×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
false
true
منافع اقتصادی، مهمترین عامل عدم واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی/ دولت می‌خواهد مدیرعامل و نیروهای خودش را در شرکت های خودرو ساز داشته باشد

 

منافع اقتصادی، مهمترین عامل عدم واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی/ دولت می‌خواهد مدیرعامل و نیروهای خودش را در شرکت های خودرو ساز داشته باشد

اخبار اقتصادی پایشگریک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، منافع دولت را مهمترین عامل عدم واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری پایشگر، دولت در حال حاضر در شرکت ایران خودرو هفت درصد و در سایپا نیز ۱۲ درصد سهم دارد. حال سوال این است که چرا دولت حاضر نیست این مقدار درصد سهام خود را واگذار کند تا خودروسازان با نگاه بخش خصوصی فعالیت و تولید کنند؟

در این ارتباط مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایشگر گفت: خرداد ماه سال جاری تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی بر این موضوع تأکید کردند که دولت باید هفت درصد سهام خود در ایران خودرو و ۱۲ درصد سهام خود در سایپا را واگذار کرده و پای خود را از دخالت در صنعت خودروسازی بیرون بکشد.
این مطلب در جریان بررسی اجرای نحوه قانون ساماندهی بازار خودرو پس از استماع توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی تعدادی از نمایندگان مطرح شد و به نظر می‌رسد همچنان بحث خودروسازان و اینکه چه کسانی از وضعیت فعلی خودروسازی در کشور بهره می‌برند، از موضوعات مورد توجه باشد.
لاهوتی در پاسخ به این سوال که تداوم وضعیت فعلی چه در بحث خودروسازی و چه سایر مسائل اقتصادی و غیره به نفع چه کسانی است؟ به خبرنگار پایشگر گفت: عده‌ای در این میان منافعی دارند، به بیان دیگر حل مشکل خودروسازی کار پیچیده و غیرقابل حلی نیست.
دولت به این دلیل که مدیرعامل و نیروهای خودش را در آنجا قرار دهد، این مقدار سهم را واگذار نمی کند.

او افزود: بنابراین یک راه حل دولت این است که خودروسازی را رها کند و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. نکته دوم تعادل عرضه و تقاضا است، یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال نیاز کشور است، در حالی که ۹۵۰ هزار خودرو تولید می شود.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مجموع، عدم تعادل عرضه و تقاضا موجب می‌شود که در تولید و کیفیت خودرو دقت لازم صورت نگیرد، در نتیجه دچار مشکلات دیگر خواهیم شد. اینها از جمله مسائلی است که با تدابیر لازم باید حل و فصل شوند.

false
true
false
false

true