×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
false
true

پایشگر- دکتر مهدی کریمی ، رئیس شورای سیاست گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که تجربه ارتباطات زیادی با بیمه گران را در کارنامه کاری خود دارد در خصوص نقش بیمه‌ها در اقتصاد کشور و در حوزه گردشگری و سلامت گفت:مشکلی که هم اکنون در کشور داریم این است که صنعت بیمه هم پای صنایع دیگر رشد نکرده که علت این عدم رشد را در فساد موجود در بازار های مالی ، کم تجربگی و کم اهمیت جلوه دادن صنعت بیمه می توان جستجو کرد.

به گزارش پایشگر به نقل از ریسک نیوز، وی در پاسخ به این سوال که صنعت بیمه چندان هم کم تجربه نیست و 80 سال سابقه را در کارنامه خود دارد پس علت این کم تجربگی را در کجا می بینید، گفت:کم تجربگی صنعت بیمه از ارتباطات اندک صنعت بیمه ‌ایران با جهان خارج آشکار می‌شود که متاسفانه این چالش از زمان افزایش تحریم ها تشدید شد و این امر محدود شدن صنعت بیمه به داخل را رقم زد.

وی افزود : یکی از حلقه های مفقوده این صنعت فقدان آینده پژوهی ‌است که کمتر از سوی فعالان بیمه مورد توجه قرار گرفته است و برای ما فعالان تجاری که از بیرون به صنعت بیمه نگاه می کنیم این فقدان کاملا ملموس است و این سوال ایجاد می شود که فاصله صنعت بیمه در ایران با کشورهای دیگر چقدر است و ایا صنعت بیمه نیاز آتی صنایع مختلف را سنجیده است ؟ آیا اینده بازار خود با سایر صنایع را ارزیابی و پیش بینی کرده است ؟ در حوزه خلاقیت و نواوری و طرح محصولات جدید متناسب با نیاز صنایع دیگر چقدر قدم برداشته است؟

رئیس شورای سیاست گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در ادامه اذعان داشت : ما با هر کدام از بیمه‌های ایران در حوزه‌های تجاری صحبت کردیم نتوانسته اند برای موضوع مد نظرمان مدل بهینه ای استخراج کنند و وقتی هم مدل خارجی به انها ارائه می‌شود، صد ها مجوز لازم است این در حالی است که یکی از وظائف بیمه، شناسایی حوزه‌های جدید و ورود به آنهاست در حالیکه بیمه ها در صدور ثالث و درمان مانده اند.

وی در پاسخ به این سوال که شما با مدیران ‌بیمه‌ای نشست و برخاست داشته‌اید، نگاه مدیران ‌بیمه‌ای را چگونه می‌بینید اینگونه پاسخ داد که مدیران ‌بیمه‌ای موضوعیتی نمی‌بینند که خود را به خطر بیندازند، اصلا اهل ریسک نیستند و حتی ریسک درست را هم نمی‌پذیرند.

وی در خصوص اینکه آیا کم دانشی مدیران علت عدم پذیرش و ورود به ریسک‌هاست ، تشریح کرد:هم کم دانشی و هم اینکه پست و پوزیشن برای انها خیلی مهم است و به صندلی مدیریت چسبیده‌اند درست به همین دلیل است که ما شاهد تغییرات مدیریتی زیادی در صنعت بیمه و تلاطمات مدیریتی هستیم ، در صنعت کوچک ‌بیمه‌ای دائما یکسری از ادم‌ها می‌چرخند و اثری از گردش نخبگان و بکارگیری جوانان دیده نمی شود.

کریمی در ادامه ضمن انتقاد از بیمه ها گفت: بیمه ها باید از خود این سوال را بپرسند که آیا توانسته‌ایم حوزه‌های بازرگانی و تجار و زنان را پوشش ‌بیمه‌ای دهیم؟ در حوزه پوشش بیمه ای خانواده و طراحی محصولات برای اقشار کم درآمد چقدر پیش فدم بوده ایم؟ آیا به اقتصاد مقاومتی کمک ‌کرده‌ایم؟ به هر حال از صنعت بیمه به عنوان یکی از صنایع کشور انتظاراتی وجود دارد که عمدتا براورده نشده است.

کریمی در ادامه با بیان اینکه بیمه ها راهبرد مشخصی در این زمینه ها ندارند ،عنوان داشت: ما در حوزه سلامت به آنها راهبرد دادیم و یکی از بیمه‌ها را به عنوان کارگزار خود انتخاب ‌کردیم؛ اما متاسفانه به شدت ضعیف عمل کردند زیرا وقتی پول بی درد سر را از مردم می‌گیرند و صرف خدمت دهی در حوزه ثالث و درمان می کنند لزومی نمی بینند خود را وارد بازارهای جدید کنند!

وی گفت: یکی از علل غافل بودن بیمه ها کمبود قدرت ریسک مدیران انهاست که عمدتا ناشی از دانش کم است و همین سبب شده آینده پژوهی ، اهمیت به صنایع دیگر و تعریف محصولات جدید برای آنها اهمیتی نداشته باشد. در اخبار ملاحظه ‌می‌شود مدیران ما دچار یک روزمرگی و بی‌انگیزگی شده‌اند. ما در این صنعت نیاز به افراد جوان و پویا داریم.

کریمی در ادامه اذعام داشت: به عنوان یک شخص از بیرون صنعت بیمه وقتی وارد صنعت بیمه می‌شوید اولین چیزی که توجه را جلب می کند این است که بیمه گران فورا طرف مقابل را در شکل یک بازاریاب تجسم می کنند این در حالی است که این نوع نگاه می تواند تاثیر منفی در طرف مقابل داشته باشد و اگر این نوع نگاه تبدیل به تعامل دو سویه شود چه بسا منجر به ایجاد روابط و تعاملات حسنه ای گردد .

وی گفت: بیمه‌های ما پورتفوی قابل قبولی دارند؛ ولی برای آنها ثمر بخش نیست. به نظر شما اگر تمام شرکت‌های ‌بیمه‌ای ما منحل شود و تنها یک شرکت ‌بیمه‌ای باقی بماند که این خدمات را در بازار ارائه کند آیا در بازار تاثیری خواهد داشت؟

وی در پاسخ بدین سوال که با توجه به تجارب خود ، کشورهای اسلامی در سطح بیمه را چگونه ارزیابی می کنید، پاسخ داد:در هر حوزه‌ای که وارد می‌شوید، بندی مربوط به بیمه‌هاست. یعنی بیمه‌ها کنار مراکز و نهادهای بین‌المللی‌شان ایستاده‌اند و خدمات ‌می‌دهند. این جز لاینفک یک قرارداد است. شرکتهای بیمه در کشورهای دیگر در بحث برند سازی جلو ‌می‌روند. ‌

وی افزود:انتظار ما از ‌آقای سلیمانی این است که تحول ایجاد شود. یعنی انگیزه در بیمه‌های ما بالا برود و روزمرگی و فساد از فضای بیمه حذف شود. تکلیف اینها باید روشن شود. کی قرار است بیمه‌ها در خدمت منافع ملی کشور باشند با توجه به اینکه دنیا دارد با ما می‌جنگد.

دکتر کریمی در پاسخ بدین سوال که بیمه‌ها مدعی اند در سال گذشته خسارت زیادی را برای پلاسکو و حوادث مشابه پرداخت کرده‌اند و سهم بسزائی در اقتصاد داشتند ،گفت: پس ماهیت بیمه برای چیست؟ اگر شرکت بیمه خسارت نپردازد پس چه کارکردی دارد؟! پرداخت خسارت هیچ نوآوری محسوب نمی شود که بیمه ها بخواهند با ان برای خود برند سازی کنند و مدعی شوند سهم بسزائی در اقتصاد داشته اند.

وی با بیان اینکه صنعت بیمه در حوزه آی تی و ارتباط با استارت آپها و بازار یابی شبکه ای باید فعال تر عمل کند، گفت:طرح نتورکی را برای اشتغال‌زایی در صنعت بیمه ارائه دادیم تا بیمه‌های کم فروش(نظیر بیمه عمر و آتش سوزی) که مردم خیلی سراغ ان نمی‌روند مورد توجه قرار گیرند. این ایده پروپوزال پیچیده‌ای دارد که همه جوانب در ان سنجیده شده است و این طرح با هدف بالا بردن ضریب نفوذ صنعت بیمه در خانوارها تدوین گردید .

وی در پاسخ به اینکه ایا این ایده‌ها را با شرکت‌های بیمه در میان گذاشته‌اید، گفت:در میان گذاشته‌ایم؛ اما این شرکت‌ها قدرت ریسک‌پذیری ندارند. ما به مرکز توسعه‌گری سلامت و مرکز توسعه اقتصاد درمان اعلام آمادگی کرده‌ایم که در حوزه استارت اپ بیمه و ارتباطات تجاری کمک کنیم. ولی این کمک مشروط است و تا موقع عملیاتی شدن با کسی تفاهم نامه امضا نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم این ایده نتیجه بخش باشد.

false
true
false
false

true