×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
false
true
حرکت لاک پشتی سازمان ثبت احوال در تعویض شناسنامه‌های قدیمی

 

حرکت لاک پشتی سازمان ثبت احوال در تعویض شناسنامه‌های قدیمی

آرزو شادکام

یادداشت و تحلیل اجتماعی پایشگر-ابتدای سال جاری اعلام شد که برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی یا همان شناسنامه‌های جلد قرمز، ضرب الاجل تعیین شده است.

همان زمان، رئیس سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا شناسنامه‌های قدیمی تعویض شده و شناسنامه مکانیزه جایگزین شود.

صدور شناسنامه مکانیزه برای دسترسی به خدمات، نیاز جامعه امروزی است اما اینکه برای تعویض شناسنامه های قدیمی، بدون داشتن ساز و کار لازم ضرب الاجل تعیین شود، حرکتی غیر حرفه ای است.

وقتی به دفاتر پیشخوان مراجعه می‌کنید، مشکلات از همان جا آغاز می‌شود.قطع و وصل شدن دائمی سامانه ثبت اطلاعات برای تعویض شناسنامه، معطل شدن و نارضایتی نخستین چیزی است که به چشم می آید و جمله “سیستم قطع است”منفورترین جمله در عصر  ارتباطات است  که دردفاتر پیشخوان شنیده می شود و مثل  آب سردی است که بر سر مراجعان ریخته می‌شود. در واقع مردم فقط برای  ارائه مدارک و ثبت اطلاعات ساعت‌ها معطل می‌شوند.

در مرحله بعدی بعد از اینکه مراجعان از خوانِ  ثبت اطلاعات  گذر کردند، به مرحله انتظار برای صدور شناسنامه و دریافت آن می‌رسند، اما و اما  با اندکی پیگیری متوجه می‌شویم که ثبت احوال فقط از منظر کاری خود به طرح تعویض شناسنامه نگاه می‌کند .

چرا که شناسنامه هنوز هم در کشور مهم‌ترین سند هویتی محسوب می‌شود اگرچه کارت ملی هم اهمیت و کارایی خود را دارد و می‌توان برخی از امور را به وسیله آن انجام داد اما همچنان شناسنامه مهم‌ترین سند هویتی است.

وقتی هم که به دفاتر پیشخوانی که ثبت نام در آن صورت گرفته مراجعه می‌کنی؛ می‌گویند برای همه همینطور است. مدارک ارسال شده، باید منتظر تعویض شناسنامه باشید،

هر وقت صادر شد برایتان ارسال می‌شود

وقتی هم که می‌گوییم بیش از دو ماه از ارائه مدارک گذشته جواب سر بالا می‌دهند و اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و در صورت پیگیری بیشتر، می‌گویند :”نمی‌دانیم ،از ثبت احوال پیگیری کنید .”

آقای کارگر،ریاست محترم ثبت احوال، هر کاری دارای مشکلاتی است  و البته شغل شما هم از مشکلات بی نصیب نیست اما وقتی زمینه و سازو کار اولیه کارتان که همان صدور و تعویض شناسنامه است ، را فراهم نکرده اید، برای چه ضرب الاجل تعیین می کنید.

وقتی همچنان برای دریافت برخی از خدمات در کشور باید شناسنامه ارائه کرد، پس شما شما و همکارانتان باید طبق این ضرب الاجل کار کنید نه این که  پول و مدارک را از مردم بگیرید و بعد در کمال آرامش و بدون هیچگونه دغدغه‌ای،شناسنامه صادر کنید.برخی از مراجعان  می گفتند که از اردیبهشت ماه مدارک خود را ارائه کردند اما هنوز شناسنامه دریافت نکردند .

ای کاش اول سیستم‌های خودتان را مکانیزه می‌کردید و بعد به فکر شناسنامه‌های مکانیزه بودید.

خدا قوت

false
true
false
false

true