رکورد اقتصادی و تورم بالا، مانع اصلی خرید بیمه بدنه/قوانین و سیاست های بیمه ای، نیازمند تغییرات بنیادی است
اخبار بانک و بیمه پایشگر– تحلیل و بررسی وضعیت بیمه بدنه خودرو در کشور نشان میدهد که این رشته، با وجود رشد متوسط حدود ۳۵ درصد در ۱۲ سال اخیر، همچنان با چالشهایی در زمینه جذب مشتری و پوشش بیمهای مواجه است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پایشگر، با توجه به آمار منتشر شده که نشان میدهد نرخ رشد خسارات واقعشده در این رشته حدود ۳۸ درصد بوده و این نرخ بالاتر از رشد حق بیمه تولیدی است، میتوان گفت که صنعت بیمه با چالشهایی در زمینه بهبود سودآوری و تامین منابع مالی روبهرو است.
یکی از دلایل اصلی این تفاوت، افزایش نرخهای حق بیمه در پاسخ به تورم و افزایش قیمت خودروهاست.
به عبارت دیگر، رشد حق بیمهها بهطور عمده ناشی از عواملی چون افزایش هزینههای تعمیرات و نگهداری خودروها، تغییرات در قیمت خودروهای نو و دستدوم، و همچنین تاثیرات تورم است.
به این ترتیب، افزایش حق بیمه بهجای افزایش تعداد بیمهگذاران، ناشی از فشارهای اقتصادی است که خود بهطور غیرمستقیم بر توان مالی مردم برای خرید بیمه بدنه تأثیرگذار است.
علاوه بر این، بیش از ۸۰ درصد از خودروهای کشور همچنان تحت پوشش بیمه بدنه نیستند که نشاندهنده سطح پایین آگاهی عمومی و یا ترجیحات نادرست مصرفکنندگان است.
به نظر میرسد که بسیاری از مالکان خودرو به دلایل مختلفی مانند هزینههای بالا، عدم آگاهی از مزایای بیمه بدنه یا احساس عدم نیاز به این نوع بیمه، از خرید آن صرفنظر میکنند.
این موضوع میتواند بهویژه در شرایطی که خودروهای عمومی در کشور، نظیر اتوبوسها یا تاکسیها، اغلب تحت پوشش بیمههای اجباری مانند بیمه شخص ثالث قرار دارند، بیشتر نمود پیدا کند.
از طرفی، مشکلات اقتصادی و افزایش هزینههای زندگی نیز بر تصمیمگیری مردم در انتخاب بیمه بدنه تأثیرگذار بوده است.
بسیاری از خانوادهها بهدلیل فشارهای مالی ترجیح میدهند که تنها بیمه اجباری شخص ثالث را خریداری کنند و بیمه بدنه را بهعنوان هزینه اضافی در نظر میگیرند.
این رویکرد بهویژه در شرایط رکود اقتصادی و تورم بالا که درآمدها ثابت باقی ماندهاند، بیشتر دیده میشود.
مضاف بر این، برخی از مالکان خودرو به دلایل ذهنی و روانی نسبت به استفاده از بیمه بدنه مردد هستند.
تصور عمومی در برخی از اقشار جامعه این است که پرداخت حق بیمه بدنه در نهایت ممکن است نسبت به خسارات وارده به خودرو، بهویژه در شرایطی که خودرو بهصورت کامل آسیب نبیند یا خسارات جزئی باشد، توجیهپذیر نباشد.
این ذهنیت میتواند به کاهش تقاضا برای این نوع بیمه کمک کند.
در حالی که افزایش نرخهای حق بیمه بهخاطر تورم و افزایش قیمت خودروها در سطح کلان قابل توجیه است، اما برای افزایش نرخ پوشش بیمه بدنه، صنعت بیمه باید به دنبال تغییرات اساسی در سیاستهای خود باشد.
این تغییرات میتواند شامل معرفی طرحهای متنوع بیمهای با پوششهای مختلف و قیمتهای مناسبتر برای قشرهای مختلف جامعه، آموزش و آگاهیبخشی به مردم در مورد اهمیت بیمه بدنه و ایجاد راهکارهایی۷ برای کاهش هزینهها در صورت وقوع خسارت باشد.
در نهایت، برای افزایش استقبال از بیمه بدنه، نیاز است که صنعت بیمه بهویژه در کشور ما به مسائل اجتماعی و اقتصادی مشتریان توجه بیشتری داشته باشد و با ارائه راهحلهای جذاب، مناسب و بهروز، آنها را به استفاده از بیمه بدنه ترغیب کند.
اصلاح و بهبود ساختار قیمتگذاری، ارتقاء خدمات پس از فروش، و توسعه محصولات بیمهای جدید میتواند در این زمینه مؤثر واقع شود.