×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ارز دارو تامین شد / رشد ۴۷۰ درصدی انهدام کالای قاچاق در ۷ ماه

ارز دارو تامین شد / رشد ۴۷۰ درصدی انهدام کالای قاچاق در ۷ ماه

اخبار اقتصادی پایشگر-سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به وضعیت تأمین ارز دارو گفت: دولت در این زمینه که با سلامت مردم ارتباط دارد به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد و با رایزنی با بانک مرکزی ارز لازم را تامین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه تورم تولید کننده کاهش یافته است گفت: برخی از صاحب نظران اقتصادی این کاهش را به معنای رکود ارزیابی کرده اند که درست نبوده و شاهد رونق در اقتصاد هستیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ شاهد افزایش تولید و فروش بوده که نشان دهنده رونق در این بخش است.

وی گفت: وضعیت فعالیت در سازمان اموال تملیکی تغییر یافته است به طوری که شاهد افزایش بیش از ۴۰۰ درصدی انهدام کالای قاچاق هستیم به طوری که در ۷ ماه امسال رشد ۴۷۰ درصدی انهدام کالای قاچاق را شاهد هستیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به وضعیت تأمین ارز دارو اشاره کرده و اظهار کرد: دولت در این زمینه که با سلامت مردم ارتباط دارد به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد و با رایزنی با بانک مرکزی ارز لازم برای واردات تخصیص داده شد.

خاندوزی از پیشران‌های اقتصادی دولت نام برد و اضافه کرد راه‌آهن چابهار زاهدان بیش از ۶۳ درصد تا انتهای آبان ماه پیشرفت فیزیکی نشان می‌دهد و طرح آب سنندج هم به زودی افتتاح می‌شود.

خاندوزی در ادامه با اشاره به جزئیات تورم گفت: تورم فصلی بخش صنعت در تابستان ۱۴.۸ درصد کاهش پیدا کرده و به منفی ۲.۳ درصد رسیده است؛ همچنین تورم نقطه به نقطه بخش صنعت تابستان، ۱۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان بخش معدن گفت: تورم این بخش ۱۴ واحد درصد کاهش پیدا کرده است؛ همچنین تورم سالانه تولیدکنندگان در بخش معدن نیز ۲۱.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: تورم در حوزه خدمات افزایشی بوده و از ۲.۴ درصد در بهار به ۱۶.۲ درصد در تابستان افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به تولید در ۶ ماه ابتدایی سال جاری گفت: در ۶ ماهه اول سال شرکت‌های بزرگ معدنی ۱۲.۷ درصد و شرکت‌های صنعتی بزرگ ۵.۳ درصد افزایش تولید داشته اند.

خاندوزی با بیان اینکه شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود بانکی تصمیم گیری می‌کند گفت: قرار بود در جلسه قبلی شورا در این باره تصمیم گیری شود که این موضوع به جلسه آینده موکول شد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره مالیات بر عایدی سرمایه گفت: از مجلس و شخص رئیس مجلس درباره پیگیری این موضوع تشکر می‌کنم، وزارت اقتصاد به عنوان نماینده دولت در کمیسیون اقتصادی شرکت می‌کند، اصرار داریم که مالیات بر سفته بازی در این دولت اجرا شود و این موضوع جزو اولویت‌های دولت بوده و از نان شب واجب‌تر است.

وی درباره وضعیت مسکن خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به توافقاتی در این زمینه رسیده که برای تأمین مالی کمترین بار تورمی را داشته باشد، تا به این لحظه ۴۲۵ هزار واحد معرفی شده به بانک مسکن که مهمترین اهرم مالی است ۱۸۵ هزار واحد به قرارداد رسیده و ۱۵ هزار قرارداد دیگر بوده که جمعاً ۶۴ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار از طرف بانک مسکن رسیده است. برخی از بانک‌ها البته در این باره کوتاهی کرده‌اند که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این باره تا پایان سال به مردم بدهیم.

خاندوزی در ادامه به شرایط مناطق آزاد اشاره کرد وگفت: معافیت گمرکی و معافیت مالیاتی در مناطق آزاد وجود دارد و قرار است جذابیت در این بخش افزوده شود، اما در بحث مالیات ارزش افزوده، این نوع مالیات، مالیات مصرف بوده اما بنا برگزارش ها برای برخی مالیات بر ارزش افزوده مضاعف محاسبه شده است.

خاندوزی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه برخی از تولیدکنندگان داخلی بدون مجوز از طرف خارجی به انتشار برند خارجی با کیفیت کمتر پرداخته‌اند، گفت: در این باره باید با وزیر صمت این موضوع را پیگیری کرده و در صورت احراز آن قطعاً با شرکت‌های استفاده کننده غیر مجاز برندهای خارجی مقابله خواهد شد.

false
true
false
false

true