×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
از ایران تا سوریه و ترکیه…!

از ایران تا سوریه و ترکیه…!

یادداشت و تحلیل پایشگر_ رها دربند:

ایران و برخی کشورهای مهم خاورمیانه روزها و شب‌های نگران‌کنند‌ه‌ای را سپری می‌کنند. در پی وقوع زمین لرزه‌های غیر مترقبه در غرب ایران، ترکیه‌، سوریه و اخیرا در روسیه و امریکا، وضعیت دشوار و تلخی دامنگیر این کشورها شده است.
قرار گرفتن این کشو‌رها در نوار زلزله و هشدارهای لازم برای ایمنی سازی ساخت و ساز، اگر چه بارها و بارها از سوی مسوولان ذیربط مطرح شده، با این حال به نظر می‌رسد وضعیت امدادرسانی در کشورمان به رغم دارا بودن ظرفیت‌های فراوان مادی، معنوی و انسانی هنوز با پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی روبرو است.
کشته شدن هزاران نفر و مجروح شدن شمار بسیار زیادی از مردم در مناطق زلزله زده اگرچه دل هر انسان متمدنی را به درد می‌آورد، اما کمبود امکانات و ضعف در امدادرسانی از مهمترین مشکلاتی است که معمولا پس از وقوع زلزله در ایران به وضوح قابل مشاهده است.
در حالی که حدود ۱۰ روز از زمین لرزه تلخ شهرستان خوی می‌گذرد، متاسفانه اخبار رسیده از این مناطق حاکی است که مردم همچنان از کمبود امکانات اولیه زندگی مانند داشتن چادرهای استاندارد، پتو و وسایل گرم‌کننده رنج می‌برند.
هرچند به گفته دست اندرکاران امدادرسانی، لوازم مورد نیاز و ضروری بین زلزله زدگان توزیع شده، ولی به نظر می‌رسد هنوز تعداد زیادی از مردم این منطقه به درستی از این وسایل بهره نبردند و کلا سیستم توزیع وسایل و محموله‌های ارسالی از نظم و ترتیب خاصی برخوردار نیست.
وقوع زلزله هولناک اخیر در ترکیه و سوریه که تقریبا پس از چندروز فاصله با زلزله خوی رخ داد، نشان می‌دهد که این کشورها از وضعیت بهتری در کمک رسانی نسبت به وضعیت زلزله زدگان ایران برخوردارند.
در حالی که بسیاری از کشورها از جمله ایران بلافاصله آمادگی خود را برای کمک به مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه اعلام کردند، اما اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که ارسال محموله‌های ایران به کشور سوریه و ترکیه در مقایسه با شهرستان خوی، از سرعت بیشتری برخوردار بوده است که باید بررسی کرد و دید به چه دلیل هنوز مردم مظلوم آذربایجان غربی از امکانات اولیه زندگی در این مناطق محروم ماندند.
در این یادداشت ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی تمامی گروه‌های امدادی مستقر در شهرستان خوی و روستاهای اطراف آن، باید به مسوولان ذیربط تلنگر زد که مگر بین مردم کشورمان با سایر کشورها تفاوتی وجود دارد که باید آنها از کمک‌های بهتر و بیشتری نسبت به مردمان مظلوممان بهره‌مند شوند؟
اخبار و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی طی چند روز گذشته به وضوح میزان نارضایتی مردم خوی را از سیستم توزیع امکانات و خدمات رسانی دولتی نشان می‌دهد. برای کشیدن خط بطلان بر وجود تفاوت و تبعیض بین شهروندان ایرانی و عربی، باید نوع نگاه به امدادرسانی را تغییر داده و اولویت را برای مردم کشورمان درنظر گرفت و پس از آن در صورت نیاز، به سایر کشورها هم کمک کرد.

false
true
false
false

true