایی برای این کشور بسازد.

قطع روابط با ترکیه از جمله سیزده شرطی بود که عربستان، امارات، بحرین و مصر برای ازسرگیری روابط با قطر مطرح کردند.

false
true
false
false

true