×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۵ تیر - ۱۴۰۳  
false
true
جزئیات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور/ از اخد آرای زندانیان ایرانی تا رایزنی با دفتر حافظ منافع کشورمان در کانادا

جزئیات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور/ از اخد آرای زندانیان ایرانی تا رایزنی با دفتر حافظ منافع کشورمان در کانادا

اخبار سیاسی پایشگر- رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور گفت: همه اتباعی که سن قانونی آنان ۱۸ سال تمام باشد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه جزو مدارکی است که ایرانیان می‌توانند به همراه داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، نشست مطبوعاتی علیرضا محمودی رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور جهت ارائه توضیحاتی مبنی بر چگونگی برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برای ایرانیان خارج از کشور ظهر امروز در ساختمان کنسولی وزارت امور خارجه برگزار شد.

محمودی ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه شهید امیرعبداللهیان گفت: ما برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای سال آینده در حال برنامه‌ریزی بودیم که با توجه به شهادت رئیس جمهور قرار شد همزمان با برگزاری انتخابات در داخل کشور برگزار شود.

وی افزود: از ۱۳۸ نمایندگی فعال ما، نامه دریافت تعرفه‌ها را تحویل گرفتیم. بیش از ۳۴۴ صندوق اخذ رای در خارج از کشور ارسال کردیم و تعرفه‌ها و صندوق‌ها به خارج از کشور ارسال شده و در تعامل هستیم تا فضای انتخابات مهیا شود. ما ۳۴۴ صندوق رای داریم همکاران من از حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی دائم ما در نیویورک در تلاش هستند که فضای صندوق رای سیار فراهم شود. برای کشورهای همسایه خلیج فارس و عراق هم صندوق اخد رای وجود دارد. در عراق ۶ حوزه اخذ رای داریم از جمله در اقلیم کردستان و اربیل ۲۳ صندوق اخذ داریم و احتمال افزایش ۲ تا ۳ صندوق وجود دارد و در حال برنامه‌ریزی برای فراهم آوردن صندوق سیار هستیم تا بتوانیم رای هموطنان و زائران در عراق را داشته باشیم.

رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور تصریح کرد: از دفتر حافظ منافع ما در کانادا درخواستی داشتیم که با توجه به تعطیلی سفارت ایران در کانادا بتوانیم حق طبیعی رای ایرانیان در داخل کانادا را داشته باشیم.

وی افزود: صندوق اخذ رای در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها دایر است. در کشور عراق، انگلیس، سوئد و آلمان سفارت‌های ما و با مقامات محلی مذاکره کردند مجوز اخذ رای کسب کردند. در کشور انگلستان‌ بیش از ۱۰ صندوق رای داریم. در آلمان ۴ نمایندگی وجود دارد و در شهر فرانکفورت هم هماهنگی جهت اخذ رای صورت گرفته است.

رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور گفت: برای اخذ رای از زندانیان ایرانی خارج از کشور اقداماتی انجام دادیم که بستگی به نوع تعامل کشورها دارد تا بتوانیم رای زندانیان محبوس را اخذ کنیم و در گذشته هم داشتیم که آرای زندانیان را با اخذ صندوق رای سیار داشته باشیم. امیدواریم این موضوع در انتخابات آتی رخ دهد.

محمودی در مورد برخی حواشی رای دهی در ایتالیا گفت: تعدادی اندکی قصد داشتند برخی از هموطنان ما را تحت تاثیر قرار دهند و سفیر ما رایزنی کردند تا شرایط حضور مردم انتخابات در ایتالیا و حوزه میلان فراهم شود.

وی تصریح کرد: درباره حجاج ایرانی در ریاض و جده صندوق اخذ رای داریم و رایزنی با مقامات عربستانی برای اخد رای صورت گرفته تا بتوانیم رای حجاج ایرانی را داشته باشیم.

رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور درباره نحوه مشارکت ایرانیان خارج از کشور گفت: همه اتباعی که سن قانونی آنان ۱۸ سال تمام باشد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه جزو مدارکی است که ایرانیان می‌توانند به همراه داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اعتراضات ۱۴۰۱ پیش بینی شما از میزان مشارکت ایرانیان خارج از کشور چند نفر است، گفت: همه ایرانیان در خارج از کشور اخبار ایران را رصد می‌کنند. ما بازخوردهای دلگرم کننده داشتیم. پیام‌هایی زیادی از مشارکت داشتیم که ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات شرکت کنند. در آمریکا بیش از ۳۰ صندوق رای وجود خواهد داشت و پیام‌هایی وجود دارد که مردم ایرانی ساکن آمریکا می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و پیش بینی می‌کنیم با حضور مردم مشارکت زیاد باشد.

محمودی درباره اخذ رای در کشورهای خارجی با توجه اختلاف ساعت گفت: تا زمانی که رای دهنده در نمایندگی ایران حضور دارد ساعت رای‌گیری تمدید خواهد شد. در این موضوع خللی وجود ندارد پس از پایان ساعت رای‌گیری و دستورالعمل صادر شده شمارش رای آغاز و بعد نتایج به وزارت کشور ارسال و از طریق وزارت کشور اعلام خواهد شد.

وی درباره حضور نمایندگان کاندیداها در خارج از کشور گفت: هر کدام از کاندیداها خواستار حضور نمایندگان‌شان هستند باید اسامی را به وزارت کشور و بعد وزارت خارجه ارسال کنند تا شرایط برای حضور آنان فراهم شود.

false
true
false
false

true