×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۳ مهر - ۱۴۰۳  
false
true
بیداد فساد و نبود نظارت در صنعت بیمه/ آقای رئیس کل! این گوی و این میدان، حالا وقت عمل به وعده‌های داده‌ شده است

بیداد فساد و نبود نظارت در صنعت بیمه/ آقای رئیس کل! این گوی و این میدان، حالا وقت عمل به وعده‌های داده‌ شده است

اخبار بانک و بیمه پایشگر– با نشستن دکتر پرویز خسروشاهی بر کرسی رئیس کلی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توقعات و انتظارات دست‌اندرکاران صنعت بیمه برای حل و فصل مشکلات این صنعت رو به افزایش است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، در حالی که به دلایل گوناگون، صنعت بیمه کشور همچنان از مشکلات ساختاری و نبود نظارت کافی رنج می‌برد، فصل تازه‌ای از مدیریت در نهاد ناظر آغاز شده که با توجه به تغییرات اساسی در دولت و پوست اندازی در لایه‌های مختلف مدیریتی، اهالی بیمه در انتظار تحولات و تغییرات کلان در این حوزه هستند.
بسیاری از متخصصان و فعالان عرصه بیمه در طی سال های اخیر به وجود مشکلات عدیده در این صنعت، به خصوص فساد که در تار و پود آن رخنه کرده، هشدار داده و مدیران ارشد وقت را به ضرورت برخورد جدی با آن دعوت کردند.
اگر چه تاکنون، برغم قول‌ های فراوان و موضع‌گیری برخی مدیران ارشد مقام ناظر در دولت های گذشته مبنی بر مقابله با ریشه‌های فساد، اقداماتی انجام شده، اما دست‌اندرکاران این صنعت، در حال حاضر چشم به برنامه ها و اقدامات رئیس کل بیمه مرکزی دارند تا هرچه سریعتر، با اجرایی شدن آنها، نفس تازه‌ای به ریه های آلوده صنعت بیمه دمیده شود.
خوشبختانه در آیین معارفه دکتر خسروشاهی، بر سه حوزه کلیدی نظارت، توسعه و بیمه اتکایی به عنوان محورهای اصلی برنامه های بیمه مرکزی تاکید شد.در این مراسم همچنین دکتر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز، از وقوع تخلفات و فساد های گسترده در صنعت بیمه انتقاد و بر ضرورت ریشه یابی و برخورد با آن سخن گفت.نظارت همواره از ارکان اصلی حفظ ثبات و سلامت بازار بیمه است که هدفش، افزایش شفافیت در عملکرد شرکت‌های بیمه است.
اکنون با توجه به مشکلات ساختاری و فساد گسترده اداری و مالی و زد و بندهای پشت پرده برخی مدیران ارشد صنعت بیمه برای آوردن پرتفوی و حفظ آن تحت هر شرایط، برخورد غیر قانونی و غیر انسانی با کارکنان، پخش شبنامه علیه کارمندان زحمتکش بیمه، حقوق های نجومی و تبعیض های ناروا در بدنه مدیریتی صنعت بیمه و…لازم است رئیس کل جدید بیمه مرکزی با تمام توان و انرژی و با بهره گیری از اهرم‌های نظارتی، به اولین وعده خود جامه عمل بپوشاند.
متاسفانه برخی از مدیران شرکت‌های بیمه کارکنان سازمان را تهدید می‌دانند و به جای حمایت از آنها، به رویکرد حذفی متوسل می‌شوند و همواره با وعده‌های پوچ به برخی افراد وابسته به خود، از آنها برای خبرچینی و زیرآب زدن کارکنان قوی و توانمند و منتقد خود سواستفاده می‌کنند.
مشکل دیگر شرکت های بیمه، قدرت گرفتن مدیرانی است که با سواستفاده از امکانات و قدرت پشتیبانی مدیران عامل، به‌جای جذب افراد توانمند و متخصص، اقدام به استخدام افرادی می‌کنند که از تخصص و توانایی لازم برای اداره امور برخوردار نیستند و از جاهای بالاتر سفارش شده‌اند که متاسفانه دیده شده که در ستادهای مدیریتی بیمه حتی یک روز کاری در صنعت به چشم نمی‌خورد.
مشکل دیگر صنعت بیمه، حفاظت از منافع زیان‌دیدگان و شبکه فروش است. متاسفانه در حال حاضر صنعت بیمه در کشورمان به شدت رانتی شده و بخش بزرگی از کارمزد توزیع شده در بازار نصیب کارگزاری هایی می‌شود که مستقیما وابسته به مدیران ارشد بیمه هستند و فقط درصد پایینی از آن به شبکه زحمتکش فروش می‌رسد.


فقدان شفافیت در عملکرد برخی شرکت‌های بیمه، به خصوص در حوزه تبلیغات، اعتماد عمومی را به این صنعت خدشه‌دار کرده و متاسفانه به دلیل عدم نظارت، باعث سواستفاده و تخلف بعضی مدیران شده است.پیش از این هم بارها اعلام شده که برخی از مدیران شرکت‌های بیمه دارای کارنامه مناسبی نیستند و اصولا توانایی اداره شرکت را ندارند اما همچنان مورد حمایت های سیاسی قرار می‌گیرند.
در این زمینه می‌توان به موضع‌گیری برخی مدیران عامل بیمه از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری اشاره کرد که با وجود اینکه رای مردم را کسب نکرده‌اند، همچنان در مصدر قدرت باقی ماندند که این مساله مشکلات خاصی را برای شرکت‌های بیمه بوجود آورده است.
با توجه به موارد ذکر شده، به نظر می‌رسد صنعت بیمه کشور نیازمند یک جراحی عمیق مدیریتی برای احیا جایگاه اصلی خود است تا با تغییر رویکردهای کهنه و جایگزینی اهداف و سیاست های جدید، موجب تحولات اساسی و مطلوبی در صنعت بیمه شود.در حال حاضر انتظار و توقع اهالی بیمه از وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و مقام محترم نهاد ناظر، عمل به وعده‌های داده شده، به خصوص در حوزه نظارت است تا با جلوگیری از دادن اطلاعات اشتباه به مراکز تصمیم گیری و دوری از نگاه جناحی، شاهد حذف مدیران ناکارآمد و غیر مجربی باشیم که باعث تحمیل ریسک‌های مدیریتی و مالی جبران ناپذیر به صنعت شده و آینده این حوزه را با چشم انداز تاریکی مواجه کرده است.

جناب آقای خسروشاهی! اینک توپ در زمین شماست، این گوی و این میدان، دست‌اندرکاران بیمه از شما به عنوان عالی ترین مقام تصمیم گیرنده در صنعت بیمه انتظار و توقع دارند در اولین فرصت ممکن‌، ضمن شناسایی مدیران متخلف و فاسد با بهره‌گیری از اهرم‌های نظارتی، این عرصه را از وجود افراد نالایق پاکسازی کنید.

false
true
false
false

true