×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
بازسازی ارتش سوریه، تهدیدی استراتژیک برای رژیم صهیونیستی

بازسازی ارتش سوریه، تهدیدی استراتژیک برای رژیم صهیونیستی

اخبار بین‌الملل پایشگر – مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی دانشگاه تل‌آویو اخیرا با انتشار گزارشی به اقدامات ترمیمی سریع در ارتش سوریه پرداخته و تاکید کرد برخی از این اقدامات هم اکنون به یک تهدید استراتژیک احتمالی تبدیل شده و رژیم صهیونیستی باید آن را بپذیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این گزارش توصیه می‌کند سلاح‌های که در سوریه توسعه یافته در صورت عبور از خطوط قرمز ترسیم شده هدف قرار گرفته و در ذیل اهداف حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه در چارچوب استراتژی «نبرد در میان جنگ‌ها» قرار داده شود.

این نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی تاکید دارد: ارتش سوریه هنوز با وضعیت تهدید استراتژیک فوری علیه اسرائیل فاصله دارد. چالش‌های بزرگی در برابر بازسازی کامل آن وجود دارد که مهمترین آنها فقدان اعتبارات مالی و نیروی انسانی کافی است؛ اما قدرت تولید سلاح سوریه و تلاش‌های انجام شده برای افزایش قدرت ارتش که از جمله آنها سامانه‌های پدافندی در کنار قدرت این کشور برای ساخت سلاح شیمیایی و بازسازی برنامه هسته‌ای است اشاره به تهدیدی در حال ظهور علیه اسرائیل دارد. بنابراین اسرائیل باید این تهدید را به رسمیت شناخته و برای مقابله با آن در زمان مورد نیاز آماده باشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نهادهای امنیتی اسرائیل باید با همکاری سطوح سیاسی خطوط قرمز افزایش قدرت سوریه را ترسیم نماید، یعنی مشخص نمودن مقدار و نوع سلاح‌هایی که اسرائیل قادر به مهار کردن آنها نیست. این خطوط قرمز نهادهای امنیتی را برای تعیین نقشه راه هدفمند به منظور جلوگیری از تبدیل شدن سوریه به یک تهدید استراتژیک کمک خواهد کرد. علاوه بر آنکه این خطوط قرمز به ایجاد شفافیت در برابر سوریه برای انجام هر گونه عملیات علیه این کشور و ارتش سوریه کمک می‌کند، حتی در شرایطی که همکاری مستقیم میان این کشور و محور مقاومت وجود نداشته باشد.

مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ادامه داد: اسرائیل باید مسلح شدن به سلاح‌های غیر متعارف و موشک‌های نقطه‌زن و استراتژیک را به عنوان خط قرمز قرار داده و آن را از طریق کانال‌های دیپلماتیک و به صورت علنی و پیام‌های مستقیم و غیر مستقیم به نظام سوریه اعلام کند.

این مرکز بسیار مهم در رژیم صهیونیستی افزود: می‌توان این روند را در چارچوب نبرد میان جنگ‌ها قرار داده و اهداف را با تمرکز بر سوریه اولویت بندی کرد. برای ایجاد شفافیت استراتژیک در برابر نظام سوریه باید به ارتش این کشور اجازه داد خود را بازسازی کند البته تا جایی که این تلاش‌ها به تقویت قدرت ایران کمک نکرده و از خطوط قرمز ترسیم شده از سوی اسرائیل عبور نکند.

این گزارش می‌افزاید: در کنار آن اسرائیل می‌تواند از روابط خود با کشورهای عربی استفاده کند چرا که سوریه می‌تواند پس از بازگشت به اتحادیه عرب و ترمیم جایگاه مدنی خود در پی استفاده از این مساله برای بازسازی ارتش خود باشد. به نظر می‌رسد بازگشت اسد به جهان عرب سرمایه گذاری کشورهای عربی در بازسازی سوریه را افزایش دهد.

مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پایان تاکید کرد: اسرائیل می‌تواند از جهت دهی به اعتبارات ارائه شده به سوریه برای اهداف غیر نظامی استفاده کند و این مساله از طریق پیگیری‌های اطلاعاتی در مورد سازوکارهای رشد قدرت نظام سوریه و پیگیری اعتبارات منتقل شده به این کشور قابل تحقق است. بنابراین اسرائیل باید همکاری‌های اطلاعاتی و عملیاتی خود با کشورهای مصر و اردن و کشورهایی که به تازگی روابط خود را عادی سازی کرده‌اند افزایش داده و با استفاده از آن با چالش‌های مشترک مرتبط با سوریه مقابله کند.

false
true
false
false

true