×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳  
false
true
۲۰۱۸ بدترین سال بورس آمریکا

اخبار بورس پایشگر– شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به وضعیت بورس آمریکا در سال گذشته میلادی پرداخت که به عنوان بدترین سال در یک دهه گذشته معرفی شده است .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پایشگر، شاخص داوجونز که سال ۲۰۱۸ را با عدد ۲۴٫۸۲۴ واحد آغاز کرده بود، در آخرین روز کاری این سال به ۲۳٫۳۲۷ واحد رسید. این شاخص در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۵۰۰ واحد برابر با ۵٫۶ درصد کاهش داشت که این کاهش سالانه از سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

شاخص اس اند پی ۵۰۰ هم که شامل ۵۰۰ شرکت برتر بورس آمریکا است، با کاهش ۱۸۹ واحدی نسبت به آغاز سال ۵٫۶ درصد افت کرد.

شاخص نزدک نیز با ۴ درصد کاهش از ۷۰۰۶ ابتدای سال به ۶۶۳۵ واحد در پایان سال رسید.

به این ترتیب ، شاخص‌های بورس آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در یک دهه گذشته با روند نزولی قابل توجهی روبرو شدند.

از سوی دیگر دسامبر، ماه فاجعه بورس آمریکا لقب گرفت . چرا که دو شاخص اس اند پی ۵۰۰ و داوجونز با ریزش ۹ و ۸٫۷ درصدی روبرو شدند که بیشترین کاهش ارقام از سال ۱۹۳۱ تاکنون بود.

شاخص داوجونز در آخرین ماه سال گذشته وضعیت به مراتب فاجعه‌بارتری داشت و در هفته منتهی به تعطیلات کریسمس، شش بار با سقوط بیش از ۳۵۰ واحدی روبرو شد که در کل تاریخ این شاخص ۱۲۲ ساله بی‌سابقه بود. این شاخص تاکنون تنها ۸ مرتبه نوسان‌های بیش از هزار واحدی داشته که ۵ مورد آن در سال ۲۰۱۸ روی داده است.

وضعیت کلی بورس آمریکا را می‌توان با بررسی شاخص راسل ۳۰۰۰ که ۹۸٫۵ درصد از کل شرکت‌های موجود را شامل می‌شود، بهتر ارزیابی کرد.

این شاخص که در نخستین روز کاری سال ۲۰۱۸ عدد ۱۵۹۵ واحد را نشان می‌داد، با وجود آنکه در ماه‌های اول این سال روندی صعودی داشت، در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ سقوطی به همراه نوسان‌های شدید را شاهد بود. شاخص راسل ۳۰۰۰ در آخرین روز کاری سال ۲۰۱۸ روی ۱۴۷۲ واحد بسته شد که نسبت به مقدار آغازین سال ۷٫۷ درصد کاهش داشت.

سیاست‌های پولی و نرخ بهره اعلامی بانک مرکزی آمریکا، یکی از مهمترین دلایل نوسان‌ بورس آمریکا بود که بارها با اظهارات ضد و نقیض مقامات، منحنی شاخص‌ها را بالا و پایین کرد.از عوامل بین‌المللی موثر در سقوط شاخص‌های بورس آمریکا نیز می‌توان به فراز و فرود در برنامه دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، جنگ تجاری ترامپ با کشورهای هم‌پیمان و رقیب مخصوصا” چین ، افت رشد اقتصادی چین اشاره کرد.

false
true
false
false

true