×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
احتمال ائتلاف ایران و امریکا در عراق

پایشگر-بیش از سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می گذرد و نهایتا هم نتایج با تایید دادگاه فدرال هم رسید، اما تاکنون جنگ سیاسی برای تشکیل ائتلاف پارلمانی ادامه دارد. از این رو همچنان زمان برگزاری نخستین جلسه پارلمان جدید و به دنبال آن، اعلام رسمی بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی، انتخاب نخست وزیر و دیگر اعضای کابینه دولت آینده نامشخص است.
یکشنبه شب در هتل بابل بغداد رفت و آمدهای متعددی صورت گرفت. بزرگان و افراد برجسته سیاسی عراق در این هتل جمع شدند تا بتوانند به طور رسمی تشکیل یک ائتلاف بزرگ را اعلام کنند. محور اصلی این نشست هم دو نفر بودند، مقتدی صدر و حیدر العبادی؛ رهبران دو جریان سیاسی که در انتخابات سراسری در جایگاه اول و سوم قرار گرفتند. مقتدی صدر رهبری ائتلاف سائرون را برعهده دارد که با کسب ۵۴ کرسی توانسته پیروز انتخابات سراسری در عراق شود. اما واقعیت آن است به دلیل اینکه هیچ یک از احزاب نتوانستند اکثریت نسبی را در مجلس به دست آوردند باید یک ائتلاف بزرگ در این شرایط شکل بگیرد. هر بلوک انتخاباتی که قصد دارد تشکیل دولت دهد حداقل نیازمند ١۶۵ کرسی از مجموع ٣٢٩ کرسی مجلس است. در سویی مقتدی صدر با حیدرالعبادی وارد ائتلاف شده که رهبری ائتلاف نصر را در اختیار دارد. عبادی نیز که رهبری لیست نصر را بر عهده داشت، توانسته ۴٢ کرسی را کسب کند و در جایگاه سوم این انتخابات قرار بگیرد. حالا این دو بنا دارند هسته اصلی یک اتحاد بزرگ را برای تشکیل دولت ایجاد کنند و در این زمینه عمار حکیم و ایاد علاوی را نیز با خود همراه کردند.
از سوی دیگر دفتر نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که گفت و گوهای میان آنها با ائتلاف فتح، به رهبری هادی عامری هم در جریان است. از این رو در این جبهه نیز نشانه هایی از شکل گیری فراکسیون اکثریت، آن هم با ادعای ۲۰۰ کرسی در سایه ائتلاف فتح و دولت قانون به همراه دو حزب اصلی اقلیم کردستان و شماری از احزاب کوچک اهل تسنن دیده می شود. در حالی که تا به اکنون که خبر قطعی و نهایی از شکل گیری این فراکسیون وجود ندارد و حتی خبرهایی از به نتیجه نرسیدن نشست آنها مخابره شده است.
لیست مورد‌حمایت مالکی توانسته ٢۵ کرسی در این انتخابات کسب کند که در مجموع ٧٢ کرسی را در اختیار خواهند داشت و از شانس کمتری نسبت به ائتلاف صدر و عبادی برخوردار هستند، هرچند آنها امیدوار هستند با شکست در تشکیل دولت از سوی ائتلاف بزرگ‌تر بتوانند آلترناتیوی برای تشکیل دولت باشند.
اگرچه صدر، در رتبه اول انتخابات سراسری عراق قرار گرفته اما اتحاد او با عبادی و دیگران تاکنون او را به ۵٠ درصد کرسی‌ها (١۶۵ کرسی) نرسانده است تا بتواند بلوک اکثریت را در پارلمان تشکیل دهد. در یک حساب سرانگشتی ائتلاف صدر ۵۴، اتحاد نصر ۴٢، علاوی ٢١ و حکیم ١٩ کرسی را به دست آوردند که در مجموع ١٣٧ کرسی می‌شود و هنوز ٢٨ کرسی تا تشکیل اکثریت در پارلمان کم دارند.
اگرچه این ائتلاف هنوز تا مرز نهایی رسیدن به اکثریت راه زیادی دارد، اما درجهت دستیابی به حمایت سایر گروه‌های برای تشکیل دولت از شانس بسیار بالایی برخوردار هستند. وی می‌افزاید: این بلوک اکنون دیدگاه‌های مشترکی دارند که از جمله آن رویکرد ضد‌فرقه‌گرایی و تمایل به برقراری روابط قوی با تمام قدرت‌های منطقه‌ای دارند. وی افزود که احتمال دارد که آنها بتوانند بزرگ‌ترین بلوک را تشکیل دهند و در نهایت دولت جدید از همین بلوک انتخاب خواهد شد. وی معتقد است که اگر این گروه متحد باقی بماند احتمالا آن را می‌توان ائتلافی میان ایران و امریکا دانست و نخست‌وزیر هم فردی با همین رویکرد خواهد بود.
نامه نیوز

false
true
false
false

true