true
پایشگر- افزایش نقدینگی در اقتصاد موجب شد تا پولهای سرگردان وارد بازار مسکن شود و موجب افزایش پرسرعت و بیش از ۵۰ درصدی قیمت در کلان شهرها به خصوص تهران شد، که در این میان شکایت و نارضایتی مردم از عملکرد بنگاههای معاملاتی نیز بیشتر شد تا جایی که غش درمعامله با افزایش نوسانات قیمت مسکن تشدید و خریداران و مستاجران را با تشویش روبرو کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، در این میان نمیتوان نقش برخی از مشاوران املاک را در افزایش بی رویه قیمت مسکن نادیده گرفت تا جایی که یک واحد مسکونی را بالاتر از نرخ واقعی به فروش میرسانند و به جای پورسانت سود چند برابری به جیب میزنند، به طوری که شرط برخی از املاکیها برای نهایی کردن معامله فایل مورد نظر حق کمیسیون توافقی و خارج از چارچوب نرخهای مصوب است.
در این رابطه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: روزانه چیزی حدود ۱۰ پرونده شکایت در مورد مشاوران املاک در دست بررسی و پیگیری قرار میگیرد و اگر مشاوران املاک در انجام معاملات یا معرفی خریدار به فروشنده و مستاجر به موجر مرتکب تخلفی شود، اتحادیه به سرعت طبق ماده ۲۸ قانون موجود با مشاوران املاک مجوز دار و با مشاوران املاک بدون مجوز براساس ماده ۲۷ قانون موجود برخورد میکند.
وی در ادامه افزود: با مشاوران املاک متخلف بدون اغماض برخورد میکنیم و اگر تخلف اثبات شود با همکاری اماکن به سرعت نسبت به تعطیلی آن مشاور املاک اقدام خواهیم کرد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه پروسه رسیدگی به شکایات از زمان طرح آن تا به نتیجه رسیدن نهایتا ۱۰ روز است، گفت: اولویت حل مشکلات و شکایات از طریق تماس تلفنی است، اما اگر تذکرات تلفنی به مشاوران املاک خاطی اثر بخش نبود به دفتر اتحادیه احضار میشود. علت اینکه بررسی و به نتیجه رسیدن شکایات ۱۰ روز به طول میانجامد این است که طبق قانون نظام صنفی باید به طرفین برای جمع آوری و ارایه اسناد، ادله و مدارک ۷ روز مهلت داد.
قلی خسروی املاک با اشاره به راههای انتقال شکایات مردمی از مشاوران املاک به اتحادیه تاکید کرد: شماره تماس ۷۳۳۴ خط ویژه برای انتقال شکایات است و کسانی که در معاملات با مشاوران املاک به مشکل برخوردهاند میتوانند با این شماره تماس و مشکل را به کارشناسان مربوطه گزارش دهند.
وی با بیان اینکه معمولا بیش از ۶۰ درصد شکایات با تماس تلفنی و پیگیریهای کارشناسان اتحادیه از طریق تماس با مشاور املاک مورد نظر رفع میشود، تصریح کرد: در صورت شکایت مردم از یک مشاوره املاک، در نوبت اول کارشناسان اتحادیه با مدیریت آن مشاور املاک تماس میگیرند و نسبت به شکایت مطرح شده توضیح میخواهند. اولین روش برخورد با مشاور املاک اخطار تلفنی است و از مشاور املاک میخواهیم سریعا نسبت به رفع مشکل ایجاد شده اقدام کند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: اگر مشکل از طریق تماس و تذکر تلفنی حل نشود، کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مشاوران املاک از دو طرف دعوا برای رسیدگی به مشکل و حل آن دعوت میکند. در مرحله بعد دو طرف یا به صلح و سازش میرسند یا اگر مشاور املاک در صورت خاطی بودن، تمکین نکرد، ماده ۲۸ اعمال میشود و بعد از ۲۰ روز تا یک ماه آن املاکی تعطیل میشود.
خسروی با بیان اینکه در برخورد با مشاوران املاک خاطی کوتاه نمیآییم، گفت: هفتهای ۱۰ الی ۱۵ مرکز مشاوره املاک متخلف با رسیدگی و پیگیریهای اتحادیه و اماکن تعطیل میشوند.
وی با اشاره به سوء سابقه کارشناسان در بررسی تخلفات مشاوران املاک خاطر نشان کرد: قطعا کسی به عنوان بازرس انتخاب میشود که هیچ سوء سابقهای نداشته باشد، از آنجایی که بازرسان خودشان از کاسبان قدیمی آن محله هستند تن به زد و بند با مشاوران املاک نمیدهند چراکه با محرز شدن آن، از بازرس بودن عزل و در نهایت اعتماد مردم محله به این شخص از دست میرود.
false
true
https://paieshgar.ir/?p=19041
false
false