×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۱ خرداد - ۱۴۰۳  
false
true
 اولین روز ثبت‌نام، شفافیت در حضور داوطلبان

 

 اولین روز ثبت‌نام، شفافیت در حضور داوطلبان

 

 

اخبار سیاسی پایشگر- پنجشنبه؛ ۱۰ خرداد فرایند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با شروع ثبت‌نام داوطلبان آغازشد و در اولین روز با ثبت نام قطعی تنها پنج داوطلب شناخته شده به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از  ایسنا،ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری از ۸ صبح امروز – پنجشنبه ۱۰ خرداد – آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت. کاندیداها به مدت پنج روز (تا ۱۴ خرداد) فرصت دارند با حضور در ستاد انتخابات کشور در این انتخابات ثبت‌نام کنند.فرایند انتخابات  به مدت ۵ روز برای ثبت‌نام، ۷ روز برای بررسی صلاحیت‌ها و ۱۴ روز برای تبلیغات داوطلبان تداوم خواهد داشت و در ۸ تیرماه رأی‌گیری انجام می‌شود.

در همین راستامحسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در سه ساعت اولیه ثبت‌نام‌ها تاکید کرد: ثبت‌نام قطعی در انتخابات ریاست جمهوری ویژه داوطلبانی است که وضعیت‌شان با شرایط قانونی اعلام شده مطابقت دارد.

شب گذشته خبری منتشر شد که برای انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر ، مناظرات تلویزیونی برگزار نمی‌شود اما امروز خبر آمد این مناظرات برقرار است و طراحی دکورِ مناظرات، جلسات برنامه‌ریزی و بقیه موارد گویای برپایی گفتمان کاندیدای ریاست جمهوری در قالب مناظرات تلویزیونی است.

امروز چه کسانی ثبت نام کردند؟

در سه ساعت اولیه آغاز ثبت‌نام ها خبری از سرشناس‌های سیاسی نبود و همان ۳۰ نفری هم که آمده بودند شرایط کاملی برای ثبت نام نداشتند ، تقریبا نیم ساعت به ظهر مانده بود که  محمد صباغیان به عنوان داوطلب وارد جایگاه ثبت‌نام شد و کمی بعد از او مصطفی کواکبیان هم ثبت نام کرد.

ساعتی بعد عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان وورزنه  به جمع داوطلبان امروز اضافه شد. قدرتعلی حشمتیان رئیس ججبهه مستقلین و اعتدالگرایان  هم بعد از ظهر امروز ثبت نام کرد.

در ساعات پایانی هم سعید جلیلی یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام  برای ثبت نام به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت، داوطلبی که از او به عنوان یک کاندیدای جدی یاد می‌شود.

 

مسئولان چه می گویند؟

محسن نایبی معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران با اشاره به ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری بر لزوم رصد فضای انتخاباتی جامعه تاکید کرده و در عین حال گفته است که اولویت دستگاه‌های امنیتی، حفظ آرامش مردم است و باید هر گونه اقدامی که منجر به ایجاد تنش در جامعه می‌شود تحت کنترل دستگاه‌های ذیربط قرار بگیرد.

سید مجید یر احمدی رئیس کمیته امنیت انتخابات کشور عصر پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره آمادگی وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی انتخابات اظهار کرد: ما از نظر امنیتی مشکلی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات نداریم و زیر ساخت آن هم وجود دارد اما این موضوع به توافق میان وزارت کشور و شورای نگهبان بستگی دارد.

او در پاسخ به سوالی گفته است که آخرین نظرسنجی‌ها تا ۳ روز قبل مشارکت بالای ۷۰ درصدی را نشان می‌داد.

شنیده‌ها از تصمیم کاندیداهای احتمالی چیست؟

رضا جلالی سخنگوی حزب مردم‌سالاری ازتصمیم مصطفی کواکبان دبیر کل حزب مردمسالاری  برای کاندیداتوری در انتخابات  چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خبر داده است.

عبدالرضا داوری، مشاور سابق محمود احمدی نژاد گفته است که او طی چند روز آینده برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه می‌کند.

هم‌چنین خبری از تصمیم قطعی مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجمع روحانیون مبارز تصمیم برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری منتشر شد و او در واکنش گفته است که من فعلاً جمع بندی در این زمینه ندارم.

و علی‌رغم این‌که علیرضا زاکانی شهردار تهران دیروز جواب مشخصی در زمینه تصمیم برای کاندیداتوری نداشت امروز خبر آمده بود که او هم کاندیدا می‌شود.

مشاور محمد شریعتمداری در دولت دوازدهم  هم خبر داده است که وی بنا بر ثبت‌نام در انتخابات دارد و مشورت‌هایی هم انجام داده است، با این وجود ثبت‌نام ایشان منوط به برخی پیش‌زمینه‌ها و همچنین ثبت‌نام برخی چهره‌هاست.

اما گفته‌می‌شود پرویز فتاح که این روزها شایعاتی از احتمال ثبت‌نامش بود از این تصمیم منصرف شده است.

یک منبع نزدیک به مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز هم گفته است که وی تقریباً به نظر قطعی رسیده و به احتمال قوی در روزهای پایانی ثبت‌نام می‌کند.

محمدحسن نامی وزیر ارتباطات دولت دهم و همچنین رئیس فعلی سازمان مدیریت بحران کشور هم نامش برای کاندیدتوری انتخابات پیش رو مطرح است.

احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفته است که محمدباقر قالیباف که روز گذشته به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد نفیاً و اثباتاً سخنی در خصوص کاندیداتوری خود نگفته است

 

آخرین فعالیت انتخاباتی احزاب چه بود؟

به نقل از یک عضو جبهه اصلاحات خبری آمد که راهبرد انتخاباتی جبهۀ اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو چهارشنبه شب با نظر اکثریت اعضا به تصویب رسیده است و بر اساس آن جبهۀ اصلاحات با کاندیدای اختصاصی صرفاً اصلاح‌طلب در صورت تایید شورای نگهبان در انتخابات حضور پررنگ خواهد داشت. در واکنش، جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات ایران با جریان سازی خواند انتشار این خبر، تاکید کرد که اخبار و مواضع رسمی این جبهه را رئیس و سخنگو اعلام می‌کنند. در نهایتسند راهبرد جبهه اصلاحات در  انتخابات ۱۴۰۳ با این مضمون که «به صورت مشروط در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مشارکت می‌کنیم» منتشر شد.

محمد مهاجری فعال ساسی اصولگرا گفته است که اصولگرایان دچار دستپاچگی سیاسی شده‌اند؛ از دست رفتن وضعیت فعلی برای آنان یک خسران عظیم خواهد بود. او معتقد است که اصلاح‌طلبان نباید اشتباه انتخابات سال ۱۳۸۴ را تکرار کنند.

عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم با تاکید بر این‌که انتخابات در دستور کار اصلاح‌طلبان است، خازاب

طرنشان کرده است که هم چهره‌های منفرد اصلاح‌طلب، هم احزاب و جبهه اصلاحات در تلاش هستند که یک چهره انتخاب کنند که احتمال تائید صلاحیتش وجود داشته باشد و بتواند حداقل‌های جریان‌ اصلاح‌طلبی را نمایندگی کند.

 

روزنامه‌های امروز از انتخابات چه نوشتند؟

 

امروز علاوه بر روزنامه‌هایی که موضوع «رفح» را برجسته کرده بودند، روزنامه‌هایی هم بودند که با جدیت بیشتری به انتخابات پرداختند.

ابرار تیتر یک خود را به «نقش مهم شورای نگهبان در جدی شدن انتخابات» اختصاص داد.

آرمان ملی در گزارشی به  « چالش پدرخواندگی در پایداری؛ جلیلی یا فتاح» پرداخت و با انتشار عکس‌های  علی اکبر صالحی و موسوی‌لاری از « احتمال حضور » این دو خبر داد.

آرمان امروز به «استراتژی طیف‌های غیر اصولگرا» برای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

اعتماد در گفت‌وگویی با محمدجواد حق‌شناس و انتخاب تیتر؛ «رد صلاحیت ضد مشارکت» تجربه‌های انتخاباتی کشور را بازخوانی کرده است.

جهان صنعت با انتشار عکس‌هایی از کاندیداهای احتمالی آن‌ها را «مدعیان اداره دولت چهاردهم» توصیف کرد.

جوان هم عکس کاندیداهای احتمالی را منتشر کرد ولی برای‌شان نوشت: نامزدها از هر طرف با با ناز و نیاز می‌آیند.

کیهان در تیتر یک امروز نوشت: «اختیارات رئیس‌جمهور کامل است، نامزدهایی بیایند که پاسخگو باشند.»

خراسان با انتشار گزارش حاشیه‌های جلسه دولت در روز چهارشنبه و واکنش دولتمردان به احتمال کاندیداتوری‌شان تیتر زد: «سایه سنگین انتخابات بر حیاط دولت»

مردم سالاری با اشاره به «آغاز ثبت‌نام‌ها» از تیتر « پایان گمانه‌زنی‌ها» تیتر زد.

شرق هم متناسب با رویداد امروز تیتر زد: «چهاردهمین سوت آغاز»

هم‌میهن هم در تیتر یک این روزنامه به «ارزیابی فعالان سیاسی از پارامترهای تعیین کننده سیاست انتخابات نظام» پرداخت.

براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

 

 

 

false
true
false
false

true