×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳  
false
true
زیرساخت‌های مرز رسمی خسروی برای اربعین امسال توسعه می‌یابد

زیرساخت‌های مرز رسمی خسروی برای اربعین امسال توسعه می‌یابد

اخبار اجتماعی پایشگر-مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه با اشاره به آماده سازی و توسعه زیرساخت‌های مرز خسروی برای تردد زائران در اربعین امسال گفت: بیش از ۱۰۵ هزار نفر در سه ماه سپری شده از سال جاری از مرز خسروی تردد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، سید شهرام کهریزی روز چهارشنبه افزود: ار مجموع ترددهای صورت گرفته زائران از مرز خسروی طی سه ماهه اول امسال ۴۲ هزار و ۷۵۰ زائر ایرانی و عراقی در خرداد ماه، ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر در اردیبهشت و حدود ۲۸ هزار نفر نیز در فروردین ماه از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین مرز تردد زوار عازم عراق شده و یا به کشورمان بازگشته اند.

وی اظهار کرد: با نزدیک شدن به ایام محرم و اربعین بر حجم زائرانی که این مرز را برای رفت و آمد انتخاب می کنند افزوده می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه با بیان اینکه اقدام های متعددی برای آماده‌سازی این مرز برای ایام اربعین در حال انجام است، اظهار کرد: هم اکنون تردد از مرز خسروی به صورت شبانه روزی در حال انجام است و محدودیتی برای پذیرش زوار از این مرز وجود ندارد.

کهریزی اضافه کرد: مرز خسروی اکنون از زیرساخت‌ها و امکانات مناسبی برخوردار است، اما برنامه‌هایی برای ارائه بهتر خدمات به زوار در این مرز را در دستور کار داریم.

وی یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها را اجرای طرح امام سجاد (ع) در مرز خسروی اعلام کرد که با هماهنگی ۲ طرف ایرانی و عراقی در دست اقدام است و با اجرای آن در ایام اربعین زوار بدون توقف و ایستایی عازم کربلای معلی خواهند شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، با تلاش شبانه‌روزی که در حال انجام است جاده ترانزیتی برکت به منظور جداسازی تردد زائران از ترانزیت نیز تا قبل از ایام اربعین به بهره‌برداری برسد تا در ایامی که تردد زوار را داریم، تردد خودروهای ترانزیتی به این جاده منتقل شود.

به گفته کهریزی، در پایانه مرزی خسروی نیز ۱۲ هزار مترمربع سایبان نصب شده که حدود سه هزار مترمربع آن امسال اجرا شده و کمک بسزایی به رفاه زوار برای تردد در فصل گرما خواهد کرد.

وی بهینه سازی سیستم برق و روشنایی مسیر تردد زوار، بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی و سایر امکانات رفاهی را نیز از دیگر اقداماتی برشمرد که برای ایام اربعین در مرز خسروی در دستورکار است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی – منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

false
true
false
false

true