×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳  
false
true
مصرف غذاهای پرچرب را در تابستان به حداقل برسانید

مصرف غذاهای پرچرب را در تابستان به حداقل برسانید

اخبار اجتماعی پایشگر- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، تاکید کرد: در فصل تابستان و گرما نباید غذا‌های پر انرژی و پر چرب استفاده شود و مصرف غذا‌های فرآوری شده که نمک پنهان دارند نیز باید به حداقل برسد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، منصور رضایی با بیان اینکه در گرما تعریق افزایش یافته و احساس نیاز به آب بیشتر می‌ شود، افزود: اگر آب و املاح از دست رفته بر اثر تعریق جبران نشود، فرد دچار ضعف، سستی، بی‌حالی و کاهش آستانه تحمل و توجه می ‌شود.

این متخصص رژیم درمانی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: در شرایط آب و هوایی گرم، نیاز افراد به کالری کمتر و به آب، املاح و ویتامین‌ ها بیشتر می ‌شود بنابراین بهتر است با گرم‌ تر شدن هوا، افراد از لبنیات و گوشت‌ های کم چرب استفاده کنند.

رضایی مصرف میوه‌ و سبزی‌ تازه فصل را غنی از آب، املاح، ویتامین ‌ها و فیبر دانست و گفت: با مصرف کمپوت، آبمیوه(اعم از صنعتی و خانگی) و میوه و سبزی‌ های خشک، نمی ‌توان این نیاز را رفع کرد و بهتر است از میوه و سبزی تازه استفاده شود.

این متخصص علوم تغذیه افزود: در کنار مصرف میوه‌ ها، مصرف غذا‌های پروتئینی گیاهی(دانه ‌ها، مغزها، حبوبات و آجیل ‌ها) و پروتیین‌های حیوانی کم چرب مثل تخم مرغ و لبنیات باعث افزایش توان جسمی افراد می ‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف نمک، غذا‌های شور و تنقلاتی مانند چیپس شور و آجیل شور را باید در فصل تابستان محدود و بیشتر از آجیل خام استفاده کرد، گفت: سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی باعث کاهش ارزش غذایی آنها می شود. همچنین توصیه می شود که در مصرف این نوع اغذیه و غذا‌های آماده، مصنوعی و فست فود‌ها زیاده روی نشود.

رضایی با تاکید بر اینکه نباید در فصل تابستان در مصرف شیرینی، شکلات،‌ شیرینی‌‌ های طبیعی(عسل، کشمش و مویز) و میوه ‌های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه و آناناس زیاده‌روی کرد، گفت: در فصل تابستان باید از مصرف افراطی گوشت‌ قرمز به دلیل داشتن انرژی، کلسترول و چربی زیاد پرهیز کرد و گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین نیز با حداکثر تنوع و حداقل مقدار، مصرف شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با گرم شدن هوا به تدریج نیاز بدن به کالری کم می شود و باید از مصرف غذا‌های با چربی و انرژی بالا پرهیز کرد بنابراین باید غذا‌هایی مانند فسنجان، گردو و کنجد در این فصل کمتر مصرف شود.

وی توصیه کرد: در فصل تابستان بیشتر از غذاهایی نظیر آب دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی(سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج استفاده شود. همچنین غذاهای پختنی و آب‌ پز از جمله غذا‌های مناسب فصل گرماست البته توصیه بر این است که در فصول گرم سال، کمتر از کباب و یا غذاهای سرخ شده استفاده شوند.

رضایی مصرف آش، سوپ، خورش سبزیجات حاوی سبزی سرخ نشده، سوپ جو و آش جو را به دلیل خنک بودن در فصل گرما بسیار مفید دانست و آنها را از بهترین غذا‌ها برای رفع عطش و حرارت بدن عنوان کرد.

این متخصص تغذیه همچنین مصرف مرکبات و میوه ‌های ترش و شیرین مانند زرشک و آب زرشک، شاه‌ توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه ‌سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ‌ فروت را در فصل گرما برای بدن بسیار مفید دانست.

وی با اشاره به مفید بودن مصرف سالاد‌ها (مثل کاهو و خیار) در تابستان، تاکید کرد: بهتر است برای چاشنی سالاد از سس خانگی به جای سس‌ های کارخانه‌ ای استفاده و از ترکیب ماست، روغن زیتون، آب لیمو یا آب نارنج و اندکی نمک و فلفل سیاه، سس دلخواه تهیه شود.

به گفته رضایی مصرف میزان کافی آب و لبنیاتی مانند دوغ و ماست، ارجحیت مصرف گوشت‌ سفید نسبت به گوشت‌ قرمز، استفاده کمتر از روغن ها و چربی ها و همچنین استراحت کافی از اصول سبک زندگی سلامت محور به ویژه در فصل تابستان است.

false
true
false
false

true