×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است/ به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم

ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است/ به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم

اخبار سیاسی پایشگر- سخنگوی وزارت کشور گفت: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است و اقدام در حمله به برخی مقرهای نظامی در سرزمین‌های اشغالی حق مشروع کشور در چارچوب دفاع ذیل منشور ۵۱ سازمان ملل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملیات موفق سپاه پاسداران در تنبیه صهیونیست‌ها، مقامات امریکایی در مورد اقدامات دیپلماتیک سخن گفتند و واکنش وزارت خارجه چیست، اظهار داشت: قضاوت در این‌باره زودهنگام است. جمهوری اسلامی ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است و اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی در سرزمین‌های اشغالی حق مشروع ایران در چارچوب دفاع ذیل منشور ۵۱ سازمان ملل است. ایران و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح کشورمان در رخداد اخیر و در واکنش مشروع به تجاوزات رژیم صهیونیستی کاملاً حرفه‌ای عمل کردند و هشدارهای لازم را قبل از اقدام به روش‌های دیپلماتیک داده بودیم.

وی ادامه داد: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و ضمن پایبندی به حقوق بین الملل نسبت به خطوط قرمز کشور برای ایجاد بازدارندگی وتنبیه متجاوز عمل و اقدام خواهد کرد. اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد.

کنعانی گفت: ایران در نتیجه رفتار غیرمسوولانه امریکا در مسیر ایجاد بازدارندگی و تکرار جنایت رژیم صهیونیستی حرکت کرده است. اقدام ایران منطبق با منشور سازمان مللی و حقوق بین الملل است. طبیعی است انتظار آن است که دیگران از جمله امریکا رفتار دقیق ایران و واکنش مشروع و قانونی ایران را مورد توجه قرار دهند و به جای اتخاذ الفاظ نامناسب قدردان اقدام منطقی و مشروع و توام با مسوولیت ایران باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد مواضع ضدونقیض اردن درباره بازگشایی حریم هوایی اش برای رهگیری پهپادها ایرانی افزود: نمی‌خواهم درباره نقش اردن در ارتباط با رهگیری پرتاپ ها اظهار نظر کنم و این یک موضوع نظامی است و مراجع نظامی در این باره اظهار نظر می‌کنند. ایران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای کاملاً متعهدانه عمل کرده است و اقدام ایران علیه رژیم غاصب علاوه بر اینکه تنبیه متجاوز بود در عین حال اقدامی بازدارنده برای جنایت رژیم منفور نیز است. شایسته است اقدام مشروع ایران در توبیخ و تنبیه متجاوز مورد حمایت کشورهای جهان و منطقه‌ای قرار گیرد. روابط ما با اردن روابط دوستانه‌ای است.

وی در مورد تصویب ممنوعیت ارسال سلاح به رژیم اسراییل در شورای امنیت، اظهار داشت: در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد دو قطعنامه علیه رژیم وجود داشت یکی قطعنامه ممنوعیت ارسال سلاح به رژیم اسراییل و دیگری قطعنامه آتش بس بود. رژیم آپارتاید صهیونیستی تاکنون اهمیتی به قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل نداده و تحت حمایت‌های بی قید و شرط امریکا به جنایات خود در فلسطینی ادامه می‌دهد. ایران تصویب قطعنامه مذکور را مثبت و سازنده تلقی می‌کند. ارسال گسترده سلاح به رژیم اسراییل نشاندهنده نقش امریکا در نسل کشی فلسطینیان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران و اینکه بعضاً درباره بازگشایی این سفارت در تهران صحبت می‌شود، پاسخ شما چیست و سفیر جدید چه زمانی عازم خواهد شد؟ گفت: مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک آذربایجان در تهران فراهم آمده و گفتگوهای خوبی در سطح وزرای خارجه صورت گرفته و هیات دیپلماتیک آذربایجان مدتی پیش و اواخر سال گذشته برای فراهم سازی مقدمات بازگشایی سفارت به تهران آمدند. این اتفاق نظر شکل گرفته که همسو با دیگر زمینه‌ها مانند اقتصادی همکاری سیاسی میان دو کشور هم پای دیگر حوزه‌ها حرکت کند. با اتمام دوره ماموریت سفیر ایران در آذربایجان طبیعتاً بر اساس روند جاری امور انتخاب سفیر طبق روال اداری انجام خواهد شد.

false
true
false
false

true