×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳  
false
true
ضرورت انتخاب مدیران ارشد بر اساس تخصص و شایستگی/ صنعت بیمه عرصه باندبازی عده‌ای خاص نیست!/مجلس در صورت لزوم ورود و نظارت خواهد کرد

 

 

ضرورت انتخاب مدیران ارشد بر اساس تخصص و شایستگی/ صنعت بیمه عرصه باندبازی عده‌ای خاص نیست!/مجلس در صورت لزوم ورود و  نظارت خواهد کرد

اخبار بانک و بیمه پایشگر– یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: مدیریت صنعت بیمه، عرصه باندبازی عده‌ای خاص نیست و مدیران ارشد این عرصه باید بر اساس اصل شایسته سالاری انتخاب شوند.

به گزارش پایگاه خبری پایشگر، احمد فاطمی در باره نگاه مجلس به مدیریت بانک و بیمه گفت: انتخاب مدیران ارشد بیمه باید بر اساس شایستگی افراد و تخصص آنها باشد تا بتوانند مشکلات و چالش‌های این حوزه را برطرف کنند.
وی که با خبرنگار پارلمانی “پایشگر” سخن می‌گفت، افزود که یقینا مجلس در صورت لزوم به این حوزه ورود و نظارت خواهد کرد و هرگز اجازه نخواهد داد صنعت بیمه و یا بانک، عرصه باندبازی عده‌ای خاص شود.
اخیرا با انتخاب پرویز خوشکلام خسروشاهی به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی، بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت بیمه بیش از پیش، بر ضرورت تغییرات اساسی در این صنعت تاکید کردند.

تغییرات اساسی در صنعت بیمه

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می‌گوید: به طور کلی صرف نظر از اینکه بخواهیم در باره افراد اظهارنظر و یا قضاوت و پیش‌داوری داشته باشیم، باید به اصل قضیه پرداخت.
او افزود: وقتی که مسئولیت یک بنگاه اقتصادی یا سازمان را به یک فرد واگذار می‌کنیم، ضروری است که باید از آن فرد پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری را نیز مطالبه کنیم.
به بیانی دیگر زمانی که آن فرد در فلان سازمان و بنگاه اقتصادی آغاز به کار کرده است، شاخص‌های اقتصادی در چه وضعیتی بوده، و زمانی هم که ‌می‌خواهد آن مسئولیت را به فرد دیگری واگذار کند، وضعیت آن سازمان در چه وضعیتی قرار دارد.؟
این موضوع باید به عنوان پرونده کاری و یا ملاک سنجش و ارزیابی مدیران در نظر گرفته شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: نکته دیگر اینکه توجه و باور به کارآمدی مدیران است. در واقع مدیران کارآمد به ویژه در حوزه بانک و شرکت‌های بیمه به عنوان یکی از ستون‌های اصلی توسعه در کشور است.
همچنین نیروی انسانی ماهر و کارآمد یکی از مولفه های مهمی است که شاخص رشد و توسعه یک کشور محسوب می‌شود.

 


فاطمی در ادامه تصریح کرد: اینکه بنده از مدیرانی که در این حوزه توانمند، ماهر و باتجربه و کارآمد و دارای ایده و فکر باشند استقبال می کنم، چرا که در حال حاضر با مشکلات اقتصادی بسیاری روبرو هستیم.
مقام معظم رهبری نیز فرمودند اولویت اول حل مشکلات اقتصادی است که می‌تواند در حوزه بیمه، بانک و شرکت‌ها اعم از دولتی و خصوصی و یا تعاونی باشد.
اینها مواردی است که باید به آن توجه کرد. افرادی هم که به حوزه مدیریت در حوزه‌های یاد شده وارد می‌شوند، باید به چارچوب‌های گفته شده توجه کنند.

بیمه، عرصه آزمون و خطا نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نکته مهمی که باید به آن در بحث صنعت بیمه توجه کرد، این است که افراد کارشناس و آشنا با بدنه صنعت بیمه، مدیریت شرکت‌های بیمه را برعهده بگیرند، چرا که با تجربه و توانمند هستند. به بیان دیگر در همه سازمان‌ها، به ویژه سازمانهای مرتبط با حوزه صنعت بیمه و بانک، نمی‌توان آزمون و خطا کرد و مدیریت را براساس آزمون و خطا و همچنین نگرش ها و سلیقه‌های خاص، به ویژه از نگاه سیاسی پیش برد، بلکه باید براساس شایسته سالاری و حضور نخبگان حرکت کنیم، به این دلیل که توجه به این اصل با رشد و توسعه کشور گره خورده است.
عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مخاطبان و مشتریان صنعت بیمه از انتصابات سیاسی و زد و بندهای پشت پرده برای تحکیم پایه های مدیریت مدیران نالایق انتقاد دارند. در این خصوص مجلس چه کمکی می‌تواند به صنعت بیمه کند؟ توضیح داد: نخست اینکه رئیس جمهور این حق را می‌تواند برای خود قائل شود که انتخاب کننده باشد و انتخاب کند، همانطور که حق دارد کابینه اش را انتخاب کند و یا رجال و سیاستمداران عالی رتبه را انتخاب کند.
در صنعت بیمه نیز شاخص هایی وجود دارد که طبق آن نمی‌توان افراد بی‌تجربه و یا به تعبیری، صفر کیلومتر را به حوزه مدیریت صنعت بیمه وارد کنیم، بلکه کسانی باید در صنعت بیمه حضور داشته باشند که از بدنه بیمه و بانکی کشور باشند.

سلایق سیاسی در انتخاب مدیر، هرگز

فاطمی ادامه داد: نباید سلایق سیاسی را در انتخاب مدیران دخیل کرد و در این حوزه‌ها، سیاسی برخورد کرد، همانند آنچه در گذشته رخ داد که این آسیب زا است.
به طور کلی ضروری است بدون توجه به نگرش‌های سیاسی، مدیران کارآمد انتخاب شوند و در عین حال پاسخگویی و مسئولیت پذیری را از آنها بخواهیم.
بنابراین به نظر می‌رسد این روند، روند مطلوبی است که باید به آن توجه کرد. برخی از دوستان بر این باورند که این اسم وفاق ملی است که دولت بر آن باور دارد.

false
true
false
false

true