پایشگر- مدیرعامل شرکت بیمه کوثر در سالگرد تاسیس این شرکت در خصوص مشکلات پیش روی افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور گفت: افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور 3 یا 4 راهکار دارد. مهمترین این راهکارها ارائه طرحهای نوین است. باید از طرحهای قدیمی بگذریم و بیمهنامههای جدید را مبتنی بر ریسکهای جدید پوشش بدهیم. طرحهای نوین باید ضریب نفوذ را افزایش دهد که رقابت را تسهیل و اخلاقی و همچنین شرکتها را از حالت زیاندهی خارج کند و مردم را نیز به آرامش بهتری برساند.
به گزارش پایشگر به نقل از ریسک نیوز، وی ادامه داد: یکی دیگر از محورهای افزایش ضریب نفوذ بیمه، مسئله زیرساخت و آیتی است. در صنعت بیمه اگر میخواهید ریسکها را بیمه و بیمهنامههای جدید را اجرا کنید، چارهای ندارید که زیرساخت اجرای آن را داشته باشید.
مشعلچی سومین مشکل پیش روی این حوزه را مسئله نیروی انسانی عنوان کرد: «ما در صنعت بیمه با ضعف نیروی انسانی مواجه هستیم. این معضل ناشی از این مسئله است که ظرفیت نیروی انسانی متناسب با رشد سریع شرکتهای بیمهای رشد نکرده است.
وی ادامه داد: آخرین مسئله جدی در صنعت که سبب میشود ضریب نفوذ بالا نرود و شرکتها نیز زیانده شوند، شبکه فروش به عنوان بازاریابهای این صنعت است. شبکه فروش از چند منظر یک مسئله جدی است. نخست مباحث مربوط به فناوریهای جدید و بازاریابی مبتنی بر فضای مجازی است. این موضوع برای شبکه فروشی که دفتر و ساختار دارد و تعدادشان هم زیاد است یک چالش محسوب میشود. دوم، همان طور که یک شبکه فروش خوب میتواند شرکت بیمهای را خیلی خوب رشد بدهد، شبکه فروش بد شرکت را اذیت خواهد کرد. این شبکه فروش را باید به یک شبکه فروش نوآور و خلاق مبتنی بر فناوری جدید، بدل کنیم.
مشعلچی در خصوص بازار فعالیت شرکتهای بیمهای در کشور و اینکه «آیا این بازار رقابتی است یا خیر؟ »گفت: به شدت در این بازار رقابت وجود دارد و به جایی رسیدیم که دیگر رقابت یک رقابت سالم نیست. افزایش ضریب نفوذ بیمه حلال مشکلات است که با شناسایی بازارهای جدید و ارائه طرحهی نوین این مشکلات تا حدی حل میشود.
مدیرعامل بیمه کوثر در خصوص پرتفوی این شرکت بیمهای گفت: 33 درصد بیمهنامه ثالث و سرنشین میفروشیم که در بخش بیمه ثالث سهم ما از میانگین صنعت پایینتر است. میانگین صنعت در این بخش 43 درصد است.
وی ادامه داد: 24 درصد از پرتفوی بیمه کوثر نیز بیمه زندگی است که 10 واحد از میانگین صنعت در این بخش بالاتر است. بخش درمان نیز سهم 19 درصدی از پرتفوی شرکت کوثر دارد که 4واحد هم از میانگین صنعت کمتر است.
به گفته وی سهم ثالث در بیمه کوثر در سال 94 و 95 ، 50 درصد بوده است که طی سال 96 و 97 این میزان را در راستای اصلاح ترکیب پرتفوی به 33 درصد کاهش یافت.
مشعلچی گفت: 7.8 درصد بیمه آتشسوزی میفروشیم که حدود دو برابر میانگین صنعت است و فروش بیمه کوثر در بخش حوادث هم 7درصد است.
وی ادامه داد: بهترین ترکیب پرتفو، ترکیبی است که بیمه ثالث آن بیشتر از 40 درصد نبوده و بیمههای زندگی آن حد اقل 20 درصد باشد که به این ترتیب وضعیت ریسک شرکت بیمه کوثر نیز مناسب ارزیابی میشود.
مدیرعامل شرکت بیمه کوثر در خصوص بیمهنامههای نوین این شرکت نیز گفت: ما بیمهنامه حامی را برای پرداخت هزینههای حقوقی ایجاد کردیم که به طور انحصاری در شرکت بیمه کوثر وجود دارد. در بیمهنامه حامی، ما به فرد هم مشاوره حقوقی میدهیم و هم مباحث مربوط به هرگونه دادخواست و قرارداد را به او میآموزیم و هم در دادگاه با او همراه میشویم. به عبارت دیگر زمانی که فرد میخواهد قراردادی را تنظیم کند میتواند هم از مشاوره تلفنی و هم از مشاوره حضوری ما استفاده کند. اگر هم از فرد در دادگاه شکایت شود، برای او، متونی که در دادگاه به آن نیاز دارد را تنظیم میکنیم. فعلاً این بیمهنامه را به صورت گروهی تنظیم کردهایم و انفرادی نداریم.
مشعلچی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامههای آتی ما آن است که سهم شرکت بیمه کوثر را از بازار دو رقمی کنیم، سهم ما از بازار اکنون حدود 4 درصد است اما سعی میکنیم این سهم را تا سال 1404 دورقمی کرده و به 10 درصد برسانیم که البته هدفگذاری سختی است.
مشعلچی یادآور شد: سود سرمایهگذاری شرکت در بورس از سال 95 تا کنون رشد خوبی داشته است به طوری که از 5 میلیارد تومان در سال 94 به 65 میلیارد تومان در سال گذشته رسد. امسال هم قرار بود این سود را به 80 میلیارد تومان برسانیم که تا امروز چیزی در حدود 180 میلیارد تومان سود سرمایهگذاری را محقق کردهایم که چیزی حدود 2.5 برابر سود مصوب امسال است.
وی همچنین ورود به حوزه اتکائی اختیاری را از دیگر برنامه های شرکت متبوع خود دانست و اذعان داشت : سطح توانگری بالای 120 درصد از شاخصه های این امر است که به دلیل اعمال ایین نامه اخیر بیمه مرکزی امسال توانگری ما به 120 نرسید اگر چه توانستیم سه سال پیاپی توانگری مالی سطی یک را از ان خود کنیم.
به گفته مدیر عامل شرکت بیمه کوثر برای ورود به بازار اتکائی افزایش سرمایه را در دستور کار داریم.
وی همچنین به فعالیت این شرکت به عنوان اولین شرکت بیمهای فعال در حوزه استارتآپها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو شرکت استارتآپی را فعال کردهایم که از اپلیکیشن یکی از آنها به نام «مرکوری» در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد و سعی داریم تا روز 13 آذر، روز صنعت بیمه آن را فعال کنیم.
مشعلچی ادامه داد: در این طرح شما میتوانید خودرو خود را در فاصله زمانی و مکانی «مثلا از تهران تا چالوس در یک مسیر خاص» بیمه کنید. در این برنامه، برای مسیر مد نظر شما، از طرف چند شرکت بیمه به شما رقم بیمه ارائه میشود که میتوانید یکی از آنها را برای ارائه خدمات بیمه، انتخاب کنید. دید ما در این طرح، خدماتی- اقتصادی است و نه خدماتی تنها. ما میخواهیم فضای رقابتی برای همه بیمهها در این طرحهای استارتآپی ایجاد شود و حق انتخاب مشتری نیز بالا برود. در این فضا هم تعداد کاربرها افزایش مییابد و هم شرکتهای بیمهای دیگر میتوانند در اجرای طرح حضور یابند که البته باید ساز و کار آن فراهم شود.
استارت آپ دیگر ما نیز نوعی «اپ» یا درگاه پرداختی است که با امکانات بیشتر و بهتر، ویژه صنعت بیمه، خدمات ارائه خواهد کرد. این درگاه پرداختی نیز تا کنون حدود 40 درصد پیشرفت داشته است که امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم آن را نیز رونمایی کنیم.