×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
false
true
برپایی اختتامیه سینما حقیقت

برپایی اختتامیه سینما حقیقت

اخبار فرهنگی هنری پایشگر– اختتامیه نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت برای معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت برپا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت شامگاه ۲۵ آذر ماه با حضور برخی از مستندسازان، رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی مدیرعامل سینما شهر، همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما، علیرضا اسماعیلی معاون‌ توسعه فناوری سازمان سینمایی، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد فارابی، نصیر حیدریان رییس ارکستر سمفونیک تهران،مهدی شفیعی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان سینمایی در حال برگزاری است.

اجرای این برنامه را فرزاد حسنی برعهده دارد که با ۳۰دقیقه آغاز شد، این مراسم که کارگردانی آن برعهده پژمان ذهاب بود با یک اجرای پرفورمنس آغاز شد.

سپس فرزاد حسنی به عنوان مجری این مراسم از سخنرانان و برگزیدگان درخواست کرد تا برای کوتاه شدن مراسم سخنان‌شان را کوتاه کنند.

پس از آن، کلیپی از فعالیت‌های ستاد نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت برای برپایی این جشنواره پخش شد.

در ادامه محمد حمیدی‌مقدم دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بر روی صحنه حاضر شد و در بخشی از سخنانی گفت: این روزها، بزرگان، کنارمان بودند، نام‌های معتبری از چهره‌های علمی، هنری و سیاستمداران در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم دیدند، مستند باید از میان مردم بگذرد و به مسئولان و مدیران برسد، مستندسازها به گواهی آثاری که خلق کرده‌اند، همواره یک گام پیش از دیگران، مسائل و مشکلات را دیده‌اند، پس پیوند مدیران و مسئولان با جشنواره و سینمای مستند را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این ارتباط، تقویت شود.

او ادامه داد: از سویی دیگر، سینمای مستند باید پوست‌اندازی کند، به تحول بیاندیشد، در شیوه روایت و ساختار، با توجه به مضامین بکرِ بومی، فراتر از قواعد مرسوم و تکراری، «جهانی» روایت کند و درک بهتری از ایرانِ امروز، به تماشاگر بدهد.

حمیدی‌مقدم تصریح کرد: سینمای مستند ایران، با وجود کاستی‌ها، یکی از نقاط قوت فرهنگی و سرمایه ملی ماست و می‌تواند فراتر از مرزهای داخلی، قدرت و نفوذ خود را برای دیده شدن در کشورهای همسایه و همسو و افق‌هایی دورتر، افزایش دهد.

دبیر جشنواره سینماحقیقت افزود: تجربه مشترک تولید فیلم در غزه، در دلِ بحران، این درس بزرگ را به ما آموخت که می‌شود به مسیرهای تازه برای شنیده شدن صداهای مختلف اندیشید، در جهان امروز، که پیچیدگی‌ها و بحران‌های خاص خود را دارد، ما به دنبال ثبت واقعیت هستیم، برای این هدف، تعامل با کشورهای همسایه و سرزمین‌هایی با ویژگی‌ها و پیوندهای مشترک را در اولویت قرار خواهیم داد.

پس از آن کلیپی از فضای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پردیس ملت پخش شد.

در ادامه با حضور حسین زارع‌ رییس شبکه مستند سیما، جایزه ویژه شبکه مستند به فیلم «ابراهیم مردی با دوربین فیلمبرداری» به کارگردانی علی محمد صادقی اهدا شد.

سپس جایزه معاون راهبردی ریاست جمهوری با حضور محمدرضا جلایی‌پور به مستند «چهارراه حوادث» به کارگردانی فرشاد اکتسابی تقدیم شد.

در ادامه کلیپی از فیلم‌های بخش دانشجویی جشنواره پخش شد.

پس از آن هیات داوران بخش دانشجویی محمود اربابی، محمد شکیبانیا و رامتین شهبازی به روی صحنه آمدند و رامتین شهبازی بیانیه این بخش را قرائت کرد.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است که «هیات داوران بخش دانشجویی اگرچه از تماشای بسیاری از آثاری که دانشجویان با شرایط و امکانات نسبتاً حرفه‌ای ساخته بودند خوشحال بود و این مسئله را حائز اهمیت می‌داند، اما اولویت انتخاب داوری خود را به آثاری داد که نه فقط توسط دانشجو ساخته شده باشند، بلکه روح دانشجویی اثر نیز در آنها مشهود باشد؛ جسارت، خلاقیت، تفکر باز و خارج از چهارچوب‌های متداول، و استفاده بهینه از امکانات و بودجه‌های اندک در اختیار دانشجویان، برخی از ملاک‌های اصلی هیئت داوران بوده است.

همچنین هیئت داوران مایل است از فیلم «فصل جدید در خانه مجردی» ساخته مهدی ناصری نام ببرد که اگرچه ساختاری مستندنما دارد و جوهر آن غیرواقعی و نمایشی است و نباید در جشنواره مستند «سینماحقیقت» به آن جایزه‌ای تعلق گیرد، اما با قرار دادن این فیلم در فهرست کاندیداها، از تلاش سازندگان برای خلق روایتی جذاب و متأثر از ساختار مستند، تقدیر ویژه به عمل آورده است.

امید که در آینده شاهد گسترش بیشتر فیلم مستند در جشنواره باشیم.»

لوح تقدیر این بخش به فیلم «مسخ کراسی» به کارگردانی الموتی اهدا شد.

پس از آن جایزه بهترین فیلم بخش دانشجویی به «میسوفونیا» به کارگردانی سوگند رضایی تقدیم شد.

سپس داوران بخش عکس به ترتیب ساعد نیکزاد، سیف‌الله صمدیان و مهرداد زاهدیان به روی صحنه آمدند.

در این بخش اصغر بشارتی برای مجموعه عکس «صید هندسه»، امیرحسین یوسفی برای مجموعه عکس «فوچل» و پژمان مولایی برای مجموعه عکس «معدن مرگ سیاه» مورد تجلیل قرار گرفتند.

پژمان مولایی در سخنانی گفت: عکاسی مادر سینما است پس چه خوب است به عکاسی به یک دید دیگر نگاه کنیم و حرمت مادر را حفظ کنیم، اگر عکاسی نباشد، هیچ کارگردانی و هیچ فیلم وجود نخواهد داشت و امیدوارم بهایی که به کارگردان‌ها و فیلم‌سازها داده می‌شود به ما هم داده شود.

وی افزود: ای کاش به عکاسان هم تندیس اهدا می‌شد و آن روی طاقچه خانه‌یمان می‌گذاشتیم و به اولین دوره جشنواره عکس سینمامستند افتخار می‌کردیم.

سپس رائد فریدزاده -رییس سازمان سینمایی- به روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه گفت: من قصد ندارم با توجه به حجم زیاد برنامه‌ها، طولانی صحبت کنم. پارسال در همین جا یک آرزویی کردم، اینکه سینمای مستند بتواند جایگاه خودش را بیش از پیش در سینمای ایران پیدا بکند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این جشنواره، با همت محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره و ادامه بخش‌های مختلف، شاهد این شور و شوق کم‌نظیر هستیم. این شور را در اصل می‌توانیم در مخاطبان و صاحبان آثار ببینیم، که بسیار بسیار پرانرژی هستند.

فریدزاده افزود: به عنوان یک دانشجوی فلسفه فکر می‌کنم کارکرد سینمای مستند خیلی فراتر از ثبت صرف است. در حقیقت، سینمای مستند وجهی سبز از یک تجربه پدیدارشناختی است. شما در آن، یک «زمان روایی» و یک «هم‌زمانی» را با هم می‌توانید ممزوج کنید. ثبت یک لحظه، هم‌زمان هم انبساط آن لحظه در درون زمان است. اینکه تجربه «درون زمان بودن» برای بشر به تنهایی امکان‌پذیر نیست؛ تجربه زمان ما همیشه در درون زمان محقق می‌شود.

وی یادآور شد: سینمای مستند این کارکرد ناب را دارد، سینمای مستند، ثبت اکنون، روایت گذشته و حفظ حافظه برای آینده است. گویی سفری حجمی در خط زمان است، وابسته کردن خط خشک زمان به حجم تصویری آگاه.

رییس سازمان سینمایی در پایان سخنانش گفت: از اینکه این میهمانی و این تجربه به واسطه صاحبان آثار گرانقدر و مخاطبان پراشتیاق این عرصه شکل گرفت، بسیار خوشحالم. آن‌ها آمدند و کمک کردند که این شور و حال زیبا شکل بگیرد. از تمام دست‌اندرکاران این جشنواره که در هماهنگی و برگزاری آن صمیمانه کوشیدند، از همگی صمیمانه سپاسگزارم. برای همه شما اوقات خوشی را آرزو دارم.

false
true
false
false

true