×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
false
true
پیشنهاد احسان ارکانی به رئیس جمهوری منتخب برای مهار تورم/تیم اقتصادی پزشکیان دیدگاه‌های متفاوتی دارند/حداکثرسازی درآمدهای دولت، رویکرد مجلس و قوه مجریه باشد

پیشنهاد احسان ارکانی به رئیس جمهوری منتخب برای مهار تورم/تیم اقتصادی پزشکیان دیدگاه‌های متفاوتی دارند/حداکثرسازی درآمدهای دولت، رویکرد مجلس و قوه مجریه باشد

اخبار سیاسی پایشگر– عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: الزامی ترین کار آقای پزشکیان و دولت جدید با همراهی مجلس دوازدهم، مدیریت کامل بر هزینه ها و در عین حال پیدا کردن ظرفیت هایی است که بتواند درآمدهای دولت را به حداکثر برساند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، احسان ارکانی عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی پایشگر که مجلس دوازدهم برای کنترل تورم و بهبود وضع معیشت مردم چه اقداماتی را می تواند در دستور کار قرار دهد؟ گفت: در بحث تورم یکی از معضلات فعلی کشور، معضل عدم تامین کامل منابع درآمدی بودجه است یعنی لایحه بودجه ای که دولت به مجلس داده، عمدتا منابع در آمدی اش متکی بر درآمدهای نفتی و فرآورده های آن و از سوی دیگر منابع درآمد مالیاتی است.

تحقق منابع درآمد مالیاتی چندان سخت نیست اما در خصوص تحقق درآمدهای نفتی، کماکان کسری داریم، از سوی دیگر هزینه های پیش بینی شده برای این درآمدها، هزینه های قطعی است مانند حقوق کارمندان و سایر هزینه های دولت. بنابراین اتفاقی که رخ می دهد کسری بودجه است.
ارکانی درباره تعامل دولت و مجلس تصریح کرد: الزامی ترین کار آقای پزشکیان و دولت جدید با همراهی مجلس دوازدهم، مدیریت کامل بر هزینه ها و در عین حال پیدا کردن ظرفیت هایی که بتواند درآمدهای دولت را حداکثری کند، است. یکی از معضلاتی که در خصوص بنزین مطرح شده این است که دولت مبلغ هنگفتی را صرف واردات بنزین می کند در واقع به دلیل ناترازی انرژی و سوخت، این اقدام صورت می‌گیرد در حالی که ما طی سال های گذشته خودمان تامین کننده کامل بنزین و مصرف بنزین بودیم. در حال حاضر بخش قابل توجهی بنزین وارد می کنیم که به نوعی پول فروش نفت با واردات بنزین تهاتر می شود.

او افزود: به هر حال دولت باید عزم جدی داشته باشد گازسوز کردن خودروها و استفاده از خودروهای برقی و واردات خودروهای خارجی را مدنظر قرار دهد. متاسفانه بحث واردات خودرو تاکنون علی رغم اینکه به دولت ابلاغ شده، به طور کامل اجرا نشده است با خودروهای داخلی که حداقل دوبرابر استاندارد خودروهای خارجی سوخت استفاده می کنند قسمت عمده ای از درآمدهای نفتی دولت را که می تواند صرف تامین اقلام اساسی و سفره غذایی مردم به ویژه دهک های پایین برای توانمند کردن در برابر تورم شود را از دست می دهیم.
ارکانی اشاره کرد: در خصوص بحث تورم بحث توسعه توزیع اقلام اساسی در قالب همان کالابرگ الکترونیکی که برای حمایت از اقشار کم درآمد در مجلس تصویب شد یکی از مهمترین راهکارهایی است که می تواند حداقل نیاز غذایی مردم را در این شرایط تورمی بازار تامین کند. اینها مقطعی و به تعبیری مسکّن است و راهکارهای موقتی از سوی مجلس و دولت برای تقویت اقشار کم درآمد در برابر تورم است که به صورت همزمان، برنامه هایشان برای کاهش کسری بودجه، حفظ ارزش پول ملی در مقابل دلار و همچنین مدیریت نقدینگی سرگردان در اختیار مردم که به نوبه خود یکی از عوامل افزایش تورم است عملیاتی شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نقدینگی در اختیار مردم باید مدیریت شود تصریح کرد: در صورت عدم مدیریت آن، این نقدینگی وارد بازار سکه و ارز و خودرو و مسکن می شود و وقتی قیمت های آنها در بازارهای دلالی که مردم به صورت کاذب با نقدینگی سرگردان خود ایجاد می کنند افزایش می یابد قیمت سایر کالاها نیز افزایش پیدا می کند و همین باعث تورم فزاینده می شود.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اینها بسته کاملی از اقدامات درمانی برای تورم نیاز دارد که در کنار تزریق مسکن های مقطعی و موقتی مانند کالابرگ یا متعادل سازی افزایش حقوق کارمندان و کارگران به ازای تورم سالانه که متاسفانه امسال هم این کار انجام نشد و مقابل تورم ۵۰ درصدی، فقط ۲۰ درصد به حقوق کارمندان و کارگران اضافه شد، راهکارهای بلند مدت و میان مدتی مانند مواردی که گفته شد نیز باید انجام شود.
او اظهار داشت: نگرانی مهمی که وجود دارد این است که بنده هنوز برداشتی از نوع نگاه و رویکرد اقتصادی تیم اقتصادی دکتر پزشکیان ندارم به هر حال افرادی که به عنوان چهره های اقتصادی در پیرامون ایشان حضور دارند نگاه هایشان منطبق نیست. آقای عبده تبریزی یک نوع نگاه و افرادی مانند دژپسند و کرباسیان نگاه دیگری دارند. اما افرادی که به عنوان مردان اقتصادی اطراف پزشکیان هستند نگاه اقتصادی شان با یکدیگر منطبق نیست. این مشکل در یکی دو سال دولت آقای رییسی هم وجود داشت رییس بانک مرکزی آقای صالح آبادی بود خاندوزی وزیر اقتصادی بود رییس سازمان برنامه هم آقای میرکاظمی بوده است. اینها خودشان با یکدیگر منسجم نبودند.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نوع نگاه تیم اقتصادی پزشکیان باید نزدیک به هم باشد و هم در راستای اهداف و سیاست های وعده داده شده از سوی دکتر پزشکیان باشد، اشاره کرد: در حوزه مسکن یکی از وعده های دکتر پزشکیان این است که بحث مسکن و ساخت مسکن را با کمک دولت توسعه دهد بنابراین از اینکه مثل تماشاچی باشد مانند دوران آقای آخوندی، دوری کند.
احسان ارکانی تصریح کرد: بخش خصوصی به خودی خود نمی آید میلیونی مسکن بسازد این در صورتی است که دولت زمین های دولتی رها شده را الحاق کند و در اختیار قرار دهد و با تسهیلات بانکی که مردم متقاضی می پردازند و مشارکت سیستم بانکی، انبوه ساز را پای کار بیاورد و با مشارکت دولت، مردم و سیستم بانکی و انبوه ساز بتوان مسکن ساخت، اما بدون حمایت دولت و پرداخت تسهیلات بانکی و حمایت از انبوه ساز، متقاضی عادی مسکن که نمی تواند کاری کند.

مردم امروز نیاز مبرم به مسکن دارند و یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی همین موضوع است وگرنه به چه علت به وجود آمده است بنابراین در حوزه مسکن باید رویکرد آقای دکتر پزشکیان مشخص شود که از چه شخصی برای وزارت استفاده خواهد کرد که با آن شعارهایش همخوانی داشته باشد چون با نوع نگاه و شعار آقای پزشکیان، شخصی مانند آقای آخوندی نمی تواند برای آن بخش وزارت کند و موفق باشد و آن شعارها را دنبال کند چون اعتقادی به آن نوع سیاست ها ندارد.

false
true
false
false

true