×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ارز دولتی برای داروهای وارداتی پابرجاست/ مکمل‌های دارویی جزو اقلام کمبود محسوب نمی‌شود

ارز دولتی برای داروهای وارداتی پابرجاست/ مکمل‌های دارویی جزو اقلام کمبود محسوب نمی‌شود

اخبار اجتماعی پایشگر– مدیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو سازمان غذا و دارو گفت: برای داروهای وارداتی همچنان ارز دولتی تعلق می‌گیرد و برای داروهای تولید داخل حذف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، اضافه‌نشدن پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، کاهش کمبودهای دارویی، منطقی‌شدن تجویز و مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب‌العلاج، ازجمله اهداف اجرای طرح دارویار است.

پیش از اجرایی‌شدن طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قراردادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه۱۴۰۱ تصویب شد و ۳دهک اول جامعه «حدود ۶میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و رایگان از سوی سازمان بیمه سلامت، بیمه شدند. افرادی که تاکنون پوشش بیمه نداشته‌اند برای قرارگرفتن در لیست بیمه باید به دفاتر پیشخوان یا سامانه بیمه سلامت مراجعه کنند. برای اطمینان از برخورداری یارانه دارو هم نرم‌افزار داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به شکلی تغییر پیدا کرده که در رسید دریافتی بیمار، میزان پرداختی، بیمه یارانه و پرداختی بیمار به تفکیک مشخص خواهد شد.

برای داروهای تحت پوشش بیمه هیچ تغییری نمی کند و در برخی اقلام کاهشی هم خواهد بود. ۱۱۹قلم از این داروها هم که مصرف بیشتری در جامعه دارند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه‌ای تهیه شوند، کاهشی هم خواهد بود. ۳۶۶ قلم ضروری پرمصرف برای بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت هم مشمول بیمه خواهند شد. درصورت لزوم بیمه‌ها این آمادگی را دارند تا اقلام بیشتری را به این فهرست اضافه کنند. درباره داروهایی هم که تهیه آنها نیاز به نسخه پزشک ندارد (OTC) افزایش قیمت لحاظ نشده است.

از ۲۳ تیر ماه مسیر تامین دارو باید از طریق نسخه پزشکی انجام می شود. بیمارانی که داروهایی را به‌صورت متداول استفاده می‌کنند باید به پزشک مراجعه کرده و ضمن معاینه مجدد، نسخه دارو دریافت کنند. اما براساس پیش‌بینی‌ها برای کسانی که دارو را در مدت‌زمان طولانی‌تری استفاده می‌کنند، امکان تجدید نسخه با تایید پزشک در سامانه الکترونیک وجود دارد و نیازی به پرداخت حق ویزیت مجدد نیست.

حیدر محمدی افزود: در طرح دارویاری تنها ارز دولتی داروهای تولید داخل حذف شده و مابه التفاوت نرخ دارو توسط بیمه ها و یارانه دارو پوشش داده می شود.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو بطور مستمر کمبودهای دارویی را رصد می کند، تصریح کرد: این کار از طریق داروخانه های مرجع، دانشگاههای علوم پزشکی و سامانه پیش بینی انجام می شود، در این سامانه شرکت های داروسازی میزان تولید را اعلام می کنند و اگر ماده اولیه کم باشد، هشدار از طریق پیش بینی داده می شود تا به سرعت کمبود دارویی برطرف شود.

به گفته وی، کمبودهای دارویی به دانشگاههای علوم پزشکی ارجاع داده می شوند تا با جایگزینی مشکل رفع شود.

مکمل های دارویی جزو اقلام کمبود محسوب نمی شوند

محمدی ادامه داد: داروهایی که برند هستند، اقلام دارویی زیبایی، چاقی، لاغری و جنسی و مکمل ها نیز جزو کمبودهای دارویی محسوب نمی شوند، این اقلام تولید داخل بوده و در بازار دارویی همواره عرضه می شوند.

وی بازرس کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور نیز در بازدید از برخی داروخانه ها گفت:در بسیاری از داروها تغییر قیمتی حاصل نشده اما در رابطه با داروهای تک نسخه‌ای، که برخی زیر پوشش بیمه‌ای نیز قرار ندارد و برای بیماران خاص و صعب العلاج تجویز می‌شود، تغییر قیمت‌هایی مشاهده شد که بار این افزایش قیمت‌ها بر دوش بیماران قرار گرفته است و نارضایتی آنها را با توجه به افزایش هزینه‌های آن در پی داشته است که در این راستا ضرورت دارد اقدامات لازم انجام شود.

محمدی بر لزوم کمک به دولت برای اجرای طرح دارویار تاکید کرد و خواستار همکاری تامین اجتماعی و بیمه‌ها به منظور جلوگیری از وارد شدن خدشه به گردش مالی داروخانه‌ها و مراکز درمانی با پرداخت به موقع مطالبات آنها شد.

false
true
false
false

true