پایشگر- ماه مهر با همه زیبایی ها و تجدید خاطراتش برای والدین علاوه بر مشکلات مالی تامین وسایل مورد نیاز فرزندان، نگرانی هایی را نیز در بخش تامین سرویس سالم و غیرفرسوده با خود به همراه دارد که به نوعی کابوس روزهای منتهی به مهر والدین است.
به گزارش پایشگر،تصادف سرویس مدارس به دلیل فرسودگی، خبر دور از ذهن و تازه ای نیست و هر ساله بسیاری از این جنس اخبار روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفته و تیتر یک رسانه های مکتوب و البته خوراکی برای کاربران فضای مجازی می شود.
هنوز کرمانی ها، حادثه بریدن ترمز مینی بوس فرسوده سرویس دبیرستان فرهیختگان کرمان در دومین روز از بازگشایی مدارس در خیابان میرزا آقاخان، برخورد آن با یک دستگاه تریلی و آسیب دیدن ۲۰ دانش آموز را فراموش نکرده اند، حادثه ای که می توانست اتفاقات بدتری را رقم بزند.
حالا از افزایش صعودی هزینه های سرویس مدارس به عنوان یک دغدغه مهم والدین که بگذریم تامین مینی بوس سالم به عنوان سرویس مدرسه نگرانی است که در کنار سایر نگرانی ها در دل والدین غوغا می کند.
هر چند استفاده از خودروهای سواری سبک نیز علاوه بر بالاتر بودن هزینه های سرویس دهی با نگرانی هایی چون سوار کردن اضافه بر ظرفیت خودرو، بیش از سرعت مجاز راندن و غیره را برای والدین به همراه دارد.
از همه این مباحث مهمتر این است که مسئولیت تامین خودرو سالم بر عهده هیچ نهادی حتی آموزش و پرورش نیست و هیچ متولی در این بخش به طور مشخص و خاص معرفی نشده است.
مسئولان آموزش و پرورش و استانداری نیز خود را در زمینه تامین سرویس مدارس نهادی نظارتی معرفی می کنند، هر چند نظارت بر سرویس مدارس نیز زمانی که غالب ناوگان مینی بوس استان کرمان کهنه و فرسوده است نه تنها نمی تواند نظارتی جامع باشد بلکه مصوبه ممنوعیت استفاده از مینی بوس های بیش از ۲۵ سال عمر مفید را نیز دور می زند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان از وجود ۴۰۰ مینی بوس در ناوگان سرویس مدارس شهر کرمان خبر داد و در مورد فرسوده بودن بخش اعظمی از این تعداد هشدار داد.
ابراهیم روحی از فرسوده بودن تعداد زیادی از مینی بوس های ناوگان سرویس مدارس شهر کرمان ابراز نگرانی می کند و نسبت به جلوگیری از اتفاقات مشابه سال قبل در مورد فرسوده بودن این ناوگان به مسئولان امر هشدار می دهد.
وی اظهار داشت: طبق مصوبه کارگروه ماده ۱۸ متشکل از مسئولان آموزش و پرورش، شهرداری و نماینده والدین، خودروهای بالای ۲۵ سال سن اجازه سرویس دهی به دانش آموزان را ندارند.
روحی ادامه داد: این مصوبه به استانداری کرمان ابلاغ شد و جواب استانداری با توجه به کمبود خودرو مینی بوس، اکتفا به معاینه فنی برای خودروهای فرسوده بود.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۸ شرکت حمل و نقل دانش آموزی از سوی شهرداری به آموزش و پرورش معرفی شده ، اظهار داشت: دفاتر این شرکت ها مورد بازرسی پلیس راهور؛ آموزش و پرورش و شهرداری قرار گرفته است.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تاکید کرد: ناوگان مینی بوس ها در استان قدمت بالایی دارد و عمدتا مسن و فرسوده هستند و ممکن است موجب بروز مشکلاتی باشیم که باید مسئولان به رفع این معضل توجه ویژه داشته باشند.
وی از والدین نیز خواست از خودروهایی که تحت پوشش شرکت های مورد تایید آموزش و پرورش فعالیت می کنند برای تامین سرویس مدارس فرزندان خود استفاده کنند.
روحی تاکید کرد: رانندگان و خودروهایی که زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می کنند مجوز لازم را برای سرویس دهی دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز گفت: تامین سرویس مدارس به آموزش و پرورش تحمیل شده در حالی که این مهم در حیطه وظایف این نهاد نیست.
احمد اسکندری نسب افزود: باید نسبت به تامین خودروهای سالم به منظور جابه جایی دانش آموزان تلاش کرد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز گفت: آموزش و پرورش مکلف به تامین سرویس مدارس نیست اما موظف به نظارت بر چگونگی سرویس دهی است. باید تلاش کرد ناوگان سالم و نوپایی در زمینه تامین سرویس مدارس در استان کرمان ایجاد شود.
وی با بیان اینکه ما در طول سال برای تامین خودروهای نو در زمینه حمل و نقل تلاش نمی کنیم تاکید کرد: این در حالی است که هر ساله زمان بازگشایی مدارس این مشکل را مطرح می کنیم.
وجود یک نهاد مسئول در زمینه تامین سرویس استاندارد مدارس امری واجب است که می طلبد مسئولان امر در این زمینه تلاش کنند تا کمتر شاهد بروز مشکلات در این بخش برای دانش آموزان باشیم.
گزارش از: نجمه حسنی