×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
false
true
تشریح رویکرد احتمالی دولت پزشکیان در حوزه بانک و بیمه/ سیاست مولدسازی با رعایت حریم قانون و جلوگیری از فساد ادامه یابد

تشریح رویکرد احتمالی دولت پزشکیان در حوزه بانک و بیمه/ سیاست مولدسازی با رعایت حریم قانون و جلوگیری از فساد ادامه یابد

اخبار بانک و بیمه پایشگر- یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تشریح رویکرد احتمالی دولت چهاردهم در حوزه بانک و بیمه، خواستار ادامه سیاست مولدسازی با رعایت حریم قانون و کنترل بر هرگونه فساد احتمالی در این خصوص شد.
به گزارش خبرنگار بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی که با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری “پایشگر“سخن می‌گفت، خواهان تعامل و همکاری دولت و مجلس برای رفع مشکلات کشور شد.

محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که دولت چهاردهم چه برنامه ها و رویکردهایی را در حوزه بانک و بیمه در دستور کار قرار خواهد داد؟ به خبرنگار پایشگر گفت: بحث بانک مرکزی و ارتباطات آن با بانک ها یک مسئله است بحث بانک ها و ارتباطات آن با مردم نیز مسئله دیگری است.
او افزود: درباره بحث بانک مرکزی در مجلس یازدهم نیز می توان گفت که قانون بانک مرکزی قانون بسیار مهمی بود که بنگاه داری بانک ها را محدود کرد، به بانک مرکزی اقتداری داد تا بتواند به طور مستقل مدیریت کند و بانک ها را به سمتی سوق دهد که ناترازی شان به حداقل برسد. در واقع بانک ها به عوامل مولد و کمک کننده به تولید تبدیل شوند.
این نماینده مجلس دوازدهم اشاره کرد: بنابراین دولت باید به دقت قانون را اجرا کند و اگر جایی در قانون دچار ایراد است برای رفع آن ایرادات اقدامات لازم صورت گیرد و مجلس در این زمینه کمک کند.
از سوی دیگر درباره ارتباط بانک ها با مردم نیز مدت ده سال است کارهایی صورت گرفته اما هنوز طرح در مجلس ارائه نشده است. بنابراین ما مشکلات اساسی در این حوزه داریم در بحث تسهیلات خرد و کلان، بحث وثایق، سرمایه گذاری بانک ها و غیره مشکلات بسیار جدی است که باید به آن پرداخته شود.

رسالت تیم اقتصادی دولت

محبی نجم آبادی با اشاره به تیم اقتصادی دولت پزشکیان عنوان کرد: تیم اقتصادی آقای پزشکیان در ابتدا باید موانع را شناسایی کنند و مجلس نیز تلاش می کند چه در حوزه تقنین و چه در سایر حوزه ها کمک کند که مشکلات در حوزه های یادشده به حداقل برسد و ما بتوانیم بهترین شرایط در کشور داشته باشیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در حوزه بیمه تشریح کرد: بحث بیمه یکی از مباحث مهم در کشور است، چرا که بیمه مایه آرامش در جامعه و تضمین کننده زندگی افراد است، به ویژه اینکه با توجه به ورشکستگی های گسترده و همچنین دخالت های گسترده دولت های گذشته که در قضیه صندوق های بازنشستگی داشتند، دولت را در شرایط سخت قرار داده است که یکی از راه های حل مسئله و پرداختن بدهی های دولت، بحث مولدسازی است.

توقف مولدسازی

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: متاسفانه این مولدسازی ها تا حدودی متوقف شده است و قانون آن نیز که قرار بود در قانون برنامه هفتم توسعه به صورت ویژه در مجلس تصویب شود، هنوز مورد تایید هیأت عالی نظارت مجمع قرار نگرفته است و این موضوع همچنان مسئله جدی ما است و ما برای حل مشکل صندوق های بازنشستگی، نیازمند منابعی هستیم که دولت باید آن منابع را تامین کند که به دلیل ضعف مدیریت و استفاده هایی که دولت ها از صندوق های بازنشستگی کردند، این صندوق ها به این وضعیت رسیده اند.

محبی نجم آبادی ادامه داد: موضوع یاد شده نیز نیازمند بحث مولدسازی است بنابراین مولدسازی قطع به یقین مجددا باید مطرح شود اما با دقت به آن پرداخته شود در‌ واقع دغدغه و نگرانی مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه مفاسدی ممکن است مترتب بر آن موضوع باشد، باید برطرف و ساختار نیز به گونه ای چیده شود که خروجی اش ایجاد منابع و اعتباری باشد تا بدهی ها پرداخت شده و آرامش و آسایش برای مردم فراهم شود.

تاثیر تورم بر نرخ بیمه

او در پاسخ به این سوال که بحث تورم چقدر در بحث نرخ بیمه ها و همچنین استقبال کم مردم از انواع بیمه ها تاثیرگذار بوده است؟ راه حل چیست؟ بیان کرد: به هر حال بحث تورم در این موضوع تاثیرگذار بوده است چرا که تورم یک‌ بیماریِ اساسی و مشکلی جدی در جامعه است، ما از معدود جوامعی در جهان هستیم که تورم نسبتا بالایی داریم.
ریشه تورم نیز یک‌ مسئله است و بحث تولید و استفاده از منابع پایدار مالیاتی برآمده از تولید صادرات محور و ارزآور یقینا می تواند شاخص های اقتصادی از جمله تورم را بهبود ببخشد.
او افزود: اثرات منفی تورم در همه ابعاد مشاهده می شود در واقع تورم، مالیات طبقه متوسط و محروم به طبقه فرا دست و ثروتمند است، آنچه که با شدت فاصله می گیرد ثروت ثروتمندان و فقر فقیران است که نهایتا فاصله طبقاتی را رقم می زند.
در مجموع اینها مباحثی است که پایه و اساس آن تولید است هر چه بتوانیم زمینه تولید و اشتغال را در کشور فراهم کنیم منابع پایدار مشکل ما را حل خواهد کرد.

false
true
false
false

true