×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
false
true
بررسی افزایش قیمت ایرلاین‌ها در کمیسیون عمران/ باید قانون مربوط به اختیارات و وظایف سازمان هواپیمایی کشوری به روز شود

بررسی افزایش قیمت ایرلاین‌ها در کمیسیون عمران/ باید قانون مربوط به اختیارات و وظایف سازمان هواپیمایی کشوری به روز شود

اخبار اقتصادی پایشگر-یک عضو کمیسیون عمران گفت: باید قانون در بحث ماده ۶ اختیارات و وظایف سازمان هواپیمایی کشوری به روز شود، هم این‌که دولت به عنوان متولی از ایرلاین‌ها چه در نوسازی ناوگان و چه در بحث موضوعات دیگر حمایت کند. اگر این کار انجام شود می‌توانیم بگوییم اقدامات ما ثمره دارد در غیر اینصورت مقطعی نگاه کردن در ایام نوروز و سفرهای زیارتی فقط مُسکن هستند و مشکل را حل نخواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، مجتبی یوسفی درباره رسیدگی به افزایش قیمت بلیط هواپیماها توسط برخی ایرلاین‌ها در ایام منتهی به آخر سال و آغاز سال نو در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران در خصوص این موضوع برگزار شد و در کمیسیون مورد بررسی است. باید به یک نکته توجه کرد؛ گله مردم در خصوص افزایش هزینه بلیط توسط برخی از ایرلاین‌ها یا در پایانه‌های فروش به حق است.

این عضو کمیسیون عمران با اشاره به افزایش قیمت فروش بلیط هواپیماها توسط برخی از پایانه‌های فروش، بیان کرد: برخی اوقات گران‌فروشی توسط ایرلاین‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه توسط درگاه‌ها و دلالان این اقدام انجام می‌گیرد و این پذیرفته شدنی نیست.

وی تاکید کرد: باید بدانیم صنعت هواپیمایی وجود و لزوم توسعه‌اش به توسعه کشور کمک می‌کند.

یوسفی ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند فقط افراد خاص سوار هواپیما می‌شوند؛ همین الان کسی بخواهد سرمایه‌گذاری در کشور انجام دهد،‌ مثلا بخواهد در یک نقطه دور افتاده کشور شرکتی بزند و سرمایه‌گذاری کند اولین نکته این است که به محل کار و سرمایه‌اش دسترسی داشته باشد، نمی‌تواند که ۱۵ ساعت زمینی تا محل کارش برود. این‌که صنعت توریسم و هتلداری چه در داخل و چه در خارج از کشور نقش‌اش متوقف می‌شود بخشی از آن هم به حوزه صنعت هوایی بازمی‌گردد. یا کسی بیماری دارد که می‌خواهد دسترسی سریع و آسان به امکانات داشته باشد این‌ها یعنی صنعت هوایی تاثیر دارد و به عنوان نوک پیکان مدل‌های حمل‌ونقلی، افزایش یکی از آن‌ها باعث می‌شود مابقی هم افزایش قیمت داشته باشند.

وی افزود: بعد از هواپیما هم بلیط قطار افزایش قیمت پیدا می‌کند. اتوبوس هم افزایش قیمت پیدا می‌کند و می‌آید به تاکسی و امثال آن می‌رسد برای همین باید از افزایش قیمت بدون رویه در حوزه حمل و نقل جلوگیری شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: نکته بعدی این است که در سال‌های اخیر افزایش بی‌رویه نرخ ارز بر این رویه اثر گذاشته است.

وی یادآور شد: صنعت هوایی بیش از ۴۰ سال است که تحریم شده و جزء اولین صنایع تحریمی است. از سوی دیگر این‌که هزینه‌های روزانه این ایرلاین‌ها به دلار افزایش پیدا می‌کند و مضاف بر آن به دلیل همین تحریم‌ها ورود قطعات هواپیما و خود هواپیما و تجهیزات آن با مشکل مواجه شده است. این نکات نشان می‌دهد در عین این که باید قیمت بلیط کنترل شود اما اینکه مسئولیت را بندازیم بر عهده ایرلاین‌ها و دولت نقش‌اش را ایفا نکند، نمی‌توان این مساله را مدیریت کرد.

یوسفی گفت: یک زمانی ارز ترجیحی به ایرلاین‌ها اختصاص پیدا می‌کرد اما الان باید نیازشان را در بازار و با ارز آزاد تأمین کنند. هزینه‌هایی که بابت نگهداری هواپیما و غیره به آنها تحمیل شده است، زیاد است یعنی اگر می‌گوییم باید قیمت‌ها کنترل شود به این معنی نیست که این صنعت هم به سوی ورشکستگی برود. دولت باید نقش خودش را در تامین ارز و منابع ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا بحث‌هایی در مورد تأمین ارز و افزایش قیمت بنزین هواپیماها مطرح می‌شود و این‌ها یعنی قیمت تمام شده افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد باید یک بسته حمایتی در صنعت گردشگری برای حوزه صنعت هوایی گذاشته شود و اِلا اگر تک وجهی پیش برویم قطع به یقین این مدیریت اتفاق نخواهد افتاد و بیشتر ورود مقطعی به موضوع خواهبم داشت.

این عضو کمیسیون عمران بیان کرد: باید قانون در بحث ماده ۶ اختیارات و وظایف سازمان هواپیمایی کشوری به روز شود، هم این‌که دولت به عنوان متولی از ایرلاین‌ها چه در نوسازی ناوگان و چه در بحث موضوعات دیگر حمایت کند. اگر این کار انجام شود می‌توانیم بگوییم اقدامات ما ثمره دارد در غیر اینصورت مقطعی نگاه کردن در ایام نوروز و سفرهای زیارتی فقط مُسکن هستند و مشکل را حل نخواهند کرد.

false
true
false
false

true