نقش ارتباطات در بهبود کیفی نظام اجتماعی
مجید ملازاده، مدیر روابط عمومی بیمه دانا
گروه یادداشت و تحلیلی اجتماعی پایشگر-مسئله برقراري ارتباط آسانتر با ديگران، همواره ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. سعي انسان از آغاز بر اين بوده است که وسيلهاي براي انتقال سريع پيام و برقراری ارتباط پيدا کند.
اين انگيزه باعث شده تا دنياي ارتباطات، فراز و نشيب هاي فراواني را طي کند و در هر دوره از تاريخ، ابزار خاصي به لحاظ فنی و مدیریتی مورد استفاده قرار گيرد.
عصر حاضر را نيز ميتوان عصر ارتباطات دانست؛ چرا که نقش تعاملات و ارتباطات در زندگي بشر به گونهای رشد پيدا کرده است که گويي زندگي بدون آن در زمينههاي اقتصادي و سياسي و اجتماعي دچار اختلال شده و نوعي احساس واپسگرايي در افكار عمومي جامعه نمود پيدا ميكند و در مظاهر مختلف زندگي عملا مشكلاتي به وجود خواهد آمد.
امروز حيطه ارتباطات به ابزار اصلي جوامع براي نيل به اهداف مختلف تبديل شده است. تسهيل همگرايي سياسي در عرصه داخلي و بينالمللي، توسعه شهرنشيني، ارتقاي سطح سواد و آموزش، افزايش مناسبات و مبادلات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و علمي، توانايي تغيير تصورات منفي درميان جوامع ديگر و گسترش صلح و امنيت جهاني و منطقهاي، و ازهمه مهمتر كمك به گسترش آزادي و احترام به حقوق انساني، چرا كه جوهر آزادي و عدالت خواهي، بسط اطلاعات و ارتباطات و تسهیل آن برای جوامع است.
دراین بین «روابط عمومی»ها نیز به گونهای فزاینده و هم پای رشد ارتباطات، درحال تاثیرگذاری است. امروزه نقش روابطعمومی ها صرفاً درجهت کمک به تصمیمگیریهای مدیریتی در یک نهاد و محدود به هماهنگ سازی برنامه های سازمانی نیست.
بلکه جدای نقش خود به عنوان ابزار مدیریتی و سازمانی، فعالیت درحوزه دیپلماسی، تجارت حرفهای، برنامه و پژوهشهای علمی و الکترونیکی، از مشخصههای جدید روابطعمومی در عصر ارتباطات است. بنابر این، از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع، منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، تاثیرگذاری و مشاوره هدفمند در روند تصمیم گیری ساختاری و سازمانی خواهد بود.
اهمیت جایگاه روابطعمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونهای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیتهای تخصصی به عملکرد روابط عمومیهای آنها وابسته است.
بهرحال نگاه حاضر به روابطعمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور هرچند درحال رشد است، اما قابل قبول نیست و این انتظار وجود دارد با توجهات لازم به این نهاد موثر، گامهای بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابطعمومی درکشور برداشته شود. امید است روز ملی ارتباطات و روابطعمومی نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابطعمومی در ایران ایجاد نماید، تا این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد.