×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳  
false
true
نمایشگاه کتاب، محلی برای وقت گذراندن و ساندویچ خوردن!

نمایشگاه کتاب، محلی برای وقت گذراندن و ساندویچ خوردن!

گروه یادداشت و تحلیل پایشگر- اکرم محمدی

مصلای تهران این روزها میزبان نمایشگاه کتاب است.نمایشگاهی که  سی و پنج  دوره از برپایی آن می‌گذرد.

اگر نگاهی اجمالی به نمایشگاه کتاب داشته باشیم ، می بینیم که هر سال ، کتاب های جدیدی، معرفی می شوند.نویسنده ها و آثار جدیدی را شاهد هستیم و به همین دلیل منتظریم که با نمایشگاهی سرشار از  کتاب‌های جدید و روشنگرانه مواجه شویم اما واقعیت این است که بعد از سی و پنج دوره از برگزاری نمایشگاهی که در نهایت باید منجر به آگاهی و دانش شود ،آیا نمایشگاه اینگونه است؟

متاسفانه برگزاری و حضوردر نمایشگاه کتاب،  برای برخی تبدیل به یک رزومه کاری شده است والبته  نمایشگاه هم پرطمطراق  برگزار می‌شود اما در عمل آنچه در زیر پوست صنعت نشر و کتاب و کتابخوانی می‌افتد فاقد ارزش کیفی لازم است .

اگرچه هر سال مسئولان با ارائه  آمار سعی می‌کنند رشد کتابخوانی را نشان دهند اما واقعیت این است همچنان سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است و آنچه اکنون به عنوان سرانه مطالعه در جامعه وجود دارد، سرانه مطالعه شبکه‌های اجتماعی است که به یُمن حضور تلفن‌های هوشمند محاسبه می‌شود. بنا به دلایل مختلف روز به روز خرید کتاب از سبد خانوار کم شده و حتی در میان اقشار پایین، سال‌هاست که خرید کتاب حذف شده است.

با ورود تکنولوژی زندگی آحاد جامعه دچار تغییر و تحول بسیاری شد. این تغییرات را می‌توان از جهاتی مثبت و از جهاتی هم منفی ارزیابی کرد. از نتایج زیانبار ورود تکنولوژی به زندگی روزمره، مسئله کتاب و کتابخوانی است. اینکه هر کسی با در دست داشتن یک گوشی همراه می‌تواند کتابی را در این دستگاه بارگذاری کرده و مطالعه کند و البته به همراه خود و همه جا داشته باشد اما در این میان هم بسیاری ترجیح می‌دهند از روش سنتی تری استفاده کرده و کتاب را در دست گرفته و بخوانند .چرا که لذت کتاب در دست گرفتن و خواندن با خواندن کتاب درپیشرفته‌ترین گوشی‌ها  و کتابخوان ها هم قابل مقایسه نیست.

با همه این اوصاف به جای اینکه مسئولان راه‌های دسترسی کتابخوانی را فراهم کنند، متاسفانه شرایط را به گونه‌ای رقم زدند که خرید کتاب برای علاقه مندان هر روز سخت‌تر می‌شود. حتی در برخی از موارد خرید قسطی کتاب و یا خرید اشتراکی هم دیده شده است. در گذشته که قیمت کتاب شرایط مناسب‌تری داشت بسیاری آنقدر گفتند و گفتند و گفتند که قیمت کتاب پایین است و در کشورهای دیگر قیمت کتاب این گونه است و آنگونه است که برخی هم دست به کار شدند تا کتاب هم به قیمت بالایی برسد آن قدر که دیگر دست مخاطب به آن نرسد .

برای رشد فرهنگ و جامعه بیش از هر چیز باید روی کتاب سرمایه‌گذاری کرد تا هرکسی به راحتی بتواند آن را تهیه کند. اگر این اتفاق بیفتد نمایشگاه کتاب هم دوباره پر می‌شود از مخاطبانی که برای خرید کتاب به آنجا می‌آیند نه برای نگاه کردن کتاب‌ها و وقت گذراندن و ساندویچ خوردن!!

 

false
true
false
false

true