×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
false
true
خیابانی به نام اخوان ثالث

خیابانی به نام اخوان ثالث

گروه فرهنگی هنری پایشگر-۲۸سال بعد از درگذشت «مهدی اخوان ثالث» یکی از خیابان‌های مشهد، زادگاه این شاعر برجسته معاصر، به نام او نامگذاری و پلاک آن نصب شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر،شهناز رمارم» عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی گفت: رویکرد شورای پنجم مشهد توجه ویژه به حوزه فرهنگ و هویت بخشی به پایتخت معنوی کشور است. در این راستا استفاده از مولفه‌ها و نمادهای مختلف در دستور کار قرار گرفت و چندین طرح به کمیسیون فرهنگی شورا ارسال شد که در سطوح مختلف مورد کارشناسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: یکی از این طرح‌ها نامگذاری یکی از معابر مشهد به نام شاعر برجسته این شهر «مهدی اخوان ثالث» بود که پس از تصویب در کمیسیون فرهنگی در صحن علنی شورا نیز به تصویب رسید و هفته گذشته توسط شهرداری اجرایی شد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: بر این اساس، خیابانی به موازی بلوار خیام تا میدان جانباز به نام این شاعر بلند آوازه نامگذاری شد.

رمارم در ادامه یادآور شد:انجام این قبیل اقدامات در دستور کار شورای شهر مشهد قرار دارد و طرح‌های دیگری نیز در کمیسیون فرهنگی در حال بررسی است و دیگر اعضای شورا نیز بر این مهم تاکید دارند؛ از جمله این طرح‌ها، ایجاد خانه ادبیات مشهد به منظور ایجاد محیطی برای گردهم آمدن شاعران با الگو گرفتن از اجرای برنامه‌های دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در دستور کار قرار دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: تلاش ما این است که هویت تاریخی، مذهبی و ملی مشهد را برای زائران و شهروندان مشهدی بیش از گذشته زنده کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد نیز گفت: مزین شدن معابر شهری به نام شخصیت‌های ادبی، علمی، ورزشی، فرهنگی مورد احترام مردم، موجب تقویت هویت و داشته‌های فرهنگی شهروندان و به ویژه نسل جوان می‌شود.

احسان اصولی بیان کرد: مهم‌ترین حوزه در این نامگذاری‌ها، حوزه ایثار و شهادت است که در راه صیانت و دفاع از نظام و کشور جان شیرین خود را فدا کرده‌اند و از سوی دیگر این نامگذاری‌ها، احساس تعلق و وابستگی به شهر را نیز فزونی می‌بخشد.

وی گفت: مدیریت شهری مشهد با همکاری نهادهای مربوطه در حال احصا اسامی مفاخر و بزرگان شهر است که از این مجموعه برای نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر استفاده شود؛ این فهرست در حال تکمیل است و پس از نهایی شدن، به جلسه علنی شورا آورده خواهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد بیان کرد: طبق نظرسنجی‌های مردمی برخی شهروندان تمایلی به تغییر نام برخی معابر نداشتند و به همین دلیل و به خاطر عدم موافقت اهالی، برخی پیشنهادها از لیست تغییر نام‌ها حذف شده است.

اصولی تاکید کرد: برای انتخاب مکان مناسب برای نامگذاری به نام «اخوان ثالث» حدفاصل میدان جانباز و بلوار سجاد انتخاب شد زیرا خیابان مدنظر در مجاورت دو مرکز بزرگ تجاری مشهد و هتل هما قرار گرفته و از سوی دیگر همجواری با خیابان‌های فردوسی و خیّام، تجانس و نزدیکی اسمی خاصی را ایجاد خواهد کرد.

یادآوری می‌شود، مهدی اخوان ثالث متولد ۱۰ اسفند ۱۳۰۷ در مشهد و متخلص به م. امید، از سرآمدان شعر نیمایی به‌شمار می‌رود. از این شاعر، دفترهای شعر «زمستان»، «از این اوستا»، «آخر شاهنامه»، «ارغنون»، «تو را ای کهن‌ بوم و بر دوست دارم» و کتاب‌های نظری همچون «بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج» به چاپ رسیده است.

false
true
false
false

true