×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳  
false
true
سئوال مردم ایران از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

سئوال مردم ایران از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

یادداشت و تحلیل پایشگر- کاندیداها و مدعیان مبارزه با فساد، بگویند هزینه انتخاباتی شان را از کجا می آورند؟

در اکثر کشورهای جهان و مخصوصا در بلاد کفر، کاندیداها برطبق قانون موظف هستند که به مردم اعلام کنند هزینه های انتخاباتی خود را از چه منبع یا منابعی تأمین می کنند تا در صورت پیروزی در انتخابات آن منبع یا منابع برای مردم شناخته شده باشد و نتوانند پس از پیروزی شخص مورد نظرشان، سهم خواهی یا از رانت قدرت استفاده کنند.

در ایران هم تا قبل از انقلاب که انتخابات برگزار می شد، این قانون وجود داشت و یا حداقل اینکه اکثر کاندیداها از قشر متوسط و یا سرمایه دار شهرها بودند و در نهایت مردم متوجه می شدند که کاندیداها یا از ثروت شخصی و یا خانواده گی شان استفاده می کنند.

ولی بعد از انقلاب با آنکه اکثر کاندیداها خود را از قشر مستضعف و یا حامی مستضعفین معرفی کرده اند، چنین چیزی شفاف سازی نشده است و در واقعیت مردم شاهد هزینه های میلیاردی در رابطه با تبلیغات بوده اند!…

در هر حال تا امروز مردم متوجه نشدند که کاندیداها هزینه انتخاباتی خود را از کجا می آورند و چه کسانی یا نهادهایی در این همه هزینه های کلان به آنها کمک می کنند!

متأسفانه تا امروز قانونی در این زمینه به تصویب نرسیده است و تنها موردی که پیش آمده، اینکه در دولت حسن روحانی بحث و گفتگویی در این زمینه شد که مجلس توجه ای به مصوبه دولت نکرد و اینکار ناکام ماند!..

آنچه که در واقعیت، مردم تا به امروز دیده اند، این بوده که اشخاص و نهادی هایی در پشت این داستان قرار دارند و با هزینه کردن رقم های میلیاردی از یک کاندیدای خاص حمایت می کنند! بطوری که در دورافتاده ترین شهرها و روستاهای این کشور برای شخص موردنظرشان کمپین و ستادهای انتخاباتی باز می کنند و پوستر ها و عکس های شخص مورد نظرشان را پخش می کنند!!

با پول دادن یا وعده کار افرادی را به استخدام خود در می آورند تا آنها مردم را به رأی دادن به شخص موردنظرشان تشویق کنند.
در نهایت هم با پیروزی شخص مورد نظرشان شروع به سهم خواهی و یا از رانت قدرت استفاده می کنند! آن شخص هم بخاطری اینکه لطف این اشخاص یا نهاد ها را جبران کند، آنها را در قدرت و ثروت این مملکت شریک می کند و بجای استفاده از نیروهای با تجربه و متخصص و کاردان ، حامیان بی کفایت و ناکارآمد خود را بر کارهای مملکتی می گمارد.

در رابطه با این حامیان، اصولا تاریخ نشان داده که برایشان مردم و سرنوشت مردم و کشور هیچ ارزشی ندارد و فقط منافع خود یا نهادشان برایشان ارجحیت دارد و مردم تازه بعد از پایان آن دولت متوجه می شوند که این رانت خواران چه اختلاسها و دزدی ها و حیف ومیل هایی انجام داده اند.

آیا وقت آن نرسیده که کاندیداهای کشور ما هم همانند سایر کشور ها و بلاد کفر، اشخاص و نهاد ها یا ارگانهایی که از آنها حمایت مالی می کنند را خیلی شفاف به مردم معرفی کنند تا در صورت پیروزی شان، این حامیان مالی نتوانند در پشت پرده سهم خواهی بکنند و منافع کشور و سرزمین شان را بر منافع باندی خود ترجیح بدهند؟

آیا اگر مجلس چنین قانونی را تصویب بکند از خیلی فسادها جلوگیری نمی شود ؟

مگر همه این کاندیداها دم از مبارزه با فساد نمی زنند، پس چرا به مردم شفاف نمی گویند که این پول ها از کجا خرج می شود؟

کاندیداها اگر واقعأ طرفدار فقرا و مستضعفین و جوانان بیکار هستند..
بیایند و در این زمینه شفاف سازی کنند که این خود بزرگترین کار در زمینه مبارزه با فساد گسترده در کشور است.

نامه رسیده به پایشگر

false
true
false
false

true