×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
false
true
دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش در دانشگاه خاتم برگزار شد

دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش در دانشگاه خاتم برگزار شد

اخبار بانک و بیمه پایشگر-دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت ‌دانش با رویکرد منابع و دومین جایزه مدیریت ‌دانش، به همت «انجمن مدیریت ایران» و با همکاری «انجمن مدیریت‌دانش اتریش» و «دانشگاه خاتم» درتاریخ 8 مهر 1398، در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، این کنفرانس با حضور دکتر انصاری معاون رییس جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، پروفسور برندنر(Brandner) رییس انجمن مدیریت ‌دانش اتریش، دکتر قاسمی رییس انجمن مدیریت ‌ایران و جمعی از استادان، فرهیختگان و دانش‌پژوهان در حوزه مدیریت برگزار شد.
این کنفرانس با هدف تأکید بر جایگاه مدیریت دانشی در افزایش بهره‌وری سرمایه‌انسانی، منابع سرمایه‌ای (مالی) و انرژی برگزار شد. محورهای مدیریت دانشی و سرمایه اجتماعی، مدیریت دانشی و اقتصاد جامعه، مدیریت دانشی و توسعه صنعتی، مدیریت دانشی و توان‌مندی سیاست‌گذاری و مدیریت دانشی و توان رقابتی بخش‌های اقتصادی از موضوعات مورد بحث در این کنفرانس بود.
شناسایی سازمان‌های دانشی، ایجاد فضای ارتباطی میان سازمان‌های دانشی، تشویق سازمان‌های دانشی در راستای توسعه، ایجاد هم‌افزایی در کشور در جهت رشد و توسعه اقتصادی و توسعه پایدار و شناسایی مزیت‌های برتر سازمان‌ها و ایجاد پایگاه دانشی در کشور از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس بود.
در این کنفرانس دکتر جمشید انصاری، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در سخنانی تأکید کرد: اگر از طرح مسائل نو در سازمان اداری و دولتی غافل شویم، نوآوری و خلاقیت در بخش خصوصی هم، راهی پیدا نخواهد کرد.
وی با بیان این نکته که دولت حضور قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد، ادامه داد: بخش زیادی از بنگاه‌هایی که واگذار شده و در ظاهر خصوصی شده‌اند، همچنان با یک فرهنگ دولتی در سطح مدیریت و نیروی انسانی اداره می‌شوند.
انصاری با اشاره به این نکته که بی‌توجهی به عوامل مؤثر در رویکرد مدیریت دانشی، ما را در استقرار آن با شکست رو به رو خواهد کرد، افزود: مدل‌های جدید کسب و کار مبتنی بر دارایی‌های ناملموس سازمان‌ها و بنگاه‌ها و دانش و خبرگی آنها طراحی و مستقر شده‌اند و تفاوت‌های جدی با مدل‌های سنتی دارند. ضمن این که افزایش سطح اطلاعات و امکان ذخیره‌سازی الکترونیکی آنها در کنار تغییر هرم سنی کارکنان سازمان‌ها، همچنین جریان مستمر حرکت نیروی‌انسانی به سمت انتقال تجربه و جمع‌بندی و استخراج دانش از آنها مواردی است که ما را به سوی یک نظام مدیریت دانشی مطلوب سوق می‌دهند.
در این کنفرانس، دکتر مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران به بررسی موضوعات مدیریت دانش با رویکرد مدیریت منابع و بحث سرمایه فکری در مدیریت دانشی پرداخت.
وی با بیان این مطلب که مدیریت دانشی یک مرحله فراتر از مدیریت دانش‌ است، گفت: در بحث مبانی کلیدی مدیریت دانشی، خلق دانش برای فضای رقابتی را در دستور کار قرار می‌دهیم و مهم‌تر از همه بهره‌گیری از دانش و دانایی و همینطور پیش‌بینی آینده که موضوع بسیار مهمی است.
وی در تعریف مدیریت دانشی گفت: مجموعه‌ای از ارتقا اقدامات یکپارچه جهت شناسایی اطلاعات و مشارکت را مدیریت دانشی می‌گویند. استقرار مدیریت دانشی در سازمان ظرفیت‌سازی می‌کند. باید کارآفرینی سازمانی و شایسته‌سالاری در سازمان صورت گیرد. سرآمدی سرمایه انسانی موضوع بسیار مهمی است.
در بانک‌پاسارگاد، سرمایه اصلی ما سرمایه انسانی است. وی با تأکید بر این نکته که ابعاد مدیریت دانشی در حوزه راهبردی شامل پیش‌بینی تحولات گسترده، انعطاف‌پذیر بودن سازمان و آینده‌نگر بودن آن است، تصریح کرد: علاوه بر آن ساختار باید پویا و متحول باشد.
قاسمی تصریح کرد: یکی از ابعاد ساختاری و دانشی در سازمان‌ها بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است؛ از جمله این فناوری‌ها، فناوری‌های همگراست. ما در شرایط کنونی در دانشگاه خاتم در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌های فناوری همگرا را داریم که در دنیا تنها چهار دانشگاه این رشته را ایجاد کرده‌اند؛ حتی در دانشگاه‌های داخل کشور، این فناوری را نداریم. این موارد را با همکاری و مشارکت دانشگاه فرانسه در دانشگاه خاتم ایجاد کرده‌ایم. در این زمینه دانشجویان ما نیمی از واحدهای خود را در ایران و نیمی دیگر را در فرانسه می‌گذرانند.
رییس انجمن مدیریت ایران با تأکید بر این نکته که برای اینکه بتوانید رقیب پایداری باشید همیشه باید ارزش‌ها را بالا نگه دارید، ادامه داد: کمیاب بودن خدمات و کالاهایی را که عرضه می‌کنید مورد هدف قرار دهید؛ خدمات باید به سختی تقلیدپذیر باشد. برای مثال در بانک‌پاسارگاد در سال 1389 بانکداری‌مجازی را شروع کردیم در حالی که هنوز رقبا نتوانسته‌اند به اجزای بانکداری ما تسلط پیدا کنند و خدمات ما تا به حالا غیر قابل جایگزینی بوده‌اند .
در ادامه این کنفرانس دکتر غلامرضا خاکی مشاور و مدرس مدیریت، در خصوص موضوع «از دانشوری تا دیده‌وری» به سخنرانی پرداخت. وی به تفاوت میان دانش و علم اشاره کرد و ارتباط آن را با منظومه فکری مولانا شرح داد.
دکتر خاکی تصریح کرد: مباحث مدیریت دانش را می‌توان در سه سطح متا، ماکرو و میکرو مطرح کرد. در سطح متا می‌توان به زیرساخت‌های فلسفی موضوع پرداخت. در سطح ماکرو به بحث استراتژی‌ها می‌توان اشاره داشت و در سطح میکرو به ابزارها و تکنیک‌ها می‌پردازیم. وی ادامه داد: مدیریت دانش یک مفروض دارد، مبنی بر این که هرکس در سازمان است، صاحب ثروتی به نام دانش است که به‌وسیله مدیریت دانش باید این ثروت را بازیابی کند.
در ادامه دکتر آذر صائمیان، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی، گزارشی از دومین دوره جایزه مدیریت دانشی ارائه کرد و با اشاره به حمایت دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این کنفرانس، اظهار داشت: 20 شرکت، متقاضی ارزیابی در دومین دوره جایزه مدیریت دانشی بودند. وی همچنین بیانیه‌ دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی با رویکرد مدیریت منابع را قرائت کرد.
در این همایش پنل تخصصی مدیریت دانشی با رویکرد مدیریت منابع نیز به ریاست بهرام جلوداری ارزیاب ارشد مدیریت دانشی و با حضور منوچهر منطقی عضو هیأت مدیره انجمن مدیریت ایران، پیمان اخوان رییس هیأت‌مدیره انجمن مدیریت دانش ایران، کامبیز باغبان رییس اسبق امور بهره‌وری، تحول اداری و کارآفرینی شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.
انعقاد تفاهمنامه سه‌جانبه بین انجمن مدیریت ایران، دانشگاه خاتم و انجمن مدیریت دانش اتریش بخش دیگری از این کنفرانس بود.
در پایان این همایش نیز جوایز دومین دوره جایزه مدیریت دانشی در سه سطح تندیس سیمین، بلورین و گواهینامه یک تا سه ستاره به سازمان‌های برگزیده اهدا شد

false
true
false
false

true