×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
افتتاح رسمی شبکه‌های انتخاباتی در دهه فجر/ مناظره در دست بررسی است

افتتاح رسمی شبکه‌های انتخاباتی در دهه فجر/ مناظره در دست بررسی است

اخبار فرهنگی هنری پایشگر- دبیر ستاد انتخابات صداوسیما از افتتاح رسمی کانال‌های انتخاباتی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: هر یک از نامزدهای انتخاباتی می‌توانند در فضای مجازی ما (تلوبیون) صفحه‌ای اختصاصی داشته باشند و تا ۱۰ ساعت برنامه به طور رایگان در صفحه شخصی‌شان بارگذاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما در گفت‌وگویی با ایسنا درباره زمان رسمی افتتاح شبکه‌های انتخاباتی و همچنین تهیه و تدارک برای برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون صحبت کرد.

او درباره شروع به کار رسمی شبکه‌های انتخاباتی اعلام کرد: پخش آزمایشی این شبکه‌ها تقریباً از سه هفته پیش شروع شده است و به مرور هر کدام به مرحله نهایی برسند افتتاح رسمی می‌شوند و پخششان آغاز می‌شود.

مفتاح درباره دلایل وقفه در پخش آزمایشی برخی کانال‌های انتخاباتی توضیح داد: بخشی از استان‌ها به‌خصوص آنهایی که تعداد حوزه‌های انتخاباتی کمتری داشتند، به دلیل اینکه از لحاظ فنی زیرساخت کمتری نیاز داشتند کارشان انجام شده است. آنهایی هم که پیش از این‌ها بوده در فاز دوم بودند که آنها هم به مرور در حال افتتاح شدن هستند. امیدواریم تا حدود ۲۰ بهمن ماه کانال‌های همه استان‌ها فعال باشند.

افتتاح رسمی کانال‌های انتخاباتی در دهه فجر

دبیر ستاد انتخابات صداوسیما اعلام کرد: ترجیحمان این است که با پایان مراحل فنی ان‌شاءالله در دهه فجر برنامه مشترکی برای این موضوع داشته باشیم و افتتاح رسمی همه شبکه‌ها را با هم انجام دهیم؛ البته برخی استان‌ها برای خودشان به شکل استانی مراسم گرفته‌اند و افتتاح شده‌اند و روزانه بین ۲ تا ۸ ساعت در حال پخش برنامه هستند. در واقع افتتاح‌ محلی انجام گرفته است و در تدارک این هستیم که در دهه فجر بتوانیم یک افتتاح سراسری هم داشته باشیم.

وی همچنین در توضیح اینکه کانال‌های انتخاباتی در پخش آزمایشی بیشتر چه برنامه‌هایی پخش می‌کنند؟ عنوان کرد: تا زمان انتخابات فعلاً محتواهایی همگام با انتخابات، کلیپ‌های موسیقی که در صداوسیما با محتوای انتخابات تولید شده‌اند و دیگر برنامه‌هایی که اکنون روی آنتن هستند، پخش می‌شوند. به عنوان مثال برنامه‌ای تحت عنوان «نطق آزاد» که تاکنون چند قسمتش به روی آنتن رفته است، در حال پخش است. برنامه «کتاب قانون» سعید ابوطالب هم در حال پخش است و یک رئالیتی‌شو بسیار خوب درباره ساز و کارهای داخلی مجلس و نقش مجلس در حل مشکلات کشور روی آنتن می‌رود. برنامه «تقاطع» شبکه چهار با محتوای انتخاباتی، برنامه «فراکسیون شهدا» که به شهدای مجلس می‌پردازد، برنامه «بالاتر» که مناظرات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در دستور کار دارد، از جمله این برنامه‌هاست. به اضافه اینکه کارهای کوتاهی در معاونت سیاسی صداوسیما ساخته شده که در حال پخش است.

مناظره هم داریم؟

دبیر ستاد انتخابات صداوسیما همچنین به این پرسش ایسنا که آیا مناظره میان نامزدها در دستور کار است؟ پاسخ داد: در حال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم که ان‌شاءالله بتوانیم در شبکه‌ها انجام دهیم. به دلیل تعدد حوزه‌ها و همچنین تعدد نامزدها تولید مناظره تلویزیونی کاری بسیار پیچیده‌ و در حال بررسی است تا دستورالعملش نوشته شود و بتوانیم انجام بدهیم.

برخی نامزدها اصلا قصد تبلیغ ندارند حتی با کاهش مشهود قیمت‌ها!

او سپس درباره‌ی میزان استقبال نامزدهای انتخابات مجلس از امکان جدید صداوسیما برای تبلیغ در تلویزیون‌های محلی پس از کاهش هزینه‌ها نیز اظهار کرد: در حال حاضر به چند دلیل فنی نمی‌توانم آمار دقیقی در این زمینه داشته باشم. اما نکته مهمی که ما از این موضوع متوجه شدیم این بود که تعدادی از نامزدها به دلایل اقتصادی در مرحله اول مشارکت نکردند و برخی هم آمدند و مشارکت کردند؛ بنابراین ما یک نظرسنجی هم انجام دادیم و متوجه شدیم که کاندیداهایی هستند که معمولاً برنامه‌ای برای تبلیغات ندارند حتی رایگان.

وی یادآور شد: در دوره‌های قبل هم که در بخش انتخابات نگاه کردیم دیدیم برخی از افراد تعداد آراءشان بسیار پایین و حتی صفر است. امکانی که ما برای تبلیغات نامزدها در نظر گرفتیم، خودش محکی بود برای برخی حوزه‌ها که با هزینه‌های اندک باز هم برخی افراد هستند که شرکت نمی‌کنند که به نظرم این مسئله بعدها باید آسیب‌شناسی شود تا به دلیلش برسیم اما در مجموع، برآوردی که ما داشتیم درباره میزان استقبال از این کانال‌ها تقریباً محقق شده است و ان‌شاءالله برنامه‌های تبلیغاتی‌مان را هم به‌زودی اعلام خواهیم کرد که در هر حوزه افراد به سامانه‌های مورد نظر مراجعه کرده و برنامه‌های تبلیغاتی‌شان را بارگذاری کنند.

نامزدها رایگان در صفحه شخصی‌شان تولید محتوا می‌کنند

مفتاح در پایان از امکان استفاده رایگان نامزدها از فضای مجازی برای تبلیغ انتخاباتی خبر داد و گفت: ظرفیت دیگری که در نظر گرفتیم موضوع فضای مجازی برای نامزدهاست. در کنار ظرفیتی که ما روی آنتن در نظر گرفتیم، فضای مجازی ما هم در خدمت نامزدهاست و برای این موضوع هم به غیر از ویدیوهایی که نامزدها از برنامه‌هایشان بارگذاری می کنند، یک صفحه به آنها اختصاص می‌دهیم. این امکان رایگان به نامزدها داده می‌شود و می‌توانند تا ۱۰ ساعت محتوا در این صفحات بارگذاری کنند. به عنوان مثال صفحات مجازی‌شان را لینک کنند، اخبارشان را قرار بدهند و …؛ امیدواریم بتوانیم تمهیداتی هم بیندیشیم که اگر بشود هزینه استفاده از تلوبیون را در زمان تبلیغات رایگان کنیم تا مردم بدون دغدغه بتوانند از این امکان استفاده کنند.

false
true
false
false

true