• :: تماس با ما
  • :: درباره ما
پایشگر
PAIESHGAR
NEWS paieshgar.ir
  • اقتصادی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • اجتماعی
  • بازار
  • فرهنگی هنری
  • سیاسی
  • بین الملل
  • حوادث
  • طلا و ارز
  • یادداشت و تحلیل
  • اختصاصی پایشگر
×

منوی بالا

    • :: تماس با ما
    • :: درباره ما

منوی اصلی

    • اقتصادی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • اجتماعی
    • بازار
    • فرهنگی هنری
    • سیاسی
    • بین الملل
    • حوادث
    • طلا و ارز
    • یادداشت و تحلیل
    • اختصاصی پایشگر

دسترسی سریع

    • تماس با ما

اخبار سایت

    • اقتصادی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • اجتماعی
    • بازار
    • فرهنگی هنری
    • سیاسی
    • بین الملل
    • حوادث
    • طلا و ارز
    • یادداشت و تحلیل
    • اختصاصی پایشگر

چند رسانه

    • بورس
true
true

ویژه های خبری

true
false
گفتگوی اختصاصی پایشگر با سپیده آرمان فیلم نامه نویس و بازیگر فیلم آهو؛
نگاهی متفاوت به عشق گمشده/داستانی شاعرانه که در بستر روشنفکری روایت می شود
    true
  • تاریخ : 1402/08/04 ساعت : 09:14:05
  • false
    true
  • کد خبر 160518
  • false
    false
    true
  • ایمیل
  • true
  •   پرینت
  • false
true
نگاهی متفاوت به عشق گمشده/داستانی شاعرانه که در بستر روشنفکری روایت می شود

نگاهی متفاوت به عشق گمشده/داستانی شاعرانه که در بستر روشنفکری روایت می شود

 

گروه فرهنگی هنری پایشگر-اکرم محمدی

سپیده آرمان را از سال ها قبل می شناختم .زمانی که او هم یک خبرنگار بود . خبرنگار فرهنگی و هنری . دختری پرتلاش و علاقه مند و حالا بعد از سال ها او عرصه دیگری را تجربه کرده است. فیلمنامه نویسی و بازیگری .شروع کار نویسندگی و بازیگری اش در کنار هوشنگ گلمکانی  آغاز خوبی است برای این بازیگر جوان و تازه کار .همین بهانه ای بود برای گفت و گو با سپیده آرمان ، بازیگر نقش آهو و فیلمی با همین نام.

 

 

*آهو یک اثر سینمایی با برداشتی از اثری ادبی است ، از ابتدا قرار بود که اینگونه فیلمنامه بنویسید یا هدف اولیه ،اقتباس ادبی بود؟

**ایده نگارش فیلمنامه فیلم آهو برگرفته از کتابی به نام «پروانه‌ها در برف می‌رقصند »است. آقای هوشنگ گلمکانی تصمیم به ساخت فیلمی بر اساس کتاب مورد علاقه‌شان پروانه‌ها در برف می‌رقصند نوشته نازنین جودت گرفتند. در ابتدا قرار بود فیلمنامه توسط صفی یزدانیان نوشته شود اما مشغله آقای یزدانیان در نهایت باعث شد که نگارش فیلمنامه به من سپرده شود. قصه کتاب پروانه‌ها در برف می‌رقصند در دهه ۶۰ و ۷۰ اتفاق می‌افتاد و بخش اعظمی از قصه در کشور قبرس بود به دلیل دشواری‌های تولید قصه‌هایی که در دهه‌های گذشته اتفاق می‌افتند و همچنین سختی‌های تولید در کشور کشورهای دیگر پیشنهاد دادم که قصه در زمان حال روایت شود و دختر پس از مهاجرت به جای رفتن به قبرس از شهر تهران به شهری شمالی هجرت کند. در نهایت از آن کتاب فقط خطی از قصه باقی ماند که دختری عشقش گم می‌شود دختر از شهرش هجرت می‌کند و تنها زندگی کردن در یاد و خاطره معشوق گمشده را برمی‌گزیند. حال و هوای پاییز و شمال بسیار به قصه شاعرانه ما نزدیک بود .در نهایت فیلم آبان ماه سال ۹۹ در شمال کشور کلید خورد.

*تاثیر آقای گلمکانی به عنوان نویسنده دیگر این اثر در شکل گیری چقدر بود؟و نقش ایشان در فیلمنامه چقدر تاثیر داشت؟

**فیلمنامه آهو در اوج روزهای کرونا و قرنطینه در فروردین سال ۱۳۹۹ آغاز شد. من ابتدا کتاب پروانه‌ها در برف می‌رقصند را خواندم و با در نظر گرفتن نکات تولیدی که در سوال پیشین به آن اشاره داشتم، نگارش فیلمنامه را آغاز کردم. هر بخش از قصه که نوشته می‌شد برای آقای گلمکانی ایمیل می‌کردم ایشان می‌خواندند و حذف و اضافه‌ها را به من اعلام می‌کردند و من بر اساس نظر ایشان بازنویسی می‌کردم. قصه این چنین پیش رفت و در نهایت به فیلمنامه آهو منتهی شد. نقش ایشان بسیار تاثیرگذار بود از آنجایی که فیلم آهو در ژانر مورد علاقه ایشان که سال‌ها در آن حوزه آثار متفاوتی دیده بودند و نقدهای مختلفی نوشته بودند ساخته شده حتماً حضور ایشان در روند نگارش فیلمنامه اتفاق بزرگی است.

*دیدگاه زنانه خود را برای متقاعد کردن حاکمیت غالب مردانه در این فیلم چگونه پیاده کردید؟چون در سینمای ایران ،بیشتر داستان های زنانه از نگاه مردان بوده؟

**برعکس غالب فیلم نامه های زنانه ایران که از نگاه مردانه است؛ قصه آهو نگاهی کاملاً زنانه دارد. نویسنده کتاب پروانه‌ها در برف می‌رقصند یک خانم هستند و این نگاه در روند نگارش فیلمنامه هم  کاملاً مشهود است. متاسفانه اعلب فیلم‌های زنانه سینمای ما  از نگاه مردان روایت شده  و نویسنده این فیلم‌ها اکثرا مردان هستند. چقدر خوب است که عرصه برای حضور خانم‌ها در فضای سینما بازتر شود تا قصه‌های زنانه از منظر زنان ساخته روایت شود و به تصویر کشیده شود. حتماً زمانی که قصه یک زن توسط یک نویسنده زن روایت می‌شود بسیار متفاوت از زمانی است که نویسنده قصه زنانه را از منظری مردانه روایت کند. یکی از نمونه‌های موفق قصه زنانه که توسط یک زن روایت و ساخته شده  ،  فیلم ناهید به کارگردانی و نویسندگی آیدا پناهنده است که به درستی ظرافت‌های شخصیت یک زن را به تصویر می‌کشد، نمونه موفق دیگر این جریان را می‌توانیم در فیلم رگ خواب ببینیم که نویسنده این فیلم هم  خانم معصومه بیات

هستند.

*چون از ابتدا قرار بود که این نقش را خودت بازی کنی، فکر نمی کنی تا حدودی در این نقش غلو شده باشد ؟

**اتفاقا نکته‌ای که آقای گلمکانی همیشه در روند نگارش فیلمنامه در نظر داشتند، این بود که اغراق در پرداخت شخصیت‌ها نباشد. اما دختر قصه ما طبیعتاً با دخترهای هم سن و سالش در این روزها تفاوت‌های بسیاری دارد، دغدغه‌هایی دارد که با دغدغه‌های دخترهای معمولی که کوچه و خیابان می‌بینیم، متفاوت است. دختر قصه‌ای ما یک دختر دگراندیش، هنرمند و روشنفکر است یک زن مستقل که شاید نمونه‌اش در جامعه خیلی زیاد نباشد. اما پرداخت این شخصیت در جایگاهی که دارد به دور از هرگونه غلو و اغراق بوده است.

*نمایش چنین فیلم هایی چقدر به رشد و درک جامعه از زنان مستقل کمک می کند ؟

**به نکته بسیار خوبی اشاره کردید، متاسفانه زنان مستقل و روشنفکر ما در فیلمنامه‌ها نقش‌های بسیار کمرنگی دارند و به رغم گستردگی جایگاه زنان در محیط‌های اجتماعی مشاغل و فضاهای دانشگاهی در فیلم‌ها و فیلمنامه‌ها هنوز زنان به آن جایگاهی که باید و شاید نرسیده‌اند‌. نگاه مرد سالارانه به زن در قصه‌های زنانه به واسطه حجم زیاد نویسندگان مرد فیلمنامه‌های ایران به نسبت نویسندگان زن، همواره مشهود است. ساخت چنین قصه‌هایی باعث می‌شود نگاه عمیق‌تری به موضوع زن و زنانگی و زنان مستقل و تحصیل کرده و روشنفکر در اجتماع اتفاق بیفتد. نگاه سرمایه‌داری به زن جایگاه کالاگونه به او داده است. متاسفانه زنانی که در فضای مجازی می‌بینیم غالباً مصرف کننده‌های لوازم آرایشی هستند که تمام دغدغه‌شان رسیدگی به ظواهر است‌. نقش زن تحصیل کرده ِ روشنفکرِ دگراندیش در جامعه به واسطه همان نگاه سرمایه داری که در تمام جوامع دیگر هم وجود دارد، کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود. شما نگاه کنید به اینکه صاحبان زن پرمخاطب‌ترین پیج‌های اینستاگرامی نه در ایران که در تمام دنیا چه قشری از زنان هستند. زنان صاحب اندیشه و تحصیل کرده چه جایگاهی در فرهنگ سازی شبکه های اجتماعی  دارند. این ابتذالی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی موج می‌زند شاید بیش از هر چیز مرهون دور ماندن تحصیل کرده‌ها زنان دگراندیش و روشنفکر از چنین فضاهایی و سردمداری انسان‌های سطحی در آن باشد.

*روزنامه نگاری چقدر به درک و شناخت شما از سینما و بازیگری در این فیلم کمک کرد؟

**روزنامه نگاری حرفه عمیق و دشواری است که منظری به آدم‌ها اضافه می‌کند که در تمام وقایع زندگی پس از آن، همراهی شان می‌کند. نگاهی ریزبین و تحلیلگر که روزنامه نگاری به روزنامه نگاران اضافه می‌کند حتماً در بازیگری و سینما کمک بسیاری به من کرد و شاید اگر این عقبه روزنامه نگاری نبود من الان در این بخش از زندگی ام نبودم.

*و حرف آخر.

**دوست دارم در نقش‌های متفاوتی مقابل دوربین کارگردانان کاربلد سینمای ایران قرار بگیرم و از آن ها یاد بگیرم. بازیگری متفاوت‌ترین تجربه حیات یک فرد است اینکه می‌توانی در مکان و زمان متفاوتی زندگی دیگری را تجربه کنی. امیدوارم فرصت‌ها و پیشنهادات خوب به سراغم بیاید و تمام تلاشم را برای ارائه بهترین نقش‌ها به کار خواهم گرفت.

false
true
https://paieshgar.ir/?p=160518
false
false
بازتاب

سرخط خبر ها
  • ثبت‌نام ۲۴ ساعته برای حراج و پیش‌فروش سکه در مرکز مبادله ایران
  • کاهش ۳۳ هزار واحدی شاخص بورس/ صادرات سوخت هوایی از بورس انرژی آغاز شد
  • آغاز سال تحصیلی از هفته آخر مهر/افزایش ۳۰۰ درصدی تسهیلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • زمستان قطعی گاز داریم؟/ خطر ناترازی همچنان پابرجاست
  • پیشرفت در کیفیت و کمیت سوخت‌رسانی؛ توزیع بنزین روزانه رکورد زد
  • رایزنی با فرودگاه نجف برای کاهش هزینه‌ها/ پروازها اقتصادی نباشد تصمیم دیگری می‌گیریم
  • نشست جده درباره غزه؛ زمان اتحاد و تصمیم‌های قاطع فرا رسیده است
  • دستگیری فالگیر کلاهبردار با اخاذی ۵ میلیاردی در تهران
  • تجمع مردمی حمایت از غزه مقابل دفتر سازمان ملل در تهران برگزار می‌شود
  • حذف یارانه پردرآمدها تکلیف مجلس و برنامه هفتم است
:: پیشنهاد پایشگر
  • رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با پوتین: ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود
    رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با پوتین: ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود
  • عراقچی: تاریخ، تاخیر در محکومیت عملی تراژدی غزه را نخواهد بخشید/ضرورت قطع رابطه با اسرائیل
    عراقچی: تاریخ، تاخیر در محکومیت عملی تراژدی غزه را نخواهد بخشید/ضرورت قطع رابطه با اسرائیل
  • تجمع مردمی حمایت از غزه مقابل دفتر سازمان ملل در تهران برگزار می‌شود
    تجمع مردمی حمایت از غزه مقابل دفتر سازمان ملل در تهران برگزار می‌شود
  • تشکیل هیات حسابرسی ویژه نفت در دیوان محاسبات کشور
    تشکیل هیات حسابرسی ویژه نفت در دیوان محاسبات کشور
  • ژنو، میزبان دور جدید گفت‌وگوهای ایران و اروپا
    ژنو، میزبان دور جدید گفت‌وگوهای ایران و اروپا
    • رضا صادقی یک اعدامی را نجات داد

      رضا صادقی یک اعدامی را نجات داد

    • تولد شش چهره تازه برای نظام اعتباری/ آیا این جراحی عمیق است یا آرایشی سطحی بر زخم‌های کهنه؟

      تولد شش چهره تازه برای نظام اعتباری/ آیا این جراحی عمیق است یا آرایشی سطحی بر زخم‌های کهنه؟

    • توضیح سردار حسینی درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان

      توضیح سردار حسینی درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان

    • پرتکرارترین نام‌های خانوادگی در ایران اعلام شد

      پرتکرارترین نام‌های خانوادگی در ایران اعلام شد

    • برق قطع می‌شود؛ اینترنت نداریم!/ مشکلاتی که همچنان پابرجاست

      برق قطع می‌شود؛ اینترنت نداریم!/ مشکلاتی که همچنان پابرجاست

    :: بهترین ها
  • بازگشت اعتماد به صنعت بیمه/راهی که از نظارت هوشمند و بی‌ملاحظه می‌گذرد
    بازگشت اعتماد به صنعت بیمه/راهی که از نظارت هوشمند و بی‌ملاحظه می‌گذرد
  • تقابل وزارت صمت با «ایران خودرو»؛ دعوای تازه و زخم کهنه
    تقابل وزارت صمت با «ایران خودرو»؛ دعوای تازه و زخم کهنه
  • جزییات تغییرات پول ملی ایران از زبان فرزین/ منتظر بازگشت این واحد پولی باشید
    جزییات تغییرات پول ملی ایران از زبان فرزین/ منتظر بازگشت این واحد پولی باشید
  • فردا، آخرین روز فروش ارز اربعین/ یک هفته فرصت برای عودت ارز جاماندگان
    فردا، آخرین روز فروش ارز اربعین/ یک هفته فرصت برای عودت ارز جاماندگان
  • شهادت ۶۱ فلسطینی دیگر در غزه/ شمار شهدا به ۶۱ هزار و ۴۳۰ نفر رسید
    شهادت ۶۱ فلسطینی دیگر در غزه/ شمار شهدا به ۶۱ هزار و ۴۳۰ نفر رسید
  • گزارش
    • از اعتراف به بحران تا انتظار برای راه‌حل/ وقتی صداقت کافی نیست و کشور به تدبیر نیاز دارد
    •  نسخه‌ای نو برای درمانِ بی‌عدالتی سلامت/ آیا بیمه درمان تکمیلی خُرد می‌تواند سپر مالی اقشار فراموش‌شده باشد؟
    •  نگاهی  به شاهکارهای پیکاسو در موزه هنرهای معاصر 
    • کالاهای بی صاحب، جان های از دست رفته، زیان دیدگان حادثه در برزخ حقوقی/ حلقه های گمشده در بندر چیست؟
    ویژه ها
  • تک‌نرخی شدن ارز ضرورتی اجتناب‌ناپذیر/ حقوق‌بگیران را زمین‌گیر می‌کند
    تک‌نرخی شدن ارز ضرورتی اجتناب‌ناپذیر/ حقوق‌بگیران را زمین‌گیر می‌کند
  • توجیه ترامپ برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران
    توجیه ترامپ برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران
  • ایران، مکانیسم ماشه و آزمون اعتماد به چین و روسیه/ وقتی ایران برای فرار از ماشه، به سایه‌هایی بی‌ضمانت پناه می‌برد
    ایران، مکانیسم ماشه و آزمون اعتماد به چین و روسیه/ وقتی ایران برای فرار از ماشه، به سایه‌هایی بی‌ضمانت پناه می‌برد
  • کشمکش بر سر تعرفه‌ واردات خودرو؛ وزیر صمت درباره افزایش قیمت‌ها هشدار داد
    کشمکش بر سر تعرفه‌ واردات خودرو؛ وزیر صمت درباره افزایش قیمت‌ها هشدار داد
  • قفقاز در آستانه بازتعریف ژئوپلیتیک /زنگزور؛ شاهراهی که ایران از دست می‌دهد و ناتو به دست می‌آورد
    قفقاز در آستانه بازتعریف ژئوپلیتیک /زنگزور؛ شاهراهی که ایران از دست می‌دهد و ناتو به دست می‌آورد
  • true


    آخرین اخبار

    حمایت بانک صادرات ایران از 243 هزار خانواده ایرانی در دولت چهاردهم
    ثبت‌نام ۲۴ ساعته برای حراج و پیش‌فروش سکه در مرکز مبادله ایران
    کاهش ۳۳ هزار واحدی شاخص بورس/ صادرات سوخت هوایی از بورس انرژی آغاز شد
    رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با پوتین: ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود
    آغاز سال تحصیلی از هفته آخر مهر/افزایش ۳۰۰ درصدی تسهیلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی

    دسترسي سريع :
    • تماس با ما
    اخبار سایت :
    • اقتصادی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • اجتماعی
    • بازار
    • فرهنگی هنری
    • سیاسی
    • بین الملل
    • حوادث
    • طلا و ارز
    • یادداشت و تحلیل
    • اختصاصی پایشگر
    شبکه های اجتماعی

    عضویت در کانال تلگرام
    عضویت در کانال اینستاگرام
    مارا در فیسبوک دنبال کنید
    ما را در تویتر دنبال کنید
    مارا در گوگل پلاس دنبال کنید
    دسترسی سریع

    ⇐ تماس با ما

    ⇐ درباره ما

    ⇐ استخدام

    ⇐ ارسال خبر

    خبرگزاری ها

    ⇐ خبرگزاری مهر

    ⇐ خبرگزاری تسنیم

    ⇐ خبرگزاری بین المللی فار

    ⇐ خبرگزاری بین المللی مهر

    پایگاه های خبری

    ⇐ خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

    ⇐ پایگاه اطلاع رسانی رجا

    ⇐ خبرگزاری صدا و سیما

    ⇐ پایگاه خبری تحلیلی فردا

    پایگاه خبری تحلیلی
    با عضویت در خبرنامه سایت " پایشگر " از آخرین اخبار مطلع گردید.
    کافی است ایمیل خود را در کادر مربوطه قرار دهید و عضو شوید.
    همین حالا عضو شوید !

    تمامی حقوق مطالب برای "پایشگر"محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.