گام راهبردی برای افزایش اعتماد و کاهش ریسک عملیاتی/نظارت لحظهای بیمه مرکزی، صنعت بیمه را به سمت شفافیت، چابکی و استانداردهای جهانی هدایت میکند
اخبار بانک و بیمه پایشگر– برنامه ریزی مقام نهاد ناظر مبنی بر کنترل فرایند پرداخت خسارت در سال نو با مکانیزمهای جدید، از منظر فنی، گامی مهم در ارتقاء کیفیت خدمات بیمهای و بهبود تجربه مشتریان است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پایشگر، در صنعت بیمه، «پرداخت به موقع خسارت» یکی از اصلیترین شاخصهای ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه است.
مکانیزه کردن و کنترل این فرایند، احتمال تأخیر، خطا و سلیقهای عملکردن در پرداخت خسارت را به حداقل میرساند و موجب یکپارچگی رویهها در سراسر بازار میشود.
پرویز خسروشاهی رییس کل بیمه مرکزی در تشریح اقدامات این نهاد در سال جدید گفت: مقرر شده که فرایند پرداخت خسارت توسط شرکتهای بیمهای با مکانیزمهای جدید، کنترل شود تا اطمینان حاصل کنیم که زمانی که یک حادثه رخ دهد بلافاصله برای آن پرونده تشکیل شود و در فرایند پرداخت خسارت قرار بگیرد.
به گفته وی، پیشبینی میشود این اقدام اثر قابلتوجهی بر رضایت و اعتماد عمومی به صنعت بیمه به همراه خواهد داشت.
خبرنگار پایشگر در مطلبی اظهارات اخیر رییس کل بیمه مرکزی را در ابعاد مختلف بررسی کرده است.
حوزه عملیاتی
از نظر عملیاتی، تشکیل فوری پرونده در زمان وقوع حادثه، امکان پیگیری دقیق و لحظهای خسارت را فراهم میکند.
این اقدام نهتنها سرعت رسیدگی به خسارات را بالا میبرد، بلکه موجب کاهش بوروکراسی و اتلاف وقت برای بیمهگذاران میشود.
در کنار آن، استفاده از ابزارهای هوشمند و فناوریهای نوین مانند سامانههای آنلاین ثبت خسارت و ارزیابی دیجیتال، میتواند فرایند پرداخت را شفاف و مستند کند و از بروز تخلفات جلوگیری نماید.
بعد نظارتی
از بعد نظارتی، این سیاست به بیمه مرکزی امکان نظارت بر عملکرد دقیق و لحظهای شرکتهای بیمه در حوزه پرداخت خسارت را میدهد.
در واقع، با استقرار این مکانیزمها، نهاد ناظر به دادههای دقیق و بهروزی دسترسی خواهد داشت که بر اساس آن میتواند عملکرد شرکتها را رتبهبندی و حتی جریمه یا تشویق کند.
این امر به رقابتی شدن بازار و ارتقای استانداردهای فنی کمک خواهد کرد.
منظر فنی- ریسکی
از منظر فنی-ریسکی، کاهش تأخیر در پرداخت خسارت، به کاهش ریسک اعتباری شرکتهای بیمه نیز منجر میشود.
زمانی که شرکتها موظف باشند بدون وقفه و با نظم دقیق، خسارات را پرداخت کنند، مدیریت منابع مالی، نقدینگی و ذخایر فنی اهمیت دوچندانی پیدا میکند و آنها را وادار به بهینهسازی پرتفوی و مدیریت صحیح ریسک میکند.
اعتماد عمومی
در بُعد اعتماد عمومی، مهمترین تأثیر این اقدام، بازگشت و تقویت اعتماد بیمهگذاران به صنعت بیمه خواهد بود.
تجربه خوشایند و سریع از پرداخت خسارت، بیمهگذاران را به خرید و تمدید بیمهنامههای خود ترغیب میکند و در بلندمدت موجب افزایش ضریب نفوذ بیمه و گسترش بازار خواهد شد.
این روند به سود کل صنعت است و آن را در مسیر رشد پایدار قرار میدهد.
در نهایت، این تحول میتواند پیشنیاز ورود فناوریهای جدید بیمهای (InsurTech) به کشور باشد.
با استفاده از هوش مصنوعی، بلاکچین و تحلیل کلاندادهها در فرایند ثبت و پرداخت خسارت، صنعت بیمه ایران میتواند به سمت دیجیتال شدن واقعی حرکت کند و در آیندهای نزدیک، به استانداردهای جهانی نزدیک شود.
این آیندهنگری، بیمه ایران را در رقابت منطقهای نیز توانمند خواهد کرد.