×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
 امریکا و عربستان در سوریه، “دولت نیابتی” تشکیل می‌دهند

 امریکا و عربستان در سوریه، “دولت نیابتی” تشکیل می‌دهند

اخبار بین‌الملل پایشگر- آمریکایی‌ها و سعودی‌ها بر سَر طرح مشترک تشکیل «دولت نیابتی» در محور شرقی سوریه به توافق دست یافتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، آمریکایی‌ها و سعودی‌ها به تازگی تحرکات تازه ای را در شرق سوریه ترتیب داده اند. در این میان، یک فایل صوتی لو رفته از اظهارات یکی از معارضان سوری حاکی از آن است که ریاض و واشنگتن طرح تازه ای را در شرق سوریه در سَر می پرورانند.

در همین ارتباط، فایل صوتی افشا شده که در آن «میشل کیلو» یکی از معارضان سوری درخصوص تحرکات واشنگتن و ریاض سخن می گوید، نشان می دهد طرف های مذکور قصد دارند در شرق سوریه طرح خاصی را پیاده سازی کنند. وی در این فایل صوتی تأکید کرده است که ریاض و واشنگتن، گروهی به نام «شورای قبایل و عشایر» را در تمام سوریه ایجاد کرده‌اند. کیلو با بیان اینکه «روند ژنو، با بی‌توجهی بین‌الملل، ضعف سازمان ملل و نبود توافق روسیه و آمریکا» روبه‌روست، درباره شورای عشایر گفت: «شورای عشایر به خاطر عدم تأیید پروژه سیاسی کُردها توسط آمریکا شکل گرفته است».

وی با اشاره به اینکه در زمان سفر مسئولان سعودی و آمریکایی به منطقه شرق سوریه، مستقیم وارد مناطق تحت کنترل کُردها نشدند، این اقدام را «پیام آشکاری» از سوی آمریکا به کُردها دانست و اعلام کرد که واشنگتن با این اقدام به کُردها گفت، زعامت این منطقه بر عهده آنان نیست. کیلو در پایان خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در تلاشند این منطقه را سازماندهی کنند تا یک واقعیت سیاسی مبتنی بر عشایر عربی در این منطقه شکل بگیرد».

این اظهارات معارض سوری در حالی است که منابع خبری اواسط خرداد سال جاری اعلام کردند که «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین وارد دیرالزور در شرق سوریه شدند و با برخی از شیوخ و افراد سرشناس عشایر این منطقه نشستی برگزاری کردند. ظاهرا در همان نشست، مقدمات تشکیل این شورا بررسی شد.

از همین روی، آمریکایی‌ها و سعودی‌ها بر سَر طرح مشترک تشکیل «دولت نیابتی» در محور شرقی سوریه به توافق رسیده‌اند. در این طرح، این سعودی است که می‌بایست تمامی هزینه‌های مربوط به تشکیل دولت نیابتی در شرق سوریه را متقبل شود و در مقابل، ایالات متحده آمریکا تمامی اقدامات اجراییِ لازم جهت تحقق این هدف را انجام خواهد داد.

آمریکا و سعودی به منظور تحقق این هدف، ایجاد وحدت میان عشایر و همچنین افراد و چهره‌های سرشناس محلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آن‌ها در صددند تا از طریق جلب رضایت شیوخ عشایر و چهره‌های برجسته محلی در شهر دیرالزور سوریه، به زعم خود یک دولت مستقل را در محور شرقی تشکیل دهند.

این درست همان مسأله ای است که در فایل صوتی لو رفته از «میشل کیلو» عضو ائتلاف معارضان سوری بدان اشاره شده است. کیلو صراحتا در فایلی که پیشتر بدان اشاره شد، به نقشه جدید آمریکایی ها و سعودی ها اشاره کرد. این خبر در سایت تابناک منتشر شده است.

 

false
true
false
false

true