رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استاد فرشچیان احیاکننده هنر اصیل هشت هزار ساله ایرانی است.
به گزارش پایشگر به نقلل از آنا ، رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان که عصر امروز با حضور هنرمندان، استادان و شخصیتهای فرهنگی و دانشگاهی برگزار شد، ضمن اشاره به جایگاه استاد فرشچیان، به روند تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان در دانشگاه آزاد اسلامی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و ما در دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شدیم که برای راهاندازی این دانشگاه اقدام نماییم و تلاش خود را به کار بندیم تا دانشگاهی در شأن استاد فرشچیان که احیاکننده هنر ایرانی است، تأسیس شود.
دکتر ولایتی با بیان اینکه ایران پیشتاز هنر نقاشی در جهان است، گفت: هنر نگارگری در ایران سابقه هشت هزار ساله دارد و استاد فرشچیان را میتوان احیاکننده این هنر دانست.
رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با مرور تاریخچه هنر نگارگری و نقاشی در جهان تصریح کرد: اولین نقاشی و نگارگری جهان در غاری در استان لرستان با قدمت بیش از هشت هزار سال کشف شده است. دومین اثر نیز مربوط به سالهای ۲۱۵ تا ۲۷۷ میلادی است که از «مانی» به یادگار مانده است. بعد از اسلام آثار نگارگری تأثیرگرفته از نگارگری «مانی» است که به مکتب تبریز یا عهد ایلخانان معروف است اما در مکتب هرات، چینیزدایی اتفاق افتاد و از شخصیتهای ایرانی برای نگارگری استفاده شد.
وی با بیان اینکه «کمالالدین بهزاد» افتخار تاریخ هنر ایران و اسلام است، گفت: این هنرمند در دربار آخرین پادشاه تیموری در هرات بود و به تبع آن تحت تأثیر مکتب هرات قرار داشت. پس از آن به دربار شاه اسماعیل آمد و مورد تشویق پادشاه قرار گرفت که شاهنامه فردوسی را به شکل مصور درآورد.
دکتر ولایتی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۸ صفحه از شاهنامه مصور «کمالالدین بهزاد» که به شاهنامه شاه طهماسبی معروف است در ایران، ۷۸ صفحه آن در موزه مترو پولیتن نیویورک، ۱۰ برگ آن در موزه تورنتو، سه برگ آن در دوحه و یک برگ آن هم در موزه رضا عباسی ایران قرار دارد.
رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در زمان شاه اسماعیل با پایتخت شدن شهر تبریز، مکتب تبریز دو شکل گرفت و «رضا عباسی» نگارگر ایرانی در این مکتب فعالیت میکرد. بعد از وی، شخصیت هنری برجسته نداشتهایم چرا که در دوره قاجار هنر بومی ایرانی فراموش و تقلید از هنر فرنگی باب شد اما مردم با هنر نقاشی قهوهخانهای به مقابله با هنر فرنگی برخاستند که «حسین آغاسی» را میتوان مبدع هنر نقاشی قهوهخانهای دانست که عمده مضامین این نقاشیها مربوط به واقعه عاشورا و داستانهای شاهنامه است.
وی با اشاره به جایگاه هنر استاد فرشچیان گفت: ما در عصر معاصر شخصیت هنرمند برجستهای به نام «استاد محمود فرشچیان» داریم که احیاکننده هنر اصیل ایرانی است. برخی به اشتباه میگویند هنر مینیاتور تقلید از غرب است در صورتی که این هنر کاملاً ایرانی بوده و در چینزدایی که در مکتب هرات اتفاق افتاد، به وجود آمد.
رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با نقل شعری از صائب تبریزی گفت: این شعر صائب گویی در وصف استاد فرشچیان سروده شده است که بنده در این مراسم آن را تقدیم ایشان میکنم:
«مست شد نقاش تا آن چشم جادو را کشید،
طاقتش شد طاق تا آن طاق ابرو را کشید
خامهمانی کز او آب طراوت میچکید
موی آتش دیده شد تا آن گل رو را کشید.»