×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
false
true
درآمد و کار دانش آموزان با تحصیل در کار و دانش

درآمد و کار دانش آموزان با تحصیل در کار و دانش

اخبار بازار پایشگر-آن ها در زمانی که کنکور حرف اول را برای دانش آموزان می زند، به دانشگاه فکر نمی کنند و بیشتر علاقه دارند پس از فارغ التحصیلی مهارت شغلی که در مدرسه آموخته اند راتوسعه دهند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی پایشگربیکاری یکی از معضلات جامعه است. اشتغال نقش مهمی در بهبود روانی و معیشتی افراد دارد.درصد بالایی از خروجی های وزارت آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی بیکار هستند. این بیکاری به دلیل یادگیری های تئوری و حافظه محور و فقدان مهارت است.  دانش آموزان با توجه به نگرشی که از خانواده و جامعه نشات گرفته است به سمت رشته های نظری می روند. خیلی از خانواده ها و دانش آموزان در مقابل انتخاب شاخه های فنی و  حرفه ای و کارو دانش مقاومت نشان می دهند.

گاهی این مقاومت به دلیل بی  اطلاعی از رشته های درآمد زا و آینده دار است. در حالی که اگر اطلاعات لازم را داشته باشند مطمئنن مقابل رشته های مهارت آفرین مقاومت نشان نمی دهند. دانش آموزانی که شاخه های کاردانش یا فنی و حرفه ای را انتخاب می کنند، در نوجوانی نیز کسب درآمد می کنند و به راحتی می توانند در آینده صاحب شغل شوند.

یکی از رشته ها که در شاخه کار و دانش است، «سراجی» نام دارد. سراجی یعنی تولید مصنوعات چرمی به روش سنتی که دانش آموزان مهارت های لازم رادر هنرستان ها یاد می گیرند.

درآمدزایی با سراجی

 «فاطمه حسینی» که در سال دوازدهم و رشته سراجی تحصیلی می کند. او درباره رشته اش  می گوید: هر محصول چرم دوز که دست ساز باشد به آن سراجی می گویند. اولویتم انتخاب رشته تجربی بود اما چون به سراجی هم علاقه داشتم در کارو دانش این رشته را انتخاب کردم.

این دانش آموز بیان می کند: جدا از علاقه ای که داشتم، برای انتخاب رشته سراجی از دانش آموزان این رشته و مدیر و معاون مدرسه تحقیق کردم و چون تعریف های زیادی به ویژه از درآمد آن کردند، انتخاب کردم.

او ادامه می دهد: هر چیز دست دوز با چرم را معلم هایمان با استاندارد ها لازم آموزشی که در سرفصل ها آمده است، به ما یاد می دهند. خارج از استاندارد نیز فرا می گیریم.

حسینی بیان می کند: سفارش های مختلف را قبول می کنم. از سال دهم که وارد این رشته شدم در آمدزایی می کنم.برای ساخت، کیف پول مبلغ 70 تا 80 هزار تومان دریافت می کنم.

او از اینکه رشته علوم تجربی را انتخاب نکرده است، به هیچ عنوان پشیمان نیست و با صراحت می گوید: با سراجی توانسته ام در آمد زایی کنم و اگر رشته علوم تجربی می رفتم مطمئنن این اتفاق نمی افتاد.

این دانش آموز سال دوازدهم می گوید: اوایل که رشته سراجی را انتخاب کرده بودم، خیلی از اطرافیانم نگاه خوبی  نداشتند. وقتی کارهایم را دیدند، نگاهشان تغییر کرد.

با معدل بالا رشته کاردانش را انتخاب کردم

دانش آموز دیگری هم در رشته سراجی تحصیل  می کند نیز  می گوید: روی جعبه معرق طرح های چرم دوزی می زنم.

این دانش آموز بیان می کند: از وقتی که وارد این رشته شدم، توانستم درآمدزایی کنم و سفارش های مختلفی را از مدرسه و دوستان و آشنایان بگیرم. از طریق فضای مجازی هم سفارش های زیادی را دریافت می کنم.

این دانش آموز تصریح می کند: با معدل خیلی بالا این رشته را انتخاب کردم، علاقه زیادی به دوخت و دوز داشتم، وارد این رشته شدم.

او بیان می کند: درست کردن تمام صنایع دستی سراجی را در مدرسه یاد گفتم، با وجود اینکه باید به اندازه استانداردهایی که داده بودند، یاد می گرفتیم اما بیش از آن را  معلم ها به ما آموزش دادند که خیلی عالی بود.

 این دانش آموز رشته سراجی بیان می کند: شغل آینده ام محدوده به چرم دوزی است، می خواهم پس از فارغ التحصیلی کارم را توسعه دهم.

دانش آموزان رشته سراجی می دانند که حتی دانشگاه هم نروند می توانند، درآمدزایی کنند، این دو دانش آموز هم در زمانی که کنکور حرف اول را برای دانش آموزان می زند، به دانشگاه فکر نمی کنند و بیشتر علاقه دارند پس از فارغ التحصیلی مهارت شغلی که در مدرسه آموخته اند، را توسعه دهند و اگر نیاز بود پس از تثبیت شغل، به دانشکده هنر بروند.

false
true
false
false

true