true

پیام نماینده ولی فقیه در امور حج به دنبال لغو آن
اخبار اجتماعی پایشگر– نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیامی به مناسبت هفته حج با اشاره به آثار شیوع ویروس کرونا در فعالیتهای مختلف تاکید کرد: در چنین وضعی انجام فریضه حج با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرایط حجگزاری را بر اساس پروتکلهای هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.
به گزارش پایگاه خبری پایشگر به نقل از پایگاه اطلاعرسانی حج، حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت با انتشار پیامی هفته حج را قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهرهمندی همگان از عطر این فریضه الهی دانست و گفت هفته حج امسال درحالی انجام میشود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیتهای مختلف جامعه را نیمهتعطیل کرده است.
در متن پیام نماینده ولی فقیه در امور حج به مناسبت آغاز هفته حج آمده است:
باسم رب البیت الحرام
وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالًا وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ* الحج: ۲۷
در میان مردم به حج فراخوان تا پیاده و سواره بر شتران لاغر از راههای دور به سوی تو آیند در ماههای حج نسیم رحمانی دعوت الهی توسط خلیلش حضرت ابراهیم علیه السلام به مشام عارفان بالله میرسد و بندگان مخلص خداوند سرگشته حضور در این میهمانی شبانهروز در تلاش هستند.
دعوت خداوند از مردم است تا در خانهای که برای آنان و رشد معنویشان ایجاد شده حضور یابند.
إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِلْعَالَمِینَ* آل عمران: ۹۶
نخستین خانهای که برای مردم [و نیایش خداوند] قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است، که پربرکت و مایه هدایت جهانیان است.
امام راحل عظیم الشأن قدس سره میفرماید:
بیتاللَّه الحرام اوّل بیتی است که برای ناس بنا شده. بیت همگانی است. هیچ شخصیتی و هیچ رژیمی و هیچ طایفهای حق تقدّم در آن را ندارد. اهل بادیه و صحرانشینان و خانه بهدوشان با عاکفان کعبه و شهرنشینان و دولتمردان، در آن یکسانند. این بیت معظم برای ناس بنا شده و برای قیام ناس و نهضت همگانی و برای منافع مردمی. و چه نفعی بالاتر و والاتر از آن که دست جباران جهان و ستمگران عالم از سلطه بر کشورهای مظلوم کوتاه شود و مخازن عظیم کشورها برای مردم خودِ آن کشورها باشد! بیتی که برای قیام تأسیس شده است، آن هم قیام ناس و للناس، پس باید برای همین مقصد بزرگ در آن اجتماع کرد و منافع ناس را در همین مواقف شریف تأمین کرد رمی شیاطین بزرگ و کوچک را در همین مواقف انجام داد. (از پیام امام خمینی قدس سره به مناسبت عید سعید قربان، ۷/ ۶/ ۱۳۶۳ هـ. ش)
این خانه برای هدفی والا که همانا اوج معرفت، بندگی و دلدادگی عباد با معبود خویش و توجه به جایگاه و ارتباط با سایر حاجیان است بنا شده است.
مقام معظم رهبری مد ظله پیرامون این فریضه الهی میفرمایند:
فریضه حج، آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جای آورده شود، به مسلمان حجگزار و به امت بزرگ اسلامی فیض می بخشد، حاجی را به صفا و پاکی و معنویت سوق میدهد، و امت را به اِتّحاد و عِزّت و اِقتدار نزدیک میکند. گام اول برای حاجیان، خودسازی است. اِحرام و طواف و نماز، مَشْعَر و عرفات و مِنی، قربانی و رَمْی و حَلْقْ، همه و همه، مظاهر خشوع و فروتنی انسان در برابر خداوند و جایگاه ذکر و تَضَرُّع و تقُّرب به او است. این مناسک پرمعنی را نباید از سر غفلت گذرانید. مسافر دیار حج، در همه ی این مراسم باید خود را در محضر حق متعال بداند، خود را در انبوه متراکم جمع، با محبوب تنها ببیند، با او راز و نیاز کند، از او بخواهد و به او دل ببندد، شیطان و هوی را از دل خویش براند، و زنگار حِرص و حَسَد و جُبْنُ و شهوت را از خویش بِزُداید. خدا را بر هدایت و نعمتش سپاس گوید، دل را بر مجاهدت در راه خدا، رام کند، مهربانی به مؤمنان و بیزاری از معاندان و حق ستیزان را در دل بپروراند، عزم خویش را بر اِصلاح خود و اِصلاح دنیای پیرامون خود استوار سازد، و با خدای خود بر آبادی دنیا و آخرت، پیمان بندد.
حج درعین حال، یک حرکت دستجمعی است. دعوت الهی به حج برای آن است که مؤمنان خود را در کنار یکدیگر ببینند و نُمادی از وحدت پیکره ی مسلمین را به چشم خود بنگرند. حج برای تقرب دستجمعی به خدا و بَرائت دستجمعی از شیاطین اِنْس و جِن است. تمرین اتحاد و پیوستگیِ امت اسلامی است. و امت اسلامی هرگز مانند امروز به این برادری بایکدیگر و برائت عَلَنی از مُشْرِکین و مستکبرین، نیاز نداشته است. (پیام ۲۹ دیماه ۱۳۸۳)
هفته حج که قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهرمندی همگان از عطر این فریضه الهی است امسال در حالی انجام میشود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیتهای مختلف جامعه را نیمه تعطیل کرده است و بر انجام این فریضه نیز اثر گذاشته است به گونهای که برخی از کشورهای بزرگ و با فاصله زیاد با سرزمین وحی از حضور در موسم و برگزاری حج ۱۴۴۱ انصراف دادند.
بدیهی است در چنین وضعی انجام این فریضه با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرائط حج گزاری را بر اساس پروتکل های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.
false
true
https://paieshgar.ir/?p=71165
false
false