true

افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان از مهرماه
اخبار اجتماعی پایشگر- سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از ابتدای ورودم تلاش کردم تا سند تحول بنیادین را به شکل متوازن عملیاتی کنیم و از ستاد تا صف باید بر این موضوع متمرکز باشند گفت: سند تحول پنج آموزه دارد. نخستین مشکل آموزش و پرورش تک ساحتی بودن آن است. یکی از آموزههای اصلی سند تعلیم و تربیت تمام ساحتی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، سیدجواد حسینی در نشستی با خبرنگاران در اردوگاه باهنر با اشاره به هفدهم مرداد، روز خبرنگار اظهار کرد: میان معلمان و خبرنگاران یک وجه مشترک وجود دارد و هر دو رسولان آگاهی بخش جامعه و رشد افکار عمومی هستند.
وی افزود: خبرنگاران بهترین حلقه واسط میان مردم و دولت هستند و با واقع گرایی و مسئله محوری میتوانند ایفای نقش کنند. از یکسو سیاستهای حاکمیت را به مردم و از آن سو مشکلات مردم را به حاکمیت منتقل میکنند و مهمترین نقش را در افزایش سرمایه اجتماعی و کاهش شکاف میان دولت و ملت بازی میکنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به ضرورت پیوند آموزش و پرورش با جامعه و دولت اشاره کرد و گفت: باید مشارکت مردمی را برانگیزانیم. خبرنگاران میتوانند عامل اصلی صاحبنظران و اولیاء با آموزش و پرورش نیز باشند. قدرشناسی مهم برای خبرنگار این است که زمینه اتصال آنها را با لایههای مختلف اطلاعاتی سازمانی فراهم کنیم و سازمانهای ما شیشهای باشند. ما اینکار را خواهیم کرد و نخستین اقدامم در آموزش و پرورش استقلال روابط عمومی از دفتر وزارتی بود و دوم آنکه ادارات زیرمجموعه به هیچ عنوان حق شکایت از رسانهها ندارند و یکی دو مورد را هم لغو کردیم.
حسینی با بیان اینکه از ابتدای ورودم تلاش کردم تا سند تحول بنیادین را به شکل متوازن عملیاتی کنیم و از ستاد تا صف باید بر این موضوع متمرکز باشند گفت: سند تحول پنج آموزه دارد. نخستین مشکل آموزش و پرورش تک ساحتی بودن آن است. یکی از آموزههای اصلی سند تعلیم و تربیت تمام ساحتی است.
وی ادامه داد: دومین عارضه نگاه به معلول هاست تا علتهاست بنابراین دومین آموزه سند، چرخشهای تحول آفرین است. ۳۷ چرخش تحول آفرین هدفگذاری شده است.
وی ادامه داد: دومین عارضه نگاه به معلولهاست تا علتها؛ بنابراین دومین آموزه سند، چرخشهای تحول آفرین است. ۳۷ چرخش تحول آفرین هدفگذاری شده است. سومین عارضه بحران هویت است. ارتقای هویت سومین آموزه است. عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت، آموزههای دیگر هستند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به تدوین و تصویب شش خرده نظام سندتحول بنیادین اشاره کرد و گفت: ۶۷۰ راهکار و برنامه استخراج شده که در برنامه ششم و هفتم توسعه خواهد نشست. این برنامهها به مناطق آموزشی ارسال و در حال بومیسازی است.
حسینی تاکید کرد که از اول مهر تمام تلاشمان اجراییسازی آموزههای سندتحول بنیادین در مدارس است. لایههای نظری و برنامهای سند عملیاتی شده است. لایه عملیاتی از اول مهر باید شروع شود؛ آخرین لایه نیز لایه نهادی است. ۵۰ تا ۶۰ درصد برنامههای سند تحول نوآورانه، ۲۵ درصد برنامههای تقویتی برنامههای موجود و مابقی، برنامههای تلفیقی و ترکیبی هستند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه داشبورد مدیریتی سندتحول آماده شده است و نقاط کور، خاکستری، قرمز و سفید برای پیشبرد اهداف مشخص شده و اجرای سند را رصد میکنیم اظهار کرد: ۸۲ برنامه اولویت دار را مدنظر داریم.
وی با اشاره به اینکه نخستین گام پروژه مهر ثبت نام دانش آموزان است گفت: تا کنون ۸۵ درصد دانش آموزان ثبت نام کردهاند. بیش از ۱۰ هزار اکیپ امر نظارت و بازرسی را برعهده دارند. ۴۰۰۰ شکایت مردمی دریافت کردیم که ۱۰ درصد مربوط به تقاضای پول در مدارس دولتی، ۴ درصد دریافت بیش از تعرفه در مدارس غیردولتی و ۴ درصد به عدم رعایت محدوده بندی حغرافیایی برمیگردد. با ۱۶ مدیر مدرسه متخلف برخورد و
۱۵ مدیر مدرسه عزل شدهاند و برخوردها ادامه دارد.
کتب درسی کمترین افزایش نرخ را تجربه میکنند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴۲ میلیون جلد کتاب منتشر و تا ۲۵ شهریور توزیع خواهد شد اظهار کرد: کاغذها با ارز دولتی تهیه شده است و کمترین افزایش نرخ را داریم.
سید جواد حسینی به آمادهسازی مدیران مدارس و توانمندسازی معلمان اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد معلمان دورههای ضمن خدمت را طی کردهاند و مابقی تا نیمه شهریور دوره میبینند.
وی از افتتاح ۲۰۰۰ پروژه در قالب ۱۰ هزار کلاس درس برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: ۱۴۰۰ مدرسه در سیل آسیب دیدند که ۲۷۰ مورد تخریب کامل شدند. ساخت مدارس سه تا پنج کلاسه تا اول مهر و مابقی تا آخر سال تکمیل خواهند شد. مدارس نیازمند تعمیر هم تا اول مهر کامل میشوند.
حسینی افزود: اول مهر پایان مدارس خشت و گلی را جشن میگیریم و در حال تلاشیم مدارس خشت و گلی سیستان و بلوچستان هم برچیده شوند. همچنین در ۲۵ هزار کلاس که علمک گاز تا مدرسه رفته، به بخاری هوشمند مجهز خواهند شد و آنها که علمک گاز ندارند نیز به بخاری تابشی مجهز میشوند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شعار ما این است که اول مهر کلاس بدون معلم نباید داشته باشیم گفت: مشکلات بسیاری داریم. ۲۵۵ هزار معلم طی چند سال آتی بازنشسته میشوند. ۶۰ هزار معلم اول مهر بازنشسته میشوند در حالی که ورودی ما ۲۰ هزار نفر خواهد بود. تلاش میکنیم ۱۰ الی ۱۳ هزار حق التدریسی، نهضتی، پیش دبستانی و… را تبدیل وضعیت دهیم. ۵۰۰۰ نیروی خدماتی هم تا اول مهر جذب خواهند شد. ۱۵ هزار معلم در آستانه بازنشستگی نیز استمرار خدمت خواهند داشت. ۲۴۰ هزار ساعت از طریق معاون ومدیر معلم پرخواهد شد. ۳۶۰۰ سرباز معلم نیز جذب میشود.
ثبتنام ۱۰ هزار فرهنگی هم در طرح معلم تمام وقت
وی ادامه داد: ۱۰ هزار معلم هم در طرح تمام وقت شرکت کردند و پیشبینی میکنیم به ۱۰۰ هزار برسد. برای حق التدریس شاغلین نیز برای دو میلیون و ۴۸۰ هزار ساعت، تفاهمنامه امضا کردیم که کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم. تا ششم مرداد صدور ابلاغ معلمان انجام میشود و ۲۷ شهریور سامانه صدور ابلاغ بسته میشود.
صدور پرونده بهداشتی و تحصیلی دانشآموزان از مهر۹۸
وی ضمن اعلام اینکه پرونده بهداشتی و تحصیلی برای دانش آموزان نیز از اول مهر صادر خواهد شد، در پاسخ به پرسشی درباره معلم تمام وقت عنوان کرد: واقعیت این است که اول مهر، ۶۰ هزار معلم بازنشسته میشوند، در حالی که ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند و با این تفاسیر ۴۰ هزار معلم کمبود داریم و باید آن را به طرق مختلف جبران کنیم. طرح معلم تمام وقت هم به ما کمک میکند و هم به معلمان کمک میکند.
افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی فرهنگیان از مهرماه
حسینی با بیان اینکه بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی رتبهبندی را دریافت کردیم گفت: البته رتبهبندی که اول مهر اجرا میشود، رتبهبندی آرمانی نیست. این ۲۰۰۰ میلیارد اعمال و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده میشود، هرچند کارکرد اصلی رتبهبندی نیست ولی به معیشت معلمان کمک میکند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پاداش پایان خدمت تا آخر مهرماه پرداخت میشود گفت: حداقل حقوق دانشجومعلمان نیز اعمال شده است و آنطور نیست که ما فقط وعده بدهیم، بلکه این امور انجام شده و یا در حال انجام است، بودجه ۵۰ درصد مطالبات خرید خدمات، حقوق معلمان خارج از کشور و… نیز در حال تامین است و تا آخر شهریور پرداخت میشود که حق آنهاست.
وی همچنین با اشاره به اجرای برنامههایی در صندوق ذخیره فرهنگیان چون اعطای سهام به اعضاء اظهار کرد: تصورمی کنم در مسیرهای درستی حرکت میکنیم. آموزش و پرورش با قوانین عام اداره میشود در حالی که یک دستگاه پهن پیکر است و باید قوانین خاص داشته باشد و شورایی در حال تدوین قوانین خاص است. مبانی قانونی مدرسه محوری تیز تدوین شده و تا یک ماه دیگر به سازمان اداری استخدامی ارائه میشود.
حسینی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش گران اداره میشود و باید رویههای غلط اصلاح شوند گفت: البته با انبوهی از مشکلات مواجهیم. لازم نیست ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم و حتما باید مدارس را ساماندهی کنیم.
رفع مشکل پلمب مدارس بنیاد شهید
وی درباره مشکل پلمب مدارس متعلق به بنیاد شهید نیز گفت: بنیاد شهید ۳۲ ملک در دست آموزش و پرورش دارد که قبلا شکایت و احکامی دریافت کرده بود که با آقای شهیدی جلسهای برگزار و به تفاهم رسیدهایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نهادی حاکمیتی است و خواهان توسعه مدارس غیردولتی با توجه به مواردی چون رعایت استانداردها و نظارت هستیم گفت: رویکرد ما درباره خرید خدمات هم همین است.
false
true
https://paieshgar.ir/?p=45588
false
false