×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳  
false
true
تقویت تعاملات با کشورهای عضو گروه بریکس در توسعه اقتصادی کشور موثر است

تقویت تعاملات با کشورهای عضو گروه بریکس در توسعه اقتصادی کشور موثر است

اخبار سیاسی پایشگر– عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور ایران در گروه بریکس را مهم ارزیابی کرد و گفت: تقویت روابط اقتصادی اعضای بریکس می‌تواند مشکلات اقتصادی کشورها را رفع کند و در توسعه اقتصاد ایران موثر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، فتح الله توسلی درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه برای حضور در اجلاس بریکس گفت:گروه بریکس، از نظر بین المللی بسیار مهم است و از ابعاد مختلف دارای قدرت است، چون دو عضو این گروه یعنی روسیه و چین دارای حق‌وتو در شورای امنیت هستند و این می‌تواند در مورد موضوعاتی که آمریکا و اروپا در مورد کشورهای عضو این گروه در سازمان ملل مطرح می کنند مهم باشد.

وی با اشاره به ظرفیت گروه بریکس، بیان کرد: کشورهای عضو بریکس ۲۸-۲۵ درصد ظرفیت اقتصادی جهانی را دارند و ۴۰درصد منابع مالی دنیا متعلق به این چند کشور است. البته این آمار به قبل از پیوستن ایران و چند کشور دیگر به این گروه بر می‌گردد که اگر ظرفیت اقتصادی ایران، عربستان، امارات و چند کشور دیگر را به این گروه اضافه کنید، ظرفیت های بالای ۴۵ درصد اقتصادی جهان را دارند.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس با اشاره به ظرفیت های حوزه جمعیتی گروه بریکس، گفت: کشورهای عضو بریکس جمعیتی بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر ازجمعیت جهان را شامل می شوند، یعنی ۴۲ درصد جمعیت جهان را این چند کشور در اختیار دارند و این ظرفیت برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو این گروه مهم است.

توسلی افزود:درصورتی که تفاهم بیشتری بین کشورهای عضو گروه بریکس ایجاد شود و مکانیسم مالی مشترکی برای معاملات تجاری و بازرگانی این کشورها تعریف شود در کاهش قدرت دلار در بازارهای بین المللی موثر است و می‌تواند به شکست و حذف دلار از بازارهای بین المللی منجر شود.

وی بیان کرد: اگر روابط جنوب – جنوب تقویت شود عملا تحریم‌ها بی معنا می‌شود و سوتفاهمات حوزه سیاسی بین کشورهای عضو بریکس هم رفع می‌شود و در بحث امنیت منطقه و ائتلاف‌های منطقه‌ای هم مهم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دیدارهای رئیس‌جمهور در حاشیه این اجلاس گفت: ملاقات‌های حاشیه اجلاس از خود اجلاس مهم‌تر است و رئیس‌جمهور می‌تواند با نمایندگان دیگر کشورها برای تقویت روابط اقتصادی و سیاسی وارد مذاکره و گفت‌وگو شود.

توسلی حضور ایران در گروه بریکس را مهم ارزیابی کرد و گفت: تقویت روابط اقتصادی اعضای بریکس می‌تواند مشکلات اقتصادی کشورها را رفع کند و در توسعه اقتصاد ایران موثر است.

رئیس‌جمهور سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ در پنجمین سفر خارجی خود، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه در حال برگزاری است و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس حضور دارد.

او ظهر چهارشنبه در نشست اصلی سران بریکس ضمن تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و ایران برای همکاری‌ها، پنج پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی ارائه داد و گفت: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین در سخنانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس با تاکید بر این که بریکس از ظرفیت خود برای توقف جنگ در غزه و لبنان استفاده کند، گفت: تداوم این وضعیت در غزه جهان را در خطر گسترش ناامنی و جنگ قرار خواهد داد.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

false
true
false
false

true