پایشگر اگر قرار است ، مشکلات هنرو هنرمندان حل شود بایدبه فکر تشکیل سازمان نظام صنفی هنرمندان باشیم.
پایشگر اگر قرار است ، مشکلات هنرو هنرمندان حل شود بایدبه فکر تشکیل سازمان نظام صنفی هنرمندان باشیم.
به گزارش پایشگر ،هادی مظفری مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی ، پس از دوماه از حضورش در این سمت در نشستی با خبرنگاران ، بااعلام این خبر گفت:در این زمینه قدمهایی برداشته شده و انجمنها تشکیل شده اما ساختار تشکیلاتی با استانها نداریم. این کار نیاز به ساختار و تشکیلات است . خانه هنرمندان و انجمنها به این موضوع ورود کردهاند. آقای وزیر دستور دادند و تشکیلاتی در این زمینه در وزارتخانه فعالیت میکنند.
مظفری توضیح داد: این سازمان قرار است سه کار انجام بدهد؛ تشخیص هنرمند بودن فرد، درجه صنفی او وسیدگی به خطاهای شخص چون کسی که وارد این حیطه می شود ، باید سواد هنری داشته باشد.
مظفری همچنین درباره انجمنهای هنری گفت: من تقریبا از روزی که وارد این مرکز شدم فکر کردم باید به سراغ انجمنهای هنری بروم. تفاوت این حوزه با دیگر حوزههای معاونت هنری این است که اینجا ما به عبارتی با هفت انجمن و ۹ موضوع روبهرو هستیم.
شمارش معکوس برای مرمت موزه ،۱۱۶ روز دیگر
او در پاسخ به پرسشی درباره مرمت و بازسازی موزه اظهار کرد: تا به حال ۹۸ روز از کار مرمت گذشته و ۱۱۶ روز دیگر کار باید به اتمام برسد. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود و اگر مدتی افزوده شد غیرقابل کنترل نباشد. در بام ۳۴ درصد در نما ۱۶ درصد در گالری ۱۸ درصد در سرویسهای بهداشتی ۳ درصد و در گنجینه یک درصد پیشرفت کار داشتیم و هنوز به بخش تاسیسات وارد نشدیم.
او توضیح داد: ما در این زمان طبق جدول کنترل پروژه باید ۳۳ درصد پیشرفت کلی داشته باشیم که به ۲۱ درصد رسیدیم. این درصد قابل قبول است و مشاور قول داده تا پایان شهریور به عدد واقعی برسیم. همچنین در شهریور راندمان موزه را به ۶۵ رساندیم که امیدوارکننده است.
او بیان کرد: در کار موزه که اتفاق جدی در مرمت رخ نداده، طبیعی است با چیزهایی روبهرو شوید که قبلا پیشبینی نشده است. این موضوع و تغییرات و التهاب بازار نیز روی کار و زمانبندی آن تاثیر میگذارد.هزینه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تا امروز، یک و نیم میلیارد تومان برآورد و ۵ میلیارد تومان تا پایان کار تخمین زده شده است.
او درباره لیست آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر نیز بیان کرد: یکی از موضوعات جدی تجسمی موزه هنرهای معاصر و گنجینه آثار آن است. تعداد عدد ۳۲۵۹ اثرِ ثبت شده وجود دارد و ۵۱۲ اثر موجود است که برخی ممکن است امانت بوده باشد یا هنرمندی برای نمایش به موزه آورده است. هم اینک در دست بررسی است که این آثار به مجموعه آثار گنجینه اضافه شود یا خیر.
او با بیان اینکه دغدغه لیست آثار گنجینه برای ما پررنگتر است، ادامه داد: قرار است سه هزار و ۲۵۹ اثر در سامانه جام ثبت شود، مقدمات این کار رقم خورده است. اما از آنجا که سامانه برای میراث فرهنگی تعریف شده است ما مشاوری را استخدام کردیم که تخصص اطلاعات بانکی دارد و قرار است سامانهای را تشکیل دهیم. این سامانه قرار است تمامی آثار را منتشر کند.
مظفری در ادامه گفت: در این سامانه خود اثر، ابعاد آن، زمان خرید و همه اطلاعات ثبت می شود. در قدم دوم آثار با اسناد خریداریاش مطابقت داده خواهد شد و در نهایت معاینه حضوری اثر توسط کارشناسان اتفاق خواهد افتاد همچنین اطلاعاتی که استخراج می شود برای همه قابل دسترس خواهد بود.
وی درخصوص نظارت بر گالریها و نمایشگاههای هنری که در گالریها برگزار میشود، گفت: ما دو نوع نظارت در وزارت ارشاد داریم؛ اولین نوع نظارت، نظارت بر نشر، تئاتر، موسیقی و سینما است که یک اثر قبل از تولید مورد نظارت و ممیزی قرار میگیرد. نوع دوم نظارت، نظارت بر مطبوعات است که مدیرمسئول یا مدیر رسانهای مسئولیت نظارت را عهده دار است و پس از انتشار یک مطلب اگر مشکلی وجود داشت، نظارت صورت میگیرد. ما در نظارت بر گالریها از نوع دوم استفاده میکنیم و مسئولیت نظارت را بر عهده گالریداران گذاشتیم که طبیعتاً خیلی هوشمندانهتر است.
مظفری در ادامه آماری از گالریهای فعال کشور ارایه کرد و افزود: ۲۶۱ گالری مجوزدار در تهران و ۲۷۳ گالری مجوزدار در شهرستانها داریم و در مجموع ۵۳۰ گالری در کشور مجوز فعالیت دارند که در این میان تنها ۱۰ درصد آنها یعنی ۷۰ گالری فعالیت اقتصادی و شناسایی هنرمندان را انجام میدهند که این میزان باید افزایش یابد و باید کاری کنیم که گالریها در معرفی هنرمندان و اقتصاد هنر اثرگذار باشند. بر همین اساس در هفته دوم مسئولیتم با جمعی از گالری داران جلسه ای گذاشتم و خواهان همبستگی آنها با هم شدم تا شاهد اتفاقات و آرت فرهای موفقی از آنها باشم.
وی بادر مورد بازارچه خود اشتغالی مجاور موزه هنرهای معاصر و احداث گذر فرهنگ و هنر گفت: بازار هنری مجاور موزه هنرهای معاصر تهران، بحث حقوقی دارد و در یک دوره سه ساله قرار بوده در اختیار موضوعات مرتبط با هنر باشد اما در طول زمان تغییر مسیر داده و آثار ارایه شده در این بازار نه تنها شأنیتی ندارد بلکه مخدوش کننده هنر است. دوستان قبل از من این قضیه را پیگیری کرده اند و در حال حاضر نتیجه آن مشخص نیست و در فرصت مقتضی نتیجه آن اعلام خواهد شد.
وی در مورد سیاست جشنوارههای حوزه تجسمی بیان کرد: در کشور دچار بحران جدی جشنوارهها هستیم و در حوزه تجسمی به مراتب پررنگ تر است و هر کسی در این سالها خواسته حرفی بزند فکر کرده باید جشنواره تعریف کند، اما جشنوارهها باید مدیریت شود و جشنوارههایی که نتوانستند خلاق و اثرگذار باشند باید کنار گذاشته شوند.
مظفری در بخش دیگری از این نشست درباره مرمت موزه هنرهای معاصر تهران و مراحل آن گفت: ۹۸ روز از مرمت موزه گذشته است و طبق جدول زمان بندی ۱۱۶ روز دیگر باقی مانده است و امیدوارم طبق برنامه کار مرمت را به پایان ببریم. نزدیک به ۱۶۰ جبهه کاری در بازسازی موزه داریم؛ ۳۴ درصد پیشرفت در بام، ۲۶ درصد پیشرفت در نما، ۱۶ درصد پیشرفت در محوطه، ۱۸ درصد پیشرفت در گالریها، ۱ درصد پیشرفت در گنجینه، ۳ درصد پیشرفت در سرویسهای بهداشتی و در مجموع ۲۱ درصد پیشرفت کار داشتهایم که طبق برنامه باید ۳۳ درصد باشد. راندمان حال حاضر ۶۵ درصد است که طی ماهای گذشته کمتر بوده است.
وی تاکید کرد: موزه ای که سال ۵۶ افتتاح شده و کاری جدی در مرمت آن صورت نگرفته است، ما را با اتفاقات پیش بینی نشده ای مواجه کرده است تا مشکلات رفع شود و این موارد در زمان بندی پروژه تاثیر دارد. همچنین نوسانات نرخ ارز و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی سبب تغییر در پروژه و زمان بندی شده است.
مظفری مشکل جدی موزه هنرهای معاصر تهران را در بحث اطفای حریق و آتشنشانی دانست و در مورد بیمه آثار موزه افزود: تا زمانی که ارزش آثار مشخص نشود، بیمه آنها نیز مشخص نخواهد شد و امکان بیمه واقعی را نخواهیم داشت.
ضرورت برگزاری حراج
وی در مورد برگزاری حراجهای هنری نیز گفت: یکی از ضروریات اقتصاد هنر در دنیا برگزاری حراجها است. مشکل ما در حراجها به این برمیگردد که «آرت فر» نداریم ومستقیم به سراغ برگزاری حراج رفتهایم. نفس حراج ضرورت دارد و طی سالهای اخیر این حراجها به اقتصاد هنر کمک کردهاند. ما باید بتوانیم رابطه گسسته گالریها را نزدیک کنیم و آیین نامهها بازنگری شود تا بخشی از مشکلات حل شود.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در مورد واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد: زمانی که موضوع واگذاری موزه مطرح شد، هنرمندان، واکنش و حساسیت مناسبی از خود بروز دادند و امیدواریم پرونده واگذاری موزه بسته شده باشد.
وی در ادامه نشست درباره واگذاری دوسالانهها به انجمنهای تجسمی سخن گفت و تاکید کرد: وظیفه دولت برگزاری دوسالانه نیست اما ما میتوانیم این مسئولیت را به انجمنهای هنری واگذار کنیم تا خودشان برگزاری این دوسالانهها را برعهده گیرند. از طرف دیگر برنامهها و رویدادهایی که انجمنها هر سال برگزار میکنند، به نظر من جذاب تر از برگزاری بینالها است. انجمنها باید با تمام قابلیتهایشان به میدان بیایند تا هر ۴۵ روز یک بینال برگزار شود. در این میان ارتباط بین مرکز هنرهای تجسمی ، موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران باید اصلاح شود.
مظفری در مورد احداث گالری ملی که وزیر ارشاد سال گذشته قول داده بود، بیان کرد: احداث گالری ملی جزو برنامههای سال ۹۷ است، چراکه ما برای برگزاری رویدادهایمان مکان مناسبی نداریم و ما هم به شدت برای این موضوع اهمیت قائلیم.
وی نبود تشکلی همچون خانه هنرهای تجسمی را یکی از مشکلات این بخش دانست و گفت:هنرهای تجسمی با بخش هایی چون سینما ، تئاتر و موسیقی فااصله دارد و حالا بعداز سال ها حقوقی که در این سال ها مورد توجه قزاز نگرفته باید یادآوری شود. نام این هنر ، تجسمی و نام خانوادگی اش هنر است.