×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ارز خودروهای وارداتی تامین شده است/ نرخ تورم در یک سال گذشته کاهشی بود

ارز خودروهای وارداتی تامین شده است/ نرخ تورم در یک سال گذشته کاهشی بود

اخبار بانک و بیمه پایشگر– رییس کل بانک مرکزی گفت: تدارک لازم برای تامین ارز مورد نیاز خودروهای وارداتی انجام شده و مشکلی در تامین ارز وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از به نقل از ایرنا، «علی صالح آبادی» در حاشیه مراسم انعقاد همکاری بانک مهر ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تامین مالی یک‌هزار شرکت دانش بنیان، در مورد تامین ارز خودروهای وارداتی افزود: درباره ارز مورد نیاز این خودروها براساس مصوبه هیات دولت با وزارت صمت مذاکره شده و تدارک لازم برای تامین ارزی انجام شده است.

وی همچنین درباره برخی شایعات درباره ارائه نشدن خدمات بانکی به افرادی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند نیز گفت: شبکه بانکی همچون گذشته به شهروندان خدمات ارائه می‌کند و این موضوع صحت ندارد.

رییس‌کل بانک مرکزی درباره شایعه سازی در فضای مجازی مبنی بر برکناری وی، تصریح‌کرد: این ادعا کذب محض است.

نرخ تورم در یک سال گذشته کاهشی بود

رییس کل بانک مرکزی درباره تفاوت نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار گفت: نوع محاسبات این دو با یکدیگر متفاوت است و این مربوط به دوره زمانی مورد محاسبه بانک مرکزی و روش‌هایی محاسبه است.

صالح‌آبادی افزود: بررسی روند نرخ تورم نشان می‌دهد که نرخ تورم در یک سال گذشته روند کاهشی داشته است و سال گذشته در ابتدای شروع کار دولت تورم ۵۹٫۳ درصد بود، اما هم اکنون به کمتر از ۴۳ درصد رسیده است و این میزان تورم نیز بالاست و مورد تایید ما نیست و تلاش می‌کنیم کاهش دهیم.

وی درباره نرخ سود اوراق در بازار سرمایه گفت: اوراق در فضای رقابتی است و در خصوص اوراق گام مشوق‌های نیز روز گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب کردیم تا به جای اینکه به سمت تنزیل در بازار حرکت کند در چرخه تامین مالی تولید مورد استفاده قرار بگیرد.

اعطای وام امسال رشد چشمگیری داشت

صالح‌آبادی درباره اعطای وام گفت: سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد در حالی که امسال تا پایان آبان‌ماه ۹۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شد

وی بیان کرد: وام فرزندآوری سال گذشته پرداخت نشد، زیرا این قانون اواخر سال تصویب شد و امسال تا پایان آبان‌ماه ۲۳ هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری پرداخت شد.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به آماری که ذکر شد نتیجه می‌گیریم که اعطای وام امسال افزایش چشمگیری داشت البته باید توجه داشت که تقاضا برای این وام‌ها نیز به شدت بالا است.

وی بیان کرد: تکالیف قانونی که برای بانک‌ها درنظر گرفته شده به شدت بالاست و از توان شبکه بانکی خارج است و از سوی دیگر کنترل ترازنامه مالی بانک‌ها در راستای کنترل نقدینگی نیز مطرح است.

صالح‌آبادی افزود: انتظار داریم در بودجه سال آینده حداکثر مبلغی که شبکه بانکی می‌تواند وام‌های خرد را تامین مالی کند را مشخص کنیم و مجلس شورای اسلامی در سطح آن تعیین تکلیف کند

استقبال اوراق ارزی خوب بود

وی درباره استقبال از اوراق ارزی گفت: این اوراق با این هدف منتشر شد که افرادی که نگران نوسانات نرخ ارز هستند از آن استفاده کنند و برای خرید اوراق بر اساس قیمت بازار متشکل ارزی ریال بپردازند و در زمان سررسید نیز بر اساس میانگین نرخ بازار متشکل ارز یا ریال دریافت کنند.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: عمده هدف انتشار اوراق ارز برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است و این ابزار در تمام شعب ارزی بانک ملی ارایه می‌شود و تا زمان سررسید قابلیت خرید دارد.

وی اظهار داشت: استقبال از اوراق ارز در حد انتظار و خوب بود.

صالح‌آبادی درباره انتشار اوراق سکه نیز گفت: هم اکنون نیز محدودیتی برای انتشار اوراق سکه ندارد و افراد می‌تواند تا سقف صد سکه اوراق خریداری کنند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بدون محدودیت می‌توانند خریداری کنند.

وی افزود: هیچ مشکلی برای خرید اوراق سکه وجود ندارد و این ابزار هم اکنون نیز قابل عرضه است و نیاز به اوراق جدید نیست.

false
true
false
false

true