×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
false
true
انتقاد مجلس از عملکرد بیمه مرکزی و برخی شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای/ رایزنی مدیران ارشد صنعت بیمه برای ماندن شدت یافته است/ این راز بقا است!

 

انتقاد مجلس از عملکرد بیمه مرکزی و برخی شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای/ رایزنی مدیران ارشد صنعت بیمه برای ماندن شدت یافته است/ این راز بقا است!

اخبار بانک و بیمه پایشگر– با انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی، تلاش و رایزنی برخی مدیران ارشد صنعت بیمه برای ماندن و جابجا نشدن شدت یافته است.
به گزارش پایگاه خبری پایشگر، با روی کار آمدن دولت چهاردهم و انتخاب وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی توسط مجلس شورای اسلامی، شمارش معکوس برای تغییر رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران ارشد صنعت بیمه آغاز شده است.
اگر چه این روند کاملا طبیعی است و هنگام جابجایی دولت ها رخ می‌دهد، اما ظاهرا برخی از مدیران عامل شرکت های بیمه، برغم نداشتن کارنامه مناسب و گلایه سهامداران و بیمه گزاران، همچنان به رفت و آمدهای سیاسی خود با افراد ذی نفوذ و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به ویژه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برای ماندن در پست های خود ادامه می دهند.
اخیرا شنیده شده برخی از این نمایندگان که وابسته به احسان خاندوزی وزیر سابق اقتصاد و عضو کمیسیون‌های دخیل در حوزه بیمه هستند، به دعوت مدیران ارشد این شرکت ها، به دفاتر مرکزی چند شرکت بزرگ بیمه مراجعه کردند تا در باره راه های ماندن دوستان خود در سمت های فوق مذاکره کنند.
“پایشگر” به منظور بررسی بیشتر این موضوع با یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است.
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود که با خبرنگار پارلمانی “پایشگر” سخن می‌گفت، در خصوص احتمال ابقای مدیران حوزه اقتصادی کشور، به ویژه، حوزه بانک و بیمه اظهار داشت: به هر حال تغییرات امری طبیعی است و برای دولت پزشکیان نیز باید این حق را قائل شد.

ضرورت انجام تغییرات مدیریتی

دولت جدیدی روی کار آمده و در این دوره کسی می تواند با دولت کار کند که نگاه این دولت را قبول داشته باشد، بنابراین نباید در این موضوع افراط و تفریط صورت گیرد، اجازه بدهیم دولت، خودش در این باره تصمیم بگیرد و مثل دولت های گذشته، تغییرات و جابجایی هایی را انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره ورود مجلس به خسارت های پرداخت نشده برخی شرکت های بیمه به بیمه گذاران، گفت: رقابت بین شرکت های حاضر در صنعت بیمه از دیدگاه بنده قابل قبول و بهتر است که وجود داشته باشد.

 


او افزود: شرکت های بیمه نتوانستند اعتماد لازم مردم را به خود جلب کنند، به بیان دیگر شرکت های بیمه باید تلاش کنند فرهنگ بیمه را گسترش دهند.
به جرأت می توان گفت ۷۰ درصد از منازل مسکونی مردم تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است. باید به این موضوع پرداخت که دلیلش چیست؟
در بسیاری از کشورهای دنیا اگر حادثه ای رخ دهد، دولت ها وارد صحنه نمی شوند. به عنوان مثال در مواقع آتش سوزی، سیل، زلزله و سایر خسارات، در واقع هزینه خسارت های یادشده از سوی شرکت های بیمه پرداخت می شود.
لاهوتی ادامه داد: در حال حاضر اگر حادثه ای رخ دهد، همه نگاه ها متوجه دولت خواهد شد. اینکه چرا فرهنگ بیمه نتوانسته در کشور جایگاه مطلوبی به دست آورد، به این دلیل است که شرکت های بیمه نتوانستند اعتماد و رضایت مردم را جلب کنند.
به گفته وی، شرکت های بیمه در زمینه های مختلف تلاش می کنند به هر بهانه ای تا حد امکان، از پرداخت پول جلوگیری کنند، که در این زمینه لازم است نهادهای نظارتی اقدامات شایسته را انجام دهند.
این نماینده مجلس عنوان کرد: در قانون بودجه هر سال، خانه های مردم در بخش آتش سوزی برق و گاز، بیمه می‌شود، در حالی که مردم از این موضوع اطلاعی ندارند.
اگر به اعداد آن توجه شود، رقم بسیار سنگینی است که وزارت نیرو و وزارت نفت یا شرکت گاز و شرکت برق، با شرکت های بیمه قرارداد منعقد می کنند تا هنگام وقوع حادثه، هزینه‌های لازم توسط آنها پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ضروری است فرهنگ بیمه را در سطح کشور بیش از پیش گسترش دهیم و به نوعی آن را اجباری کنیم، تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، بحث نظارت است که باید صورت گیرد، چرا که این عدم نظارت موجب سوءاستفاده شرکت های بیمه خواهد شد.
لاهوتی در این باره که بسیاری از کارشناسان از عملکرد بیمه مرکزی انتقاد می کنند، نیز گفت: به طور کلی نظارت بر شرکت های بیمه کافی نیست، بنابراین عملکرد فعلیِ این نهاد هم مورد انتقاد است.

رایزنی مدیران ارشد بیمه برای ماندن

او در پاسخ به این سوال که رایزنی و تلاش مدیران دولت قبلی، به ویژه مدیران شرکت های بیمه ای با نمایندگان مجلس و دولت پزشکیان برای ابقا در پُست های خود و جلب حمایت آنان را چطور ارزیابی می کنید؟ اشاره کرد: بنده این موضوع را تا حدودی قبول دارم.
اخیرا صحبتی از آقای پزشکیان در رسانه ها مشاهده کردم که مطلب بسیار خوبی بود.
ایشان به مدیران و وزرای خود توصیه کرده بود که در تغییرات عجله نکنند و یک شاخص و معیاری برای هر پستی مشخص کنند و فضا را باز بگذارند تا افراد شایستگی های و توانایی های خود را ارائه کنند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس اضافه کرد: حال اگر این صحبت آقای پزشکیان بخواهد اجرایی شود (همانطور که در مورد انتخاب کابینه ایشان نیز همین کار انجام شد)، درباره انتخاب زیرمجموعه های دیگر نیز همین صحبت ملاک قرار گیرد.
یقینا توصیه ها و سایر مسائل ممکن است معنای خاصی نداشته باشد، اما همیشه این گونه نیست، به بیان دیگر اگر این معیار وجود نداشته باشد، می توان گفت که یقینا دخالت هایی صورت می گیرد.

false
true
false
false

true