تحلیل یک نماینده بیمه از «اقتصاد ماستی» در کشور
یادداشت و تحلیل پایشگر– در پی تداوم افزایش قیمت ماست و لبنیات و واکنشهای مناقشهبرانگیز برخی فعالان صنفی، یک نماینده بیمه با انتقاد از وضعیت بازار و رویکرد نهادهای مسئول، از شکلگیری پدیدهای به نام «اقتصاد ماستی» سخن گفت؛ اقتصادی که به تعبیر او بر ماستمالی تخلفات و بیتوجهی به ساختارهای حرفهای تکیه دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پایشگر، بررسی روند افزایشی و دفعی قیمت ماست و محصولات لبنی در کشور و اظهارات اخیر سخنگوی اتحادیه صنفی تولیدکنندگان لبنیات مبنی بر «افزایش قیمت بدون نیاز به متولی» با واکنشهای مختلفی همراه شده است.
مصطفی سید قلعه رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های نمایندگی بیمه دانا میگوید: در شرایطی که برخی استارتآپها به گفته فعالان بازار با تخلفات مستمر زمینهساز نابسامانی در شبکه فروش هستند، شبکه فروش بیمه «ماستهایشان را کیسه کردهاند» و در سوی دیگر، نشستهای مرتبط با صنعت بیمه نیز با بیتوجهی به جایگاه شبکه فروش برگزار میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در گردهماییهای بیمه «نه خبری از تجلیل و احترام به شبکه فروش است و نه از توجه به نقش این بخش»، یادآور میشود که در مقابل، «آگهیهای از ما بهتران» در سمینارها خودنمایی کرده و برخی افراد نیز طوری در کنار این تبلیغات عکس میگیرند که «انگار با خانم موگرینی عکس میگیرند».
او این رفتارها و نابسامانیها را نشأتگرفته از آنچه «اقتصاد ماستی» مینامد، دانسته و تأکید میکند: در چنین اقتصادی «زورگیرهای دم محله به شکل امروزی جلوه میکنند» و حتی وزیر مربوطه نیز این وضعیت را «اقتصاد دیجیتال» توصیف کرده و دیگران را «سنتی» مینامد.
سید قلعه در پایان، «روش عمومی اقتصاد ماستی» را «ماستمالی تخلفات و پنهان کردن خرابیها زیر ماست وفاق و همدلی» عنوان کرده است.


