افزایش تعرفههای پزشکی صنعت بیمه را تضعیف و مردم را کلافه و خشمگین کرده/ دولت کمی هم به بیماران فکر کند
اخبار بانک و بیمه پایشگر– هرگاه صحبت از بیماری و مراجعه به پزشک میشود، اولین چیزی که به دغدغهی بیماران می افزاید، هزینههای بالای خدمات پزشکی است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، خدمات پزشکی در ایران همواره هزینه های کمر شکنی را همراه دارد. در نهایت این بالا بودن هزینهها بیماران را از مراجعه به پزشک و درمان وا میدارد.
حال اینجاست که نقش شرکتهای بیمه با پوشش های درمانی پر رنگ میشود؛ شرکت های بیمهای با حق بیمههای درمانی که صادر میکنند نقش سوپاپ اطمینان را برای بیماران دارند؛ افراد با علم به اینکه بیماری ممکن است برای هر فردی با هر سطحی رخ دهد رو به بیمههای درمان کرده و از خدمات این شرکت ها استفاده میکنند.
افزایش تعرفههای پزشکی موضوعی است که هرساله محل مناقشه بسیاری قرار می گیرد و این موضوع از موار مهم و پیچیدهای است که تاثیرات مستقیمی بر جامعه می گذارد.
شورای عالی بیمه سلامت کشور مکلف است هر ساله قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیأت وزیران، نسبت به تعیین تعرفه خدمات سلامت اقدام و مراتب را پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، قبل از پایان هر سال برای سال بعد برای تصویب به هیأت وزیران ارايه کند.
در همین راستا می توان به این نکته اشاره کرد که افزایش تعرفههای پزشکی میتواند منجر به افزایش حق بیمه و هزینههای درمانی برای مردم شود. این افزایش میتواند بر خانوارها و افراد با درآمد محدود نیز تأثیر منفی داشته باشد و باعث کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی شود.
این موضوع البته تنها تاثیرگذار بر خانوار و بیمه شدگان نبوده و بیمهگر نیز مجبور به مواجه با مشکلاتی می شود.
برای مثال؛ اگر تعرفهها بسیار بالا باشند، بیمهها ممکن است نتوانند پوشش صددرصدی این افزایش را فراهم کنند و میتواند به مشکلات مالی برای شرکتهای بیمه شود؛ در نتیجه، تأثیر منفی بر پوششهای بیمهای داشته باشد.
لازم به ذکر است با افزایش ۳۵ درصدی تعرفه پزشکی، باز جامعه پزشکان ناراضی از این مورد بوده اند، به این صورت که دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت در تاریخ ششم فروردینماه سال جاری بیان کرد:
تعرفههای پزشکی امسال حداکثر ۳۵درصد رشد داشت اما تعرفهها معادل دستمزد پزشکان نیست و در ۱۲ سال گذشته دستمزد پزشکان کمتر از دو برابر شده است.
راهکارهایی که عموما توصیه میشود در راستای کنترل این موارد اتخاذ شود، شامل محورهای زیر است:
تعدیل تعرفهها:
لازم است نرخ تعرفهها به نحوی تعدیل شود که با تورم همخوانی داشته باشد. این کار میتواند به حفظ تعادل بین مراکز درمانی و جامعه پزشکی کمک کند.
مدیریت مناسب منابع:
باید منابع بیمهها از طریق سازمان برنامه و بودجه تأمین شود تا افزایش تعرفهها به حداقل برسد.
توجه به تأثیر اجتماعی و اقتصادی:
در تصویب تعرفهها، تأثیر اجتماعی و اقتصادی آن بر جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.
اقدامات پیشگیرانه:
تمرکز بر پیشگیری و ارتقای سلامت برای کاهش هزینه کلی درمان های پزشکی.
توجه بیمههای درمانی پایه به حوزه پیشگیری، از جمله تفکرات تازهای محسوب میشود که بالاخره به نظام سلامت کشورمان وارد شده است.
هرچند این مسیر در بسیاری از کشورهایی که در نظام سلامت حرف برای گفتن دارند، پیش از این تجربه شده بود و آثار قابل توجهی در کاهش هزینههای حوزه درمان داشت.
در واقع این تفکر میگوید که اگر در حوزه پیشگیری پولی هزینه کنید، شما هزینه نکردهاید، بلکه سرمایه گذاری کردهاید تا از بروز هزینههای سنگین در حوزه درمان جلوگیری کنید و علاوه بر پایش سلامتی بیمه شدگان، به شکل غیرمستقیم باعث ارتقای سلامت جامعه شوید.
از نظر اقتصاد سلامت وقتی به موضوع پیشگیری توجه میکنیم، هزینهها به مراتب ارزانتر خواهد بود تا اینکه به حوزه درمان بیماریها برسیم.
البته هر کدام از اینها در زمان خود اهمیت دارند، اما بحث سر سرمایه گذاری و جلوگیری از هدر رفت منابع است. در حوزه درمان نیز میتوان با سیاست گذاریهایی، از انفجار هزینهها جلوگیری کرد.
موضوع پیشگیری فقط به ورزش و تغذیه و سیگار نکشیدن محدود نمیشود، بلکه برخی اقدامات تشخیصی و درمانی هستند که به واسطه تقاضای القایی انجام میشوند و علاوه بر تحمیل هزینه به نظام سلامت، منجر به آسیب به بیمار و تعویق روند درمانی او میشوند. پیشگیری میتواند از تقاضای القایی نیز جلوگیری کند.
وقتی درباره ورود بیمهها به حوزه پیشگیری حرف میزنیم، باید به این توجه کنیم که بیمهها از دو زاویه باید به این موضوع توجه داشته باشند.
اول از زاویه کاهش هزینههای خودشان و دوم از زاویه سلامت بیمه شده که در ادامه به ارضای مورد اول خواهد رسید. یعنی اگر بیمه شده سلامت باشد و بیمار نشود، کاهش هزینههای بیمههای پایه نیز اتفاق میافتد. بنابراین سرمایهگذاری بیمههای پایه در حوزه پیشگیری، از هر دو سمت برد محسوب میشود.
استفاده از فناوری:
پلتفرم های پزشکی از راه دور و سلامت دیجیتال می توانند کارایی را افزایش داده و هزینه ها را کاهش دهند. استفاده از فناوری و تکنولوژی همواره به عنوان یک مؤلفه برای پیشبرد و بهرهوری در هر کسب و کاری عمل کرده است.
شرکتهای بیمه با استفاده از تکنولوژی میتوانند سختی های راه بیمه شدگان را تسهیل کرده و به بهبود روندشان تسریع ببخشند.
مقررات:
دولت ها می توانند ساختار تعرفه ها را برای محدود کردن افزایش بیش از حد، نظارت و تنظیم کنند.
با توجه به این نکات، لازم است که تصویب تعرفهها با دقت و هماهنگی انجام شود تا بهرهوری از خدمات بهداشتی و درمانی حفظ شود و مشکلات مالی بیماران و مراکز درمانی کاهش یابد.