true

مراسم تشییع پیکر مرحوم استاد فرشچیان دقایقی پیش در اصفهان آغاز شد
اخبار فرهنگی هنری پایشگر -مراسم تشییع پیکر مرحوم استاد محمود فرشچیان عصر امروز (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) با حضور خانواده، شاگردان، هنرمندان و دوستدارانش در شهر اصفهان آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، استاد محمود فرشچیان (۱۳۰۸ – ۱۴۰۴) از برجستهترین نگارگران معاصر ایران بود که با تلفیق سنتهای اصیل مینیاتور ایرانی و نگاهی نو به رنگ و ترکیببندی، مکتبی تازه در نگارگری پدید آورد. بسیاری از آثار او همچون «عصر عاشورا»، «پنجمین روز آفرینش»، «ضامن آهو» و تابلوهای مرتبط با واقعه عاشورا و فرهنگ شیعی، به نمادهای هنری و مذهبی ایرانیان بدل شدند.
فرشچیان علاوه بر خلق آثار ارزشمند در ایران، سالها در عرصه بینالمللی به معرفی هنر ایرانی پرداخت و آثارش در موزهها و گالریهای معتبر جهان به نمایش درآمد. او عضو فرهنگستان هنر ایران بود و نشانهای افتخاری متعددی دریافت کرد.
این هنرمند نامآور پس از سالها فعالیت هنری و تربیت شاگردان بسیار، ۱۷ مرداد ۱۴۰۴ درگذشت و جامعه هنری ایران را در سوگ نشاند.
آیین تشییع پیکر “استاد محمود فرشچیان” نگارگر برجسته ایرانی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر اسبق امور خارجه، مهدی محمدی معاون حقوقی، امور مجلس و استانها، نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ، نیکنام حسینیپور مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد، خادمان آستان قدس رضوی و جمعی از مردم اصفهان و هنردوستان امروز دوشنبه (۲۷ مرداد) در محل هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پیام تسلیت رئیس جمهور توسط مجری قرائت شد.
سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: عرض تسلیت ویژه خدمت خانواده استاد فرشچیان دارم؛ گرچه ایران گهواره فرهنگ و مهد هنر بوده و هست، اما استاد فرشچیان ویژگیهای خاصی داشت و دارد که او را از سایر هنرمندان پیشین و معاصر متمایز میکند.
وی افزود: نخستین ویژگی استاد فرشچیان این است که صرفا هنرمند نبود بلکه حکیمِ هنرمند بود؛ حکمت ایرانی سابقه چند هزار ساله تاریخی قبل و بعد از اسلام را دارد، حکمت، جستوجو و چشیدن حقیقت است و حکمت ایرانی دو بال شعر و هنر دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکیاز بالهایِ پروازِ حکمتِ ایرانی شعر بوده است و پس از اسلام حکمیانی، چون فردوسی و ثنایی در آن نقش آفرینی کردهاند، هنرمندانی هم بال دیگر حکمت را بردوش گرفتند و بخشی از حقیقت را چشیدند؛ استاد فرشچیان نمادی از یک حکیم هنرمند بود.
صالحی تصریح کرد: ویژگی دیگر استاد فرشچیان نابغه هنرمند بودن است، اگر از نبوغ او سخن میگوییم اغراق نمیکنیم؛ استاد فرشچیان کسی است استاد جلال همایی زمانی که استاد فرشچیان در ۲۵ سالگی بود چنین تعبیراتی را راجع به ایشان به کار میبرد: “از جوانان پراستعداد و شیرین کار نقاشی است… آثار نبوغ در وی دیده میشود”.
وی افزود: این سخن استاد همایی است کسی که سخن به گزاف نمیگوید و شناختش از اشخاص دقیق است او میگوید “اگر دنبال کارخود را بگیرد، در فن خود بینظیر میشود خداکند این نقاش به کار ذوقی خود تشویق شود تا یادگار هنرمندان بزرگ ایران گردد” و چنین شد و او یادگار هنرمندان بزرگ ایران شد.
وی با بیان اینکه او نابغه هنر بود و در این جهت اغراقی نیست، افزود: ویژگی دیگر مردمی بودن استاد فرشچیان بود شاید در سدههای متوالی هنرمندی به اندازه او میان مردم راه نیافت بر روی کارتهای یادگاری پوسترها، نقشها و. آثار استاد حضور ماندگار و پایداری داشت هنرِ او برای قشری خاص نبود و در میان مردم راه یافت.
صالحی تصریح کرد: او هنرمندی بینا تمدنی بود. استاد فرشچیان بین هنر ایرانی، هنر اسلامی، هنر شرقی و هنر معاصر و مدرن پیوند زد این اتصال بین هنرها ویژگی فرشچیان است و اگر میبینیم همه جهان او را میشناسند و با او ارتباط پیدا میکنند به واسطه این است که چنین ارتباط بینا تمدنی را در هنر خویش داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: او هنرمند قدسی، معنوی و دینی بود فرشچیان ارتباطی با عالم حقیقت و ملکوت هستی داشت و چنین است که نقشهای قدسی او اینگونه بر دل مینشیند، چون با فطرت انسانی که خداجویانه است سازگاری دارد.
وی افزود: سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد تابلوی “عصر عاشورا”ی ایشان قابل توجه است این سخن کسی نیست که با روضهها و مقاتل ناآشنا باشد به فرمایش ایشان هرگاه تابلوی عصر عاشورای آقای فرشچیان را دیدهام گریه کردهام با اینکه سینهام پر از روضههای صبح و عصر عاشورا است.
صالحی تصریح کرد: او فقط هنرمند نبود او انسان هنرمند بود؛ کسانی هستند که هنرمندان بزرگی هستند، اما انسانهای بزرگی نیستند، اما فرشچیان در عین اینکه هنرمند بزرگی بود انسان بزرگی هم بود، شخصیت او تراز آثار او بود و این کم اهمیتتر از آثار او نیست.
false
true
https://paieshgar.ir/?p=214600
false
false