×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ایران به همراه ۸۶ کشور در بینال هنری ونیز/کودکان غزه در شصتمین دوسالانه ونیز

ایران به همراه ۸۶ کشور در بینال هنری ونیز/کودکان غزه در شصتمین دوسالانه ونیز

 

اخبار فرهنگی هنری پایشگر- ایران  در کنار ۸۶ کشور دیگر در شصتمین دوسالانه ونیز حضور پیدا می کند.

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ، نشست خبری شصتمین دوسالانه هنر ونیز با حضور محمد خراسانی زاده مدیر کل هنرهای تجسمی و رئیس پاویون رسمی ایران، امیر عبدالحسینی دبیر ارشد هنری پاویون ، شعیب حسینی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی، محمد زرویی نصرآباد مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان و مرتضی اسدی هنرمندان نقاش در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و خراسانی زاده با اعلام این خبر گفت: مهمترین رویداد هنری تجسمی دنیا بینال ونیز است. این رویداد  از سال ۱۸۹۵ هر دوسال یک بار برگزار شده و تا کنون  ۵۹ دوره برگزار شده است.
وی در ادامه گفت: ایران برای دهمین بار در این رویداد شرکت  می کند. علی رغم تمام دشواری هایی که برای تامین بودجه داشتیم،  این اتفاق رخ داد. دو دوره قبل از انقلاب اسلامی ایران در بینال ونیز شرکت کرده بود که در خصوص وجود پاویون در آن زمان بحث های مختلفی وجود دارد. با این حال ، بینال از اردیبهشت تا آذرماه  برگزار  می شود. پاویون ایران در ایستگاه «سمسوئله» به متراژ ۲۰۰ متر مربع است. ۵ هنرمند در این دوسالانه حضور خواهند داشت. وی با اشاره به ماجرای شرکت در این رویداد گفت: حتی اگر برای ما دارای هزینه هم باشد ایران باید در این رویداد مهم شرکت کند. ظرفیت های بی بدیل هنرهای تجسمی در این رویدادها باید دیده شود. 
امیر عبدالحسینی دبیر ارشد هنری این دوسالانه در ادامه گفت: در اختتامیه هنرهای تجسمی فجر آقای خراسانی زاده از ضرورت حضور ایران در رویداد ونیز صحبت کردند و وزیر ارشاد ،دستور حضور در بینال ونیز را داد. سرآمدان هنرهای تجسمی در این رویداد حضور دارند. دغدغه مندی و نگاه اجتماعی موضوعی بود که اهمیت داشت که این طرح را اولویت بیشتری بخشید. وی ادامه داد: نام غرفه رسمی جمهوری اسلامی ایران «بنی ادم اعضای یک پیکرند» است. عنوان نمایشگاه «والایی» است. با این رویکرد سناریویی برای حضور این آثار در سیر نمایشگاهی شکل گرفت. تمام آثار بر مبنای کودکان غزه و در یک سایز و اندازه هستند. جنبه های نور، صوت و تصویر به نمایشگاه اضافه شده تا ارائه نمایشگاهی را جذاب تر کند. یکی از آثار جشنواره شانزدهم در این دوره حضور دارد.
مرتضی اسدی هنرمند نقاش که در با اثری در خصوص کودکان غزه در بینال حضور دارد، گفت:: به عنوان یک نقاش سعی کردم این اتفاق که افتاده نه تنها بمباران وحشیانه که در این شش ماه انجام شد و من حتی جرات نمی‌کردم تصاویر را نگاه کنم. سابقه کار من در رابطه با مسئله فلسطین به دوسالانه در سال ١٣٧٢ بازمی‌گردد اما امسال ماجرا فرق کرده است و نسل‌کشی ایجاد شده است. کودکی که هنوز زاده نشده و رنگ زندگی را ندیده است کشته می‌شود. من نتوانستم با تحلیل سیاسی خودم سخنی بگویم اما سعی کردم با نقاشی این تابلو حرف خود را بیان کنم. خوشحالی ندارد؛ ناراحتم از اینکه قلم ما باید در بیان کشتار و نسل کشی استفاده شود.

حوزه هنری خانه هنرمندان است

محمد زرویی نصرآباد مدیرکل هنرهای تجسمی در حوزه هنری نیز گفت: آثار و اتفاقاتی که بر اساس شعاری که هنر انقلاب  است، زیر چتر حمایت حوزه هنری هستند.
وی با اشاره به جنبش دیوارنگاره‌ها که علیه صهیونیسم به صورت جدی پیگیری می‌شود و با اشاره به همکاری حوزه هنری با پاویون ایران در ونیز هم گفت: حوزه هنری سعی دارد در بینال و جشنواره‌های بین‌المللی نقش‌آفرینی داشته باشد و برای هنرمندانی که در سال‌های مختلف با حوزه هنری کار می‌کردند فضایی را برای ارایه آثارشان در سراسر دنیا ایجاد کند. ونیز هم یکی از این اتفاقات است که حوزه هنری شرایط را برای هنرمندان متعهد به حقیقت فراهم خواهد کرد.حوزه هنری همیشه خانه‌ای برای هنرمندانی بوده است که در این حوزه خلق اثر کرده‌اند.
.محمد خراسانی زاده در پاسخ به دلیل موضوعیت غزه در پاویون ونیز خاطر نشان کرد: در بدو کار سیاست موضوعی تدوین نکردیم. در ابتدا قرار بود بهترین ها برگزیده شوند. یکی از موضوعات غزه بود. تمام مجموعه های مشورت‌دهنده هم نگاهشان این بود تا از بهترین های موجود استفاده شود چرا که وقتی برای خلق آثار نداشتیم. ما دخالتی در کار کیوریتور نمیتونیم داشته باشیم. بخش آینه کاری به پاویون اضافه کردیم. ماجرای غزه موضوع جهانی است و بیش از ۸ هزار امضا جمع آوری شد برای عدم حضور اسرائیل در بینال ونیز. سیاست ما بر مبنای انتخاب موضوع نبود.

او ادامه داد: کاری که از صفر کیوریت شده است این پدیده مبتنی بر یک طراحی پیش رفته بود. این آثار برای اولین بار نمایش داده می‌شود. اینکه ماجرای غزه ماجرایی جهانی است مد نظر بوده. نگاه ما مسئله انسانی است و نه سیاسی. خلاصه کنم سیاست ما بر مبنای مضمون نبود، بر اساس بهترین مجموعه کیوریت شده بود که انتخاب شد.

رئیس پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره بودجه اختصاص یافته به این رویداد گفت: در بینال شصتم ۸۷ کشور به صورت رسمی حضور خواهند داشت. برخی در فضای اولیه فضایی ثابت دارند. در این دوره از محمد احصائی دعوت شده تا به صورت جدا گانه اثر به این بینال ارسال کند. برآورد های اولیه ما ۴۰۰ هزار یورو برای حضور در این بود اما فعلا کمتر از ۲۰۰ هزار یورو است که بیشترین هزینه ما هزینه اجاره و دیگر چیزها در این ۷ ماه است.

false
true
false
false

true