true
جایگاهداران سیانجی در انتظار ابلاغ حقالعمل ۱۴۰۳/ سیصد جایگاه تعطیل شد
اخبار اقتصادی پایشگر-دبیر انجمن صنفی صنعت CNG از تعطیلی ۳۰۰ جایگاه سیانجی در ۲ ماه اخیر بهدلیل مشکلات اقتصادی خبر داد و گفت: باید این موضوع حقالعملها به فوریت در یک تا دو هفته آینده تعیین تکلیف و ابلاغ شود تا جلوی تعطیلی اجباری بیشتر در توزیع سیانجی گرفته شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، احسان جانمحمدی، دبیر انجمن صنفی صنعت CNG در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در کشور ناترازیهای متعددی داریم، اما ناترازی انرژی و ناترازی سوخت اولویت اول اقتصاد کشور است.
وی افزود: نقش CNG و جایگزینی آن با بنزین برای کمک به رفع ناترازی بنزین برکسی پوشیده نیست، اما بروز مشکلاتی برای CNG، در افزایش ناترازی بنزین نمود پیدا کرده است.
جانمحمدی با بیان اینکه “بحث حقالعمل برای جایگاهها به منزله یک بحث حیاتی است”، گفت: ۳۰ام مهرماه سال جاری مصوبه افزایش حقالعمل جایگاههای سوخت نسبت به سال ۱۴۰۲ اعلام شد و بر اساس این مصوبه، چجایگاههای سوخت مایع و CNG بالغ بر ۴۰ درصد افزایش حقالعمل نسبت به سال قبل داشتند که این مصوبه مورد اعتراض انجمن صنفی CNG قرار گرفت و با اعتراض جایگاهداران و بر اساس قانون بهبود فضای کسبوکار، این اعتراض در شورای گفتوگو دنبال شد.
وی ادامه داد: تصمیم به پرداخت افزایش ۴۰درصدی حقالعمل توسط سازمان برنامه، مخالف کارکارشناسی شده بود، پس دوباره این مصوبه به هیئت دولت رفت تا اصلاح شود.
دبیر انجمن صنفی صنعت CNG خاطرنشان کرد: دوباره هیئت دولت این موضوع را به کمیسیون اقتصادی دولت که برای اولین بار جلسهآن با حضور اعضای انجمن صنفی سیانجی برگزار شد فرستاد و در این جلسه افزایش ۷۰ درصدی حقالعمل برای جایگاههای سیانجی و افزایش ۵۰ درصدی برای جایگاههای سوخت مایع به امضای وزرای حاضر رسید و قرار شد در نشتس هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شود.
وی افزود: ۱۷ بهمن ماه هیئت وزیران تشکیل جلسه داد اما دوباره موضوع را به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داد، ۲۸ بهمنماه جلسه سوم به ریاست رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شد و مقرر شد برای بررسی تأمین منابع به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع شود و اعلام شد که تأمین منابع آن ممکن نیست و باید از محل مصرفکننده نهایی تأمین شود.
جانمحمدی اذعان داشت: بعد از گذشت ۱۱ ماه از سال، هنوز میزان حقالعمل جایگاهها و وضعیت آن مشخص نیست و فعالان این بخش دجار سردرگمی هستند؛ در شرایط یکه در ایام پایان سال بیشترین هزینهها را بابت پرداخت حقوق و عیدی و سایر مزایا و هزینههای تعمیرات و بهسازی دارند.
وی ادامه داد: ادامه این وضعیت و عدم تصویب و ابلاغ این موضوع، جایگاههای CNGو خدماترسانی آنها در ایام پایان سال و نوروز را با مشکل مواجه میکند؛ در دو ماه گذشته از مجموع ۲ هزار و ۵۵۰ جایگاه، ۳۰۰ جایگاه دچار تعطیلی اجباری ناشی از عدم امکان تأمین هزینهها و عدم همخوانی هزینهها و درآمدها شدند.
دبیر انجمن صنفی صنعت CNG تصریح کرد: باید این موضوع حقالعملها به فوریت در یک تا دو هفته آینده تعیین تکلیف و ابلاغ شود تا جلوی تعطیلی اجباری بیشتر در توزیع سیانجی گرفته شود.
وی افزود: افزایش حق آلعملها به میزان ۷۰ درصد نسبت به مصوبه قبلی که ۴۰ درصد بود، ۱.۳ همت بار مالی دارد درحالی که در دو ماه گذشته با تعطیلی اجباری برخی جایگاهها و کاهش خدمات رسانی در برخی جایگاههای دیگر که شیفت شب را تعطیل کردهاند، بیش از ۳ همت مصرف بنزین جایگزین سیانجی شد؛ اگر ۲ ماه پیش این مصوبه افزایش ۷۰درصدی ابلاغ و اجرایی میشد، این ۳ همت ضرر برای اقتصاد کشور و تشدید ناترازی بنزین را نداشتیم.
جانمحمدی از کاهش عجیب مصرف CNGدر سالهای اخیر خبر داد و گفت: مصرف روزانه CNG از ۲۴ میلیون مترمکعب سال ۱۴۰۰ به ۱۸.۹ میلیون مترمکعب رسیده و اگر فکری برای حل مشکلات این صنعت نشود، رد ۵ ماه آینده به ۱۶ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت و این بهمعنای ۱.۲ میلیارد دلار ارز بیشتر برای واردات بنزین است.
وی ادامه داد: درحال حاضر سهم CNGدر سبد سوخت ۱۴ درصد است که طبق برنامه هفتم باید به ۲۴ درصد برسد، این ظرفیت با جایگاههای موجود که با زیر ۴۰ درصد ظرفیت رد حال فعالیت هستند، وجود دارد و میتوان با استفاده از ظرفیت همین جایگاهها به سهم ۲۴ درصدی رسید و میزان سوختگیری CNG را از ۱۹ میلیون مترمکعب فعلی به ۳۵ میلیون مترمکعب و حتی ۴۵ میلیون مترمکعب با زیرساختهای موجود رساند.
در ادامه، محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه “برآوردها نشان میدهد که میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود ۳ میلیارد دلار افزایش یافته و یکی از مهمترین دلایل این وابستگی به واردات، بیتوجهی به صنعت سیانجی است”، گفت: در دهه ۸۰، سیاستهای کلان کشور بر افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت خودروهای سبک متمرکز بود و این سیاست توانست رشد افسارگسیخته مصرف بنزین را کنترل کند، اما طی سالهای اخیر، این روند معکوس شده و هر سال شاهد کاهش سهم سیانجی در سبد سوخت خودروها هستیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در خصوص دلایل کاهش سهم این سوخت پاک در سبد سوخت خودروهای کشور گفت: یکی از این دلایل، کاهش تولید خودروهای دوگانهسوز است، در گذشته، بخش قابلتوجهی از خودروهای داخلی بهصورت دوگانهسوز تولید میشدند، اما خودروسازان داخلی عملاً تولید این خودروها را متوقف کردهاند؛ این سیاست باعث شده تا تقاضا برای سوخت سیانجی بهشدت کاهش یابد و مصرف بنزین افزایش پیدا کند.
وی افزود: موضوع بعدی عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز است؛ در سال ۱۳۹۸، شورای اقتصاد مصوبهای را برای تبدیل بیش از یک میلیون خودروی بنزینی به دوگانهسوز تصویب کرد که میتوانست مصرف بنزین را کاهش دهد؛ اما این طرح به دلیل عدم تأمین منابع مالی و نبود برنامه اجرایی مناسب، متوقف شد و ظرفیت بالقوهای که میتوانست در کنترل مصرف بنزین کمک کند، از بین رفت.
جوهری عدم واردات خودروهای دوگانهسوز را از دلایل کاهش سهم CNG دانست و گفت: در حالی که بسیاری از کشورها در حال توسعه و واردات خودروهای گازسوز و کممصرف هستند، ایران سالهاست که از واردات خودروهای دوگانهسوز غفلت کرده است. این در حالی است که ورود خودروهای گازسوز میتوانست به کاهش مصرف بنزین و رونق دوباره صنعت سیانجی کمک کند.
وی ادامه داد: عدم حمایت از جایگاههای سیانجی، از دلایل افت سهم CNG در تأمین سوخت بخش حملونقل کشور است؛ جایگاهداران سیانجی با مشکلات جدی در تأمین هزینههای جاری، پرداخت حقالعمل و نگهداری تجهیزات مواجه هستند و بسیاری از این جایگاهها به دلیل ضرردهی در آستانه تعطیلی قرار دارند، و این امر باعث شده که دسترسی به سیانجی برای مصرفکنندگان سختتر شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG تصریح کرد: افزایش شدید هزینههای جایگاههای سیانجی، بهویژه قبوض برق از مشکلات جدی این صنعت است؛ در سال جاری، هزینه برق جایگاههای سیانجی بهشدت افزایش یافته است؛ در حالی که حقالعمل جایگاهداران متناسب با این افزایش هزینهها اصلاح نشده، پرداخت قبوض برق، دیون دولتی و حتی حقوق و مزایای پرسنل برای بسیاری از جایگاهها غیرممکن شده است.
وی افزود: نتیجه این سیاستهای اشتباه، کاهش مصرف سیانجی و افزایش وابستگی به بنزین مستقیماً باعث افزایش نیاز به واردات سوخت شده است؛ اگر دولت بهجای حمایت از سیانجی، میلیاردها دلار صرف واردات بنزین کند، نهتنها هزینههای کشور افزایش مییابد، بلکه امنیت انرژی کشور نیز به خطر خواهد افتاد.
جوهری خاطرنشان کرد: چند روز پیش، جایگاهداران با نصب بنر، هشدار دادند که با این شرایط امکان ادامه فعالیت شبانهروزی وجود ندارد و هماکنون جایگاهها بهدنبال تعطیلی شیفت شب خود هستند تا در شرایطی که هنوز حقالعمل ۱۴۰۳ آنها تصویب و ابلاغ نشده، از هزینههای خود کم کنند؛ نصب بنرها که ادامهدادن با این شرایط امکانپذیر نیست، یک اعتراض نمادین نبود، بلکه فریادی برای شنیده شدن بود.
جوهری اذعان داشت: جایگاهداران همیشه کنار مردم و دولت بودهاند، اما حالا احساس میکنند دولت آنها را رها کرده است، اگر مطالبات آنها جدی گرفته نشود، چه کسی پاسخگوی مشکلاتی خواهد بود که در تأمین سوخت CNG پیش خواهد آمد؟
false
true
https://paieshgar.ir/?p=200651
false
false