×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳  
false
true
شماره معکوس برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری

شماره معکوس برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری

یادداشت و تحلیل پایشگر-  شمارش معکوس برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران آغاز شد.پس از گذشت چند روز از شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در حادثه تلخ سقوط بالگرد و حدس و گمان ها درباره دلیل سقوط هلیکوپتر، سرانجام پرونده این سانحه نیز بسته و فرآیند انتخاب جانشین او آغاز شد.تاکنون تعداد زیادی از چهره‌های شاخص از طیف های مختلف سیاسی آمادگی خود را برای حضور در این رقابت اعلام کرده اند، اما ظاهرا بعید به نظر می رسد جناح رقیب حاکم بتواند شانسی برای عرضه اندام داشته باشد.

فعلاً بیش از شمار انگشتان دو دست، افراد نام آشنائی خود را نامزد انتخابات کرده اند که هر کدام به نوعی و در دوره ای، با سد بزرگ شورای نگهبان در جهت تایید صلاحیت روبرو بودند.البته برخی کارشناسان معتقدند بهترین گزینه آن بود که با حکم حکومتی در یکسال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، یک جانشین (غیر از مخبر معاون اول رئیسی) برای ریاست جمهوری تعیین می شد تا سر فرصت و سر موعد مقرر انتخابات برگزار شود، اما شورای نگهبان و جلسه سران فوراً پیش افتاد و برگزاری انتخابات را طبق قانون اساسی (طی ۵۰ روز) اعلام کرد.

با توجه به آمادگی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون برای حضور در این رقابت‌ها، اما تا لیست تائید صلاحیت شده ها برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشود، نمی توان پیش بینی کرد چه کسی سکاندار ریاست جمهوری خواهد شد.
فعلاً وزن کشی ها و رایزنی‌های موجود بیشتر از آنکه واقعی باشد ناشی از حدس و گمان و تخیل و آرزوست تا امکان و واقعیت، بویژه که ممکن است در روزهای آینده افرادی به میدان بیایند که تاکنون نامشان برای ریاست جمهوری مطرح نبوده است. مثلاً روحانی کمتر رسانه ای شده ای مانند احمد مروی که حالا بیش از سه سال است که بی سر و صدا آستان قدس رضوی را اداره می کند و از صبوری، سواد، کم سخن گفتن و مدیریت او تعریف می کنند. یا اشخاص دیگری مانند جلیلی، فتاح و افراد دیگری که در زمان مقتضی در باره آنها سخن خواهیم گفت، اما بر خلاف برخی کارشناسان که معتقدند فضا برای حضور اصلاح طلبان مناسب خواهد بود، طبق برآورد ها می‌توان به این نتیجه رسید که باز هم جناح اصلاحات شانسی برای موفقیت در این انتخابات نخواهند داشت و هرگونه تحرک و رایزنی صورت گرفته به نتایج مورد دلخواه آنها نخواهد انجامید.

false
true
false
false

true