×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳  
false
true
چه کسی رئیس جمهور آینده می شود؟

چه کسی رئیس جمهور آینده می شود؟

یادداشت و تحلیل پایشگر- ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وارد سومین روز شده است.

اگر رویدادی غافلگیر کننده ای پیش نیآید و فردی خود را نامزد انتخابات نکند که تاکنون نامش مطرح نبوده، رقابت اصلی میان سعید جلیلی و علی لاریجانی خواهد بود.
از میان این دو، سعید جلیلی بعنوان فردی وابسته به تفکرات مصباح یزدی و نزدیک به جبهه پایداری شناخته شده و آرای او بیش از آرای سازمانی جبهه پایداری نخواهد بود، اما لاریجانی این اقبال را دارد که اکثریت آراء را بدست آورد، بویژه که رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری گذشته برگ برنده محسوب شده و می تواند به سود او در انتخابات کنونی تمام شود.
خود او در اولین سخنانش وعده یک کابینه باز را داد و گفت:
در دولت من هر کاربلد و هر فرد توانایی به کار گرفته خواهد شد. دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست. به جای نگاه تمرکزگرا و از بالا به پایین زمام ایران در اختیار نخبگان استانی قرار خواهد گرفت.
در سیاست خارجی تمرکز من روی امنیت کل منطقه و دفاع از قدرت ایران است. البته در این میان حل مسئله تحریم‌ها برای گشایش اقتصادی جزء اولویت‌های دیپلماسی خواهد بود. توسعه اقتصادی نیز محور خواهد بود.

لاریجانی دیشب پس از ثبت‌نام در توئیتی خطاب به «انقلابی نماها»: گفت: شجاع باشید و بگویید؛ اگر مردم بیایند ما شکست خواهیم خورد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نسبت به کسانی که از مشارکت حداقلی مردم در انتخابات استقبال می کنند انتقاد کرد و گفت: کسانی که پیروزی خود را در کاهش مشارکت مردم در انتخابات می بینند و بزرگترین هراسشان حضور مردم پای صندوقهاست؛ هر چه باشند انقلابی نیستند. شجاع باشید و بگویید «اگر مردم بیایند؛ ما شکست خواهیم خورد.
با توجه به عدم اقبال گسترده مردم نسبت به خصوصیات و ویژگی‌های سعید جلیلی و ناکارآمدی او در زمان حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران و افراط و تفریط های طرفداران او بعید به‌نظر می‌رسد وی شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشد، مگر اینکه در دقیقه ۹۰ با وقوع متغیرهای سیاسی و غیر قابل پیش بینی که البته در کشورمان کم هم نیست، بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زند و لاریجانی را از خیابان پاستور دور کند.
البته اینها همه در صورتی است که نامزدهای مطرح دیگری وارد عرصه رقابت ها نشوند.

نامه رسیده به پایشگر

false
true
false
false

true